InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kersen tegen jicht

Kersen tegen jicht

Kersen tegen jicht Veel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende resultaten. Wat is nu eigenlijk jicht en waarom zou het eten van kersen of het drinken van kersensap zoveel voordelen voor jicht hebben. Hier lees je alle ins en outs over wat kersen doen tegen jicht.

Wat is jicht

Jicht is een vorm van artritis die zich meestal openbaart bij de grote teen. Echter kan een chronische vorm van jicht ook invloed hebben op andere gewrichten in het lichaam, zoals de knie, elleboog en pols. Net als andere vormen van artritis, wordt jicht gekenmerkt door pijn en ontstekingen. Jicht wordt veroorzaakt door de afzetting van mononatriumuraatkristallen, die zich in de gewrichten vormen door een hoge urinezuurconcentratie in het bloed.

Veel geneesmiddelen die worden gebruikt voor de behandeling van jicht, kunnen vaak niet langdurig worden gebruikt, vanwege hun bijwerkingen. Om deze redenen zoeken jicht patiënten vaak naar een middel dat hun aandoening op een veilige manier behandelt. Het eten van kersen of het drinken van kersensap is een natuurlijke behandelmethode, zonder dat de kans op bijwerkingen bestaat.

Voordelen van kersen tegen jicht

Jicht treedt op wanneer er een te hoge urineconcentratie in het bloed zit. De nieren kunnen de hoge concentratie niet volledig uitscheiden, waardoor de urinezuren kristallen gaan vormen in de gewrichten. Deze kristallen irriteren de omliggende weefsels en het gebied en veroorzaken zo pijn en ontstekingen. Daarom is jicht een vorm van artritis waarbij de behandeling van de ontsteking en de pijn, niet volstaat. Het niveau van de urineconcentratie in het bloed moet omlaag worden gebracht.

Het eten van kersen of het drinken van kersensap is een traditionele methode om jicht te behandelen Er zijn verschillende voordelen van het eten van kersen of het drinken van kersensap voor de behandeling van jicht. Kersen bevatten anthocyanen, die zeer effectief zijn voor het verlagen van de urineconcentratie in het bloed, omdat het de uitscheiding van urine makkelijker maakt.Het eten van kersen of het drinken van kersensap elimineert dus de oorzaak van jicht. Bovendien bevatten kersen een natuurlijke pijnstiller, waarvan wordt beweert dat deze dezelfde pijnstilling geeft als pijnstillende medicijnen. Een ander positief effect van kersen, is het beschermen van gewrichten. De gewrichten in ons lichaam slijten vaak onder invloed van vrije radicalen. Kersen zitten vol met anti-oxidanten, die zich verzetten tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen en daardoor dus de gewrichten gezond houden.

Gebruik

Je kunt kersen op allerlei mogelijke manieren gebruiken, je kunt ze vers of uit de diepvries eten, als sap drinken of als concentraat uit glas of blik. Het is een kwestie van uitproberen om te merken welke hoeveelheid je klachtenvrij kan maken. Sommige mensen zijn al klachtenvrij bij het eten van 6 kersen per dag, maar andere hebben meer nodig.
© 2011 - 2018 Jes1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lekker en erg gezond: KersensapLekker en erg gezond: KersensapIedereen kent deze rode vruchten wel: kersen. Heerlijk voor in de zomer, maar veel mensen weten niet hoe gezond ze wel n…
Jicht oorzaken, symptomen en behandelingBij jicht (artritis urica) is er sprake van een ontsteking in een gewricht. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door urine…
Valentijn smoothiesValentijn smoothiesMaak Valentijn bijzonder met één van de volgende Valentijn smoothies. Sommige van deze smoothies zijn ideaal voor een on…
Jicht: symptomen, voeding en dieetJicht: symptomen, voeding en dieetJicht: jichtknobbel, gewrichten, urinezuur. Jicht ontstaat door een andere concentratie in het urinezuur. Jicht in een p…
De geneeskracht van kersenDe geneeskracht van kersenKersen zijn heerlijke, zoete vruchten. Je kunt een schaaltje kersen gezellig wegsnacken. Kersen zijn gezond en bevatten…

Reageer op het artikel "Kersen tegen jicht"

Reacties

Eduard van den Heuvel, 11-07-2018 13:44 #3
Het ontstaan van urinezuur in het bloed wordt veroorzaakt door purine. Purine zit in alle voedingsmiddelen, echter wel in verschillende concentraties. Het is belangrijk om voedingsmiddelen te vermijden met hoge concentraties purine.

Y., 24-03-2018 02:49 #2
Mijn broer had regelmatig last van erg pijnlijke jichtaanvallen. Een jaar geleden heb ik hem dit aanbevolen, en sindsdien is hij klachtenvrij. Hij drinkt een biologisch kersensap erg prijzig 7,5 per 750ml, maar zeker de prijs waard!

Henk Bharos, 18-09-2016 19:25 #1
Wat al ik nu de kersen in cacao dompel? Ik heb half droge en droge kersen - blijft het gezond?

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 17-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!