InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ovulatiepijn: informatie en tips

Ovulatiepijn: informatie en tips

Ovulatiepijn: informatie en tips Vrijwel alle vrouwen voelen zich rond en tijdens hun menstruatie minder lekker; ze hebben bijvoorbeeld (in meer of mindere mate) last van buikpijn of rugpijn. Pijn rond de eisprong, ook wel ovulatiepijn genoemd, komt minder vaak voor, maar kan door sommige vrouwen desondanks als (zeer) vervelend worden ervaren. Maar wat is ovulatiepijn nu eigenlijk, en valt er iets aan te doen?

De eisprong

Twee weken (14 dagen) voor de menstruatie vindt de eisprong (of ovulatie) plaats. Eisprong betekent ongeveer letterlijk dat een eitje 'springt', het komt los uit de eierstok en kan vanaf dat moment bevrucht worden door een zaadcel van de man. Voordat een eitje loskomt uit de eierstok, heeft het tijd nodig gehad om te rijpen. Een rijpe eicel leeft na de eisprong gemiddeld nog zo'n 12 uur. Vrouwen die zwanger willen worden, hebben hier de meeste kans op wanneer zij vrijen op de dagen rond en vooral voorafgaand aan de eisprong.

Wanneer heb ik een eisprong?

Er zijn een aantal tekenen die kunnen aangeven dat de eisprong er aan zit te komen:
  • vruchtbaar (rekbaar), doorzichtig slijm
  • buikpijn of buikkramp
  • een lichte lichaamstemperatuurstijging
  • lichte bloeding
  • misselijkheid of hoofdpijn
  • meer zin in vrijen dan normaal
Naast deze tekenen kunnen vrouwen waarvan de cyclus iedere maand ongeveer even lang is, uitrekenen rond welke dagen zij vermoedelijk een eisprong zullen hebben. De eisprong vindt namelijk 14 dagen voor de menstruatie plaats. Daarnaast is het mogelijk om de eisprong te meten met een speciale ovulatietest. Lees daar meer over in dit artikel:Ovulatietesten.

Ovulatiepijn

Klachten

Lang niet alle vrouwen ervaren pijn rond hun ovulatie. Vrouwen die wel pijn ervaren, omschrijven dit meestal als buikpijn of buikkramp. De pijn kan onderin de buik gevoeld worden of aan de rechter- of linkerkant (waar de eierstokken zitten) onderin de buik. De meest hevige pijn duurt in veel gevallen slechts een aantal uren. Na de eisprong neemt de pijn vrijwel direct af. Toch hebben sommige vrouwen langer pijn, soms zelfs een dag of drie. De intensiteit van de ovulatiepijn verschilt erg per vrouw. Hoewel ovulatiepijn kan helpen om zwanger te raken (een vrouw met een kinderwens weet immers wanneer de eisprong plaatsvindt), kan hevige pijn een kinderwens juist in de weg staan. Er zijn namelijk vrouwen die aangeven dat de pijn zó hevig is, dat vrijen niet meer mogelijk is. Vrouwen die iedere maand veel pijn rond hun ovulatie hebben, doen er goed aan om langs de huisarts te gaan. De meeste vrouwen met ovulatiepijn echter zullen de pijn niet iedere maand even hevig hebben of de ene maand wel pijn hebben en de andere maand helemaal niet.

Oorzaken

Het is niet altijd duidelijk waardoor pijn rond de ovulatie veroorzaak wordt. De pijn kan veroorzaakt worden door een beetje bloed- of vochtverlies dat in de buikholte terecht komt. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de rijpe follikel voor het loslaten een beetje oprekt waardoor er pijn kan ontstaan. Natuurlijk zijn er nog andere oorzaken denkbaar. Soms kunnen vrouwen bijvoorbeeld last hebben van verklevingen (endometriose) waardoor de pijn wordt veroorzaakt. Dit hoeft echter niet perse de oorzaak van bijvoorbeeld zeer hevige buikpijn rond de eisprong te zijn. Sommige vrouwen geven aan dat hun ovulatiepijn na een bevalling/zwangerschap heviger is geworden.

Tips

Veel vrouwen die rond hun ovulatie klachten hebben, zullen dit als een 'beetje vervelend' ervaren. Waarschijnlijk is de pijn iedere maand anders, de ene keer heviger dan de andere keer. De oorzaak van de ovulatiepijn zal dan waarschijnlijk onschuldig van aard zijn. Vrouwen die iedere maand echter hevige pijn ervaren, doen er goed aan om de huisarts te bezoeken. Deze kan bijvoorbeeld medicijnen of de pil voorschrijven of een doorverwijzing doen naar bijvoorbeeld een gynaecoloog. Wie rond de ovulatie klachten ervaart als buik- en rugpijn, kan een warme kruik gebruiken om de pijn te verzachten. Ook een aspirine kan helpen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.anababa.nl
  • www.ovulatie-berekenen.com

Reageer op het artikel "Ovulatiepijn: informatie en tips"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 17-09-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!