InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziekte van Grover: symptomen, oorzaak, behandeling, prognose

Ziekte van Grover: symptomen, oorzaak, behandeling, prognose

Ziekte van Grover: symptomen, oorzaak, behandeling, prognose De ziekte van Grover wordt ook wel 'transient acantholytic dermatose' genoemd. Het is een intens jeukende huidaandoening, die zich kenmerkt door kleine rode bultjes en blaasjes, waar korstjes op kunnen komen. Vaak wordt niet onderkend dat iemand deze aandoening heeft, omdat de huidafwijkingen sterk kunnen lijken op andere huidaandoeningen, zoals galbulten of eczeem. De ziekte gaat uit zichzelf over. De jeuk is moeilijk te behandelen. De jeuk kan bestreden worden door een hormoonzalf. Ook kunnen vochtinbrengende crèmes uitkomst bieden bij de ziekte van Grover, ook ter preventie. De ziekte van Grover werd in 1970 voor het eerst beschreven in de medische literatuur door de Engelse dermatoloog (huidarts) Ralph Grover.
Symptomen van de ziekte van Grover / Bron: Tvbanfield, Wikimedia Commons (Publiek domein)Symptomen van de ziekte van Grover / Bron: Tvbanfield, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Ziekte van Grover

Ziekte van Grover

De ziekte van Grover, ook wel transient acantholytic dermatose genoemd, is een huidaandoening waarbij plotseling jeukende, rode vlekken of verhogingen op de huid verschijnen waaruit zich blaren ontwikkelen. De ziekte is genoemd naar de arts die de ziekte in 1970 voor de eerste keer beschreef. Meestal treedt het op bij van origine Noordwest Europese mannen die ouder zijn dan 40 jaar. Vrouwen jongeren worden drie keer minder vaak getroffen door deze huidaandoening. De ziekte duurt enkele weken tot enkele maanden en is self-limiting. Bij sommige patiënten kunnen de klachten langer aanhouden.

Atopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Atopisch eczeem bij een kind met krabeffecten / Bron: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaak ziekte van Grover

De etiologie van de ziekte van Grover is anno 2019 onbekend. Mogelijke uitlokkende factoren zijn overmatig zweten, wrijving, lichamelijke inspanning, blootstelling aan ultraviolet licht, geneesmiddelgebruik en een droge huid. De ziekte van Grover kan tevens optreden bij een verminderde weerstand, bijvoorbeeld in geval van kanker of aids. De aandoening lijkt vaker voor te komen bij patiënten met constitutioneel eczeem (atopisch eczeem) en seborroïsch eczeem.

Wie krijgen de ziekte van Grover?

De ziekte van Grover treft meestal mannen boven de 50 jaar. Het komt minder vaak voor bij vrouwen of jongere mensen. Het komt vooral voor bij mensen met een verminderde weerstand, maar het kan zich ook voordoen bij gezonde personen.

Symptomen ziekte van grover

De ziekte van Grover begint vaak plotseling. Het resulteert in intens jeukende kleine rode bultjes en blaasjes, voornamelijk in het middendeel van het lichaam: romp, schouders, nek, bovenarmen en dijbenen. Op het gelaat komen ze niet voor. De papeltjes zijn enkele millimeters groot en ze zijn soms met een korstje bedekt. De jeuk kan de nachtrust danig verstoren.

Bijkomende klachten

Bijkomende klachten door de langere ziekteduur zijn algehele malaise, moeheid en in sommige gevallen gewichtsverlies.

Complicaties

De huidafwijkingen verdwijnen vaak vanzelf na enkele weken tot maanden. Sommige patiënten hebben er langer last van. De vlekken zijn bij sommige mensen na vele jaren nog steeds zichtbaar. Deze huidverkleuring (hyperpigmentatie) gaat niet gepaard met andere symptomen zoals jeuk.

Ziekte van Grover kan sterk lijken op galbulten (op de afbeelding zijn galbulten op de rug te zien) / Bron: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)Ziekte van Grover kan sterk lijken op galbulten (op de afbeelding zijn galbulten op de rug te zien) / Bron: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Onderzoek en diagnose

De ziekte van Grover is een miskende ziekte. Vaak wordt niet onderkend dat iemand deze aandoening heeft. Dit komt doordat deze aandoening sterk kan lijken op andere huidaandoeningen, zoals galbulten (urticaria, netelroos) of eczeem. De dermatoloog (huidarts) zal bij vermoeden van de ziekte van Grover een huidbiopsie afnemen. Dit kan de diagnose bevestigen.

Differentiële diagnose

De ziekte van Grover kan sterke gelijkenis vertonen met anderen huidaandoeningen:

Tretinoïne crème (vitamine A zuur) / Bron: Martin SulmanTretinoïne crème (vitamine A zuur) / Bron: Martin Sulman

Behandeling ziekte van Grover

De jeuk bij de ziekte van Grover is hardnekkig en niet eenvoudig te behandelen. De jeuk kan bestreden worden door corticosteroïdenzalf (hormoonzalf). Synthetisch vitamine D (calcipotriol) kan de jeuk ook verzachten. Tretinoïne crème kan ook worden voorgeschreven. Deze crème stimuleert de celdeling van de bovenste huidlaag, waardoor oude cellen verdwijnen. Daarnaast kunnen vochtinbrengende crèmes uitkomst bieden, indien de huid daarmee regelmatig wordt ingesmeerd. Som wordt antihistaminica toegepast. Het is raadzaam om uitlokkende factoren zoveel mogelijk te vermijden.

Preventie

geadviseerd wordt om eventueel uitlokkende factoren te vermijden. Vermijd hete baden en stel jezelf zo min mogelijk bloot aan extreme temperaturen en inspanningen. Vochtinbrengende crèmes kunnen zinvol zijn om een droge huid, wat een risicofactor is voor de ziekte van Grover, te voorkomen. Crèmes, lotions of andere huidverzorgingsproducten die menthol bevatten, hebben een koelend effect op de huid. Tot slot is het verstandig om luchtige, niet strak zittende kleding te dragen.

Forse lichamelijke inspanning kan het beste vermeden worden / Bron: Istock.com/MartinanForse lichamelijke inspanning kan het beste vermeden worden / Bron: Istock.com/Martinan

Prognose

de ziekte van Grover is een zelflimiterende aandoening, wat wil zeggen dat het vanzelf overgaat. Het herstel kan enkele dagen, weken tot maanden duren. Af en toe neemt het herstelproces meer tijd in beslag. Er zijn zelf mensen die er vele jaren tot decennia last van hebben. Sommige mensen reageren goed op de behandeling en dan is slechts een korte behandelduur nodig, terwijl bij andere mensen het herstel veel langer duurt. De ziekte kan intermitterend zijn en komen en gaan en vaak is het seizoensgebonden; in de wintermaanden steekt het dan weer de kop op. Het kan ook chronisch worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
President van Amerika, G. Cleveland 1885-1889 & 1893-1897Grover Cleveland is tot op heden de enige geweest die twee keer president werd. Na zijn eerste ambtstermijn verloor hij…
Winterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fietsWinterbanden voor de fiets worden steeds populairder. Voor auto’s zijn er al lange tijd winterbanden te koop. Winterband…
Dermatitis herpetiformis (ziekte van Dühring): symptomenDermatitis herpetiformis (ziekte van Dühring): symptomenDermatitis herpetiformis (DH), ook 'ziekte van Dühring' genoemd, is een zeldzame huidaandoening die wordt gekenmerkt doo…
Jeukende rode vlekken op huid op armen, benen, rug of borstJeukende rode vlekken op huid op armen, benen, rug of borstHelp, ik heb rode vlekjes op de huid! Heb je al langer of opeens last van een rode jeukende uitslag op de huid? Jeukende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • DermNet New Zealand. Transient acantholytic dermatosis. https://www.dermnetnz.org/topics/transient-acantholytic-dermatosis/ (ingezien op 29-6-2017)
  • WedMD. What Is Grover's Disease? http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/grover-disease (ingezien op 29-6-2017)
  • Afbeelding bron 1: Tvbanfield, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Eisfelder, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 4: Cixia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 5: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 6: Istock.com/Martinan

Reageer op het artikel "Ziekte van Grover: symptomen, oorzaak, behandeling, prognose"

Reactie

Wantens, 07-12-2011 13:03 #1
Kan dat zijn want in de volksmond "St. Catharinawiel"< genoemd word? Reactie infoteur, 07-12-2011
Volgens mij - maar ik kan mij vergissen - wordt met deze benaming ringworm bedoeld: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/27073-ringworm-rode-ronde-plekken-op-de-huid.html

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!