InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ik ruik alles zo sterk, waardoor ontstaat hyperosmie?

Ik ruik alles zo sterk, waardoor ontstaat hyperosmie?

Ik ruik alles zo sterk, waardoor ontstaat hyperosmie? Overal om ons heen zijn geuren, soms ruiken ze heel lekker en soms stinken ze. De neus kan ons veel vertellen en soms zelfs waarschuwen aan de hand van de verschillende geuren om ons heen. Maar wat als men diezelfde geuren (ineens) veel intenser waarneemt? Over het algemeen is het niet zo prettig om zo sterk te kunnen ruiken maar waar wordt het eigenlijk door veroorzaakt? Lees in onderstaand artikel meer over hyperosmie.

Hyperosmie

Wat is hyperosmie? Bij hyperosmie is er sprake van overmatige waarneming van geuren. Geuren ruiken dus veel sterker en intenser dan normaal.
  • "Hyper" is Grieks voor "in sterke mate"
  • "Osmie" is Grieks voor "geur"
Geuren waarnemen zijn in het dagelijks leven erg belangrijk en het kan in sommige gevallen zelfs levens redden. Denk bijvoorbeeld aan een rooklucht, gaslucht en de stank van bedorven voedsel, dit zijn allemaal signalen om ons te waarschuwen voor gevaar. Geuren zijn er ook om ons te plezieren, de meeste mensen worden blij van de geur van een vers gebakken broodje, bloeiende fresia's en vers gemaaid gras.
Het wordt echter een ander verhaal indien men geuren heel sterk ruikt, dan kan dat het dagelijks leven behoorlijk beïnvloeden. Zo kan het lezen en/of bekijken van een eenvoudige reclamefolder als vervelend tot zelfs vies worden beschouwt. Drukinkt kan onder normale omstandigheden al sterk ruiken maar iemand met hyperosmie zal terugdeinzen op het moment dat de folder wordt opengeslagen. Huisdieren voeren kan ook een nare opgave worden, blikvoer staat namelijk niet bekend om zijn lekkere geur.
Mensen die alles heel sterk ruiken, kunnen al geuren waarnemen voordat dat andere mensen ze kunnen ruiken, hierdoor stuiten ze regelmatig op onbegrip van de naaste omgeving. Anderen vinden het vaak een overdreven reactie en schenken er vervolgens maar niet teveel aandacht aan of reageren erg negatief.
Hyperosmie komt over het algemeen niet erg vaak voor er is ook nog niet veel bekend over de oorzaken. Hormonen en tumoren zijn gevallen waarvan bekend is dat ze hyperosmie veroorzaken maar er zijn ook gevallen waarvan men (nog) niet weet waar de oorzaak ligt.

Hormonen

Hormonen kunnen een grote rol spelen bij hyperosmie, sommige vrouwen kunnen tijdens hun menstruatie beter en sterker ruiken dan in de weken dat ze niet menstrueren. Geuren kunnen dan zo sterk zijn dat ze zelfs misselijkmakend kunnen worden, dikwijls zijn de geuren zo indringend dat ze er van moeten overgeven. Zodra de menstruatieperiode voorbij is, worden geuren weer op "normale" sterkte waargenomen.
Zwangere vrouwen hebben soms ook het vermogen om geuren extra sterk waar te nemen. Er zijn vrouwen die vanaf hun eerste week zwangerschap geuren al sterk ruiken terwijl andere vrouwen pas in een later stadium van de zwangerschap hyperosmie ontwikkelen. Er zijn echter ook aanstaande moeders die geen enkele verandering in hun reukvermogen waarnemen. Hyperosmie tijdens zwangerschap wordt veroorzaakt door het vrouwelijk hormoon oestrogeen maar wat de functie van een sterke reuk is, is nog niet helemaal duidelijk. Wetenschappers vermoeden dat het een beschermende functie heeft voor de ongeboren baby:
  • De aanstaande moeder kan tijdig gevaar waarnemen en heeft daardoor voldoende tijd om te vluchten, denk bijvoorbeeld aan het vermijden van inademen van schadelijke stoffen of kunnen vluchten bij brand.
  • Een vrouw die zwanger is kan sneller ruiken of voedingsmiddelen bedorven zijn, dit om te voorkomen dat moeder en/of baby er ziek van kunnen worden met alle gevolgen van dien.
Mensen met schommelende hormoonspiegels of continue afwijkende hormoonwaarden kunnen ook sterke geuren waarnemen.

Tumoren en bestraling

In enkele gevallen kan er sprake zijn van een zeer ernstige aandoening. Een tumor in de neus kan een reden zijn voor hyperosmie, dit komt echt niet vaak voor. Door bestraling van tumoren in de neus is het eveneens mogelijk dat mensen last krijgen van hyperosmie, het verschilt echter per persoon of dit van tijdelijke aard is of dat de sterke geur waarnemingen blijvend zijn.

Psychosomatose

Hyperosmie kan ook ontstaan bij een psychosomatose. Psychosomatose wordt in de van Dale omschreven als: "onder psychische invloed ontstane ziekte met wezenlijke fysieke verschijnselen". In deze gevallen is de overmatige waarneming van geuren een symptoom die bestreden kan worden door de psychosomatose deskundig te laten behandelen.
© 2011 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Communicatie, een goede reuk en geurCommunicatie, een goede reuk en geurGoed communiceren is belangrijk en onmisbaar. Ook een goede reuk, reukzin en geur zijn belangrijk in de omgang met ander…
Eerste symptomen van een zwangerschapEerste symptomen van een zwangerschapAls je zwanger bent horen daar verschillende symptomen bij. Symptomen zoals bijvoorbeeld misselijkheid, gevoelige borste…
Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?Om de vrouw de mogelijkheid te geven zwanger te worden tijdens de vruchtbare periode dient de vrouw te menstrueren. Door…
Niet ongesteld, niet zwanger – Mogelijke redenenNiet ongesteld, niet zwanger – Mogelijke redenenEen regelmatige menstruatie wordt beschouwd als een teken dat je niet zwanger bent. Maar wat nu als je niet ongesteld wo…
OnttrekkingsbloedingOnttrekkingsbloedingEen onttrekkingsbloeding is bloedverlies dat lijkt op de gewone menstruatie, en voorkomt bij vrouwen die de pil gebruike…
Bronnen en referenties
  • www.kno.nl
  • www.merckmanual.nl
  • Van Dale

Reageer op het artikel "Ik ruik alles zo sterk, waardoor ontstaat hyperosmie?"

Reacties

Nel, 19-05-2018 17:12 #8
Af en toe kan alles in huis sterk ruiken, bij elkaar heel vervelend en krijg er hoofdpijn van. Maar het kan ook na enkele dagen opeens weer over zijn.
Volgens mijn man, die het niet ruikt, komt het door het weer, de luchtdruk. Is dit een bekent verschijnsel? wie heeft daar ervaring mee?

, 06-01-2018 13:37 #7
Ik heb er ook erg veel last van en ik vind het heel hinderlijk! Er is zeker niets anders tegen te doen dan thuis geurkaarsjes te branden?

Joke, 10-01-2017 12:28 #6
Heel herkenbaar, ik heb een tijdje nasonex gebruikt daardoor rook ik minder geuren. Dit was zelfs een verademing. Niet gelijk die rookgeuren of sigaretten van andere ruiken. Geen last van open haarden of kampvuren of parfums of menselijke geuren etc. Tot mijn neusvlies zei nee, nu stoppen met dat spul. Jammer genoeg kreeg ik na een paar jaar steeds bloedneuzen. Ik weet nu wel hoe iemand denkt die niet al die extra geuren ruikt.

Mma050, 27-10-2016 00:26 #5
Eindelijk herkenning! Zelfs een keer gehad dat ik energiewacht erbij gehaald had omdat ik echt gek werd met hoofdpijn van stank die niemand kon ruiken. Doordat ik vol bleef houden, heeft die man toch even gemeten… Bleek een kleine afvoergas lekkage te zijn die ik niet had moeten kunnen ruiken.
Ook vaker gehad; ik kan specifieke persoonlijke geuren ruiken van mensen op het moment dat het mis is. op kilometers afstand. Wanneer ik paniek voel met een sterke niet aan mijn omgeving te koppelen geur, en degene opbel waar ik het eerst aan moet denken is het mis bij diegene op dát moment.

Nog mensen die ook niet op het terrein van een crematie centrum kan lopen zonder gek te worden van een penetrante lijkengeur op de parkeerplaats? Ik kan niet eens langs de ingang richting een school lopen zonder het idee te krijgen dat tien minuten later. Mijn kleding naar lijk stinkt. Ik moet me dan écht douchen om er helemaal van af te zijn.

Jellyb, 09-01-2016 19:03 #4
Rene, wat je zegt over dat je ruikt wanneer iemand snel komt te overlijden, dat is niet vreemd. Ik ruik dat ook. Ook als mensen ziek zijn. Ik word er soms gewoon misselijk van, hou m'n adem in als ik achter een bepaald persoon sta in de rij bij de kassa. Ook als ik bijv. aan een huis denk van iemand van vroeger dan ruik ik die geur. Maar dan wel in mijn gevoel. Maar ik weet het nog precies. Maar dat ruiken van mensen vind ik vaak storend. Kan dan heel snel over m'n nek gaan.

Ineke Derks, 08-07-2015 16:53 #3
Interessant artikel over hyperosmie. Ik had nog nooit van deze term gehoord. Ik ruik erg goed. Soms leidt het tot misselijkheid. Denk aan de droge worsten bij de supermarkt. Sommige wasmiddelen stinken waardoor je je ergert aan mensen die kleding aan hebben die zo ruikt. Het komt ook voor dat ik iets ruik maar anderen niet. Lastig. Als ik bij iemand thuis kom ruik ik meteen allerlei luchtjes. Of op vakantie in een huisje. Dan kom ik binnen en moet ik eerst met een lekker ruikend schoonmaakmiddel aan de slag. Anders zou ik het liefst meteen naar huis gaan. Kortom het is lastig. En het lijkt steeds erger te worden. Herkent iemand deze symptomen?

Rene, 06-05-2015 23:50 #2
Al 15 jaar ruik ik zo veel en zo krachtig dat ik er soms gek van wordt. Vooral de geuren van mensen, wie vera is, welke vrouw in de overgang is. Soms kan ik geuren ook proeven. In een enkel geval kan ik zelf ruiken of mensen snel komen te overlijden. Is hier ook iets aan te doen?

Jacqueline, 29-07-2012 11:09 #1
Wie heeft dit ook.
Tijdens een holte ontsteking smaakte en rook alles anders, dus ook mijn sigaret.
maar nu is de ontsteking weg en raad eens alles ruikt heel erg vies.
Ik ben de gehele dag misselijk van de geuren in en om mijn huis, sigaret, koffie etc.
Ik rook dus niet meer, en drink geen koffie meer, wie weet wat ik nu heb, mijn gezin ruikt niets in huis, maar ik vind alles stinken.
Wie herkend dit, wat kan ik hier aan doen.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 13-09-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!