InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acetylsalicylzuur: pijnstiller

Acetylsalicylzuur: pijnstiller

Acetylsalicylzuur: pijnstiller Pijnstillende en koortswerende middelen zijn er in tal van variaties. Een ervan is het acetylsalicylzuur, ook wel acetosal(um) genoemd. Maar let goed op met dit middel, het kan ook vervelende bijwerkingen hebben. Acetylsalicylzuur cardio is een antistollingsmiddel.

Acetylsalicylzuur

Dit is een pijnstillend en koortswerend middel en wordt onder verschillende merknamen in de verkoop gebracht. De meest bekende is de merknaam aspirine. Acetylsalicylzuur wordt bereidt uit salicylzuur, dat voorkomt in sommige planten zoals de wilgenbast. Op grote schaal wordt acetylsalicylzuur door de mensen gebruikt tegen hoofdpijn, kiespijn, griep etc. Dit middel kan maagklachten geven en in ernstige gevallen zelfs maagbloedingen.

Acetylsalicylzuur en darmkanker

Het blijkt dat mensen die acetylsalicylzuur gebruiken, minder snel darmkanker ontwikkelen. De ontwikkeling zou 1 tot 3 jaar gereduceerd kunnen worden. Het gaat hier dan wel om doseringen van minimaal 14 tabletten per week, dan is het effect het grootst. Bij minder tabletten per week, wordt darmkanker ook wel gereduceerd, maar in mindere mate.

Acetylsalicylzuurvergiftiging

Wanneer dit middel in ter hoge doses wordt ingenomen, kan er een vergiftiging ontstaan. Hier zijn echter wel zeer hoge doseringen voor nodig. Een gemiddeld mens zou minimaal 20 tabletten achter elkaar moeten slikken, en dan nog ontstaan er slechts lichte verschijnselen van vergiftigingen. Kinderen zijn sneller vatbaar voor vergiftigingen, houdt dit middel daarom altijd buiten bereik van kinderhanden. Wanneer het middel langere tijd wordt gebruikt in een iets te hoge dosering, kan er uiteindelijk ook een vergiftiging ontstaan, vooral bij kinderen. Bij oudere mensen ontstaat een vergiftiging wanneer het middel gedurende langere periode wordt gebruikt.

De verschijnselen van een acetylsalicylzuurvergiftiging zijn:
  • Misselijk zijn, daarbij ook overgeven
  • Zweten en koorts
  • Het optreden van oorsuizen
  • Een licht gevoel in het hoofd en zich suf voelen
  • Aanvallen van epilepsie treden op wanneer de vergiftiging zwaarder is
  • Een snellere ademhaling, bij een zwaardere vergiftiging kunnen er ademhalingsproblemen optreden

Door het toedienen van geactiveerde kool wordt de opname van acetylsalicylzuur terug gebracht. Verder wordt goed in de gaten gehouden of de nieren nog goed kunnen werken. In ernstige gevallen is een nierdialyse noodzakelijk.

Zelfmoord met acetylsalicylzuur

De kans dat iemand door een overdosis acetylsalicylzuur overlijdt, is zeer klein. Zelfmoord door middel van dit middel zal ongeschikt zijn. Wel is er een grotere kans dat er blijvende schade aan de maag, de nieren of aan de lever optreedt.

Kinderen

Voor kinderen is het extra opletten met dit middel: in combinatie met virusinfectie-ziekten is er een grotere kans op het syndroom van Reye. Vroeger werd vooral aspirine veel aan kleine kinderen gegeven, waardoor het syndroom van Reye kon optreden. Pas later ontdekte men een verband tussen asprine bij virusinfecties en het syndroom van Reye.

Bloedverdunnend

Acetylsalicylzuur werkt bloedverdunnend en wordt daarom ook wel aan hartpatiënten gegeven. Wanneer er een operatie gepland is of er moeten kiezen of tanden getrokken worden, moet dit middel niet ingenomen worden. Het bloed kan dan namelijk niet goed gestelpt worden met kans op teveel bloedverlies.
Gerelateerde artikelen
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Syndroom van Reye en asperineSyndroom van Reye en asperineSyndroom van Reye: aspirine, koorts en kinderen. Vooral kinderen tussen de vijf en toen jaar hebben meer kans op deze zi…
Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste?Pijn is een onaangenaam gevoel dat dient als waarschuwingssignaal voor gevaren, ongezonde leefwijzen, overbelasting, etc…
Pijnstillers: Aspirine, Ibuprofen of Paracetamol?Pijnstillers: Aspirine, Ibuprofen of Paracetamol?Bij de afdeling geneesmiddelen in één van de drogisterijen valt je al snel één ding op: wat zijn er veel soorten pijnsti…
Bronnen en referenties
  • http://www.asperine.nl/

Reageer op het artikel "Acetylsalicylzuur: pijnstiller"

Reactie

Annelies, 15-06-2013 13:30 #1
Mijn man heeft 3 x een herseninfarct gehad en toch heeft die al 20 jaar Acetylsalicylzuur voor geschreven gekregen. En gelukkig is het tot nu toe goed gegaan.

En dit las ik: Gebruik geen acetylsalicylzuur cardio bij de volgende aandoeningen:
als u een hersenbloeding hebt gehad

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 02-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!