InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waarom vrouwen meer pijn ervaren dan mannen

Waarom vrouwen meer pijn ervaren dan mannen

Waarom vrouwen meer pijn ervaren dan mannen Eén op de tien Nederlanders gaat jaarlijks naar de huisarts vanwege pijnklachten aan het bewegingsapparaat. Vrouwen gaan hierbij vaker dan mannen. Uit onderzoek blijkt dat 39% van de mannen chronische pijn ervaart ten opzichte van 45% van de vrouwen. Er zijn verschillen wat betreft de locatie van de pijn. Zo hebben vrouwen vaker pijn in de pols en handen dan mannen. Daarnaast zijn er nog verschillen waarneembaar in de rug, nek, schouder, elleboog, heup, enkel en voet.

Verschillen in pijn tussen mannen en vrouwen

Er zijn 3 verschillende theorieën die verklaren waarom vrouwen meer pijnklachten aan het bewegingsapparaat ervaren dan mannen. Dit zijn:
  • ' Gender role' = bij vrouwen wordt het geaccepteerd dat ze makkelijker pijnklachten uiten dan mannen
  • ' Exposuretheorie' = vrouwen zouden meer blootgesteld worden aan risicofactoren voor het hebben van pijn
  • ' Vulnerabilitytheorie' = vrouwen zijn gevoeliger wat betreft het ontstaan van pijnklachten

Gender role

De gedachte achter deze theorie is dat mannen over het algemeen niet moeten klagen als ze pijn ervaren. Voor vrouwen is het algemeen geaccepteerd dat men makkelijker pijn uiten dan mannen. Uit onderzoek blijkt dat gezonde vrouwen bij gelijke pijnprikkels meer pijn aangeven dan mannen. Daarnaast wordt in een koud-waterstimulatie een hogere pijnintensiteit ervaren dan bij mannen. Maar als er van tevoren wordt verteld wat er gaat gebeuren dan zijn er geen verschillen waar te nemen tussen mannen en vrouwen. Dit verklaart dat vrouwen makkelijker over pijn klagen dan mannen. Terwijl er geen sprake hoeft te zijn van meer pijnklachten in vergelijking met vrouwen.

Exposuretheorie

Deze theorie geeft aan dat de pijnklachten afhankelijk zijn van de mate waarin vrouwen worden blootgesteld aan risicofactoren tenopzichte van mannen. Er wordt gesuggereerd dat vrouwen op de arbeidsmarkt andere functies hebben en anders omgaan met hun functie dan hun mannelijke collega's. Daarnaast zou de vrouw in het huishouden meer taken op zich nemen dan mannen. Hierdoor staan vrouwen meer bloot aan fysieke factoren en stress.

Uit onderzoek, waarin wordt gekeken naar psychosociale risicofactoren aangevuld met een tevredenheid onderzoek van het werk, worden 3 bronnen van stress onderscheiden. Dit zijn: te hoge taakeisen, te weinig regelmogelijkheden en gebrek aan sociale steun. Daarnaast werd er gekeken of er verschillen waren wat betreft pijn wanneer mannen en vrouwen dezelfde taken uitvoeren. Het blijkt dat de verschillen in pijn worden veroorzaakt door de taak die een vrouw uitvoert in plek van de taakuitvoering.

Vulnerabilitytheorie

Deze theorie geeft aan dat de gevoeligheid van pijn afhankelijk is van de verschillen in anatomie en fysiologie. Dit betekent dat seks specifieke kenmerken zoals geslachtshormonen verantwoordelijk zijn voor de mate van pijnervaring. Daarnaast zorgt overgewicht bij vrouwen voor meer pijnervaring dan bij mannen.

Uit onderzoek blijkt dat hormonale factoren van grote invloed zijn op pijnklachten bij vrouwen. Vooral jonge vrouwen die hun eerste kind gebaard hebben, duur en gebruik van anticonceptie, onregelmatige of lange menstruatiecyclus, etc. hebben last van een verhoogde laxiteit (soepelheid) van de ligamenten (banden) in het lichaam. Dit kan verschillende klachten bevorderen die bij vrouwen meer pijnervaring geven dan bij mannen.

Tevens zijn er aanwijzingen dat vrouwen overdreven en extreem negatieve opvattingen hebben over pijn dan mannen. Men suggereert wanneer mannen dit gedrag vertonen dat het meer invloed heeft op de instandhouding van de pijn dan bij vrouwen het geval is.
© 2011 - 2019 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
Ovulatiepijn: informatie en tipsOvulatiepijn: informatie en tipsVrijwel alle vrouwen voelen zich rond en tijdens hun menstruatie minder lekker; ze hebben bijvoorbeeld (in meer of minde…
Mammografie: waarom en is het pijnlijkMammografie: waarom en is het pijnlijkMammografie is het maken van röntgenfoto's van de borst. Dit is soms nodig voor nader onderzoek. Een mammografie kan pij…
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
Bronnen en referenties
  • Nederlands tijdschrift voor fysiotherapie 2008;118(4)109-112

Reageer op het artikel "Waarom vrouwen meer pijn ervaren dan mannen"

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 02-11-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!