InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Angst (hoe ga je er mee om)

Angst (hoe ga je er mee om)

Angst (hoe ga je er mee om) Angst is een normaal verschijnsel in onze samenleving. Wij voeden onze kinderen met angst op. We zeggen dingen zoals: “niet te dicht bij het water, anders val je er nog in.” Goedbedoeld, maar niet wanneer je dit te vaak en te snel zegt, niet altijd verstandig. Soms wordt angst mede daardoor een probleem en wat doe je dan? Angst is volgens de encyclopedie een verschijnsel dat bij vele algemene psychische stoornissen van het zenuwstelsel (neurosen) voorkomt.

Angst onderscheidt zich in vier niveaus:

  • lichte angst
  • redelijke angst
  • grote angst
  • paniek

Wat is angst?

Angst is een waarschuwing. Zo gebruiken we het tenminste in de opvoeding. We zeggen in feite allemaal tegen onze kinderen: zorg dat je gevaar ontloopt! Van oorsprong was angst dan ook bedoeld om ons alert te maken. Door angst houd je je omgeving beter in de gaten en ben je je eerder bewust van gevaar.
Angst kan ook zijn aangeleerd. Je wordt bang van honden omdat je een keer bent gebeten of je wordt bang van kleine ruimtes omdat je een keer opgesloten hebt gezeten in een lift.

Angst stoornissen

Soms kunnen aangeleerde angsten zo ernstig zijn geworden dat de angst centraal is komen te staan. Je gaat steeds meer situaties ontlopen omdat je bang bent dat je angstig wordt. In dit geval spreek je van een angstneurose of een fobie. Vaak krijgen deze mensen ook paniekaanvallen als ze toch in die situatie komen. Ze krijgen dan hartkloppingen, duizelingen, ze trillen en ze voelen zich benauwd doordat ze sneller en oppervlakkiger gaan ademhalen. Soms vallen ze zelfs flauw. Alleen maar redenen om die situatie nog meer te gaan mijden.

Vormen van fobieën:

  • agorafobie (plein en straat vrees)
  • sociale fobie (vrees voor mensen, vrees om een flater te slaan in het openbaar)
  • eenvoudige fobie (vrees voor één object (dier, vliegtuig, bloed, enz.))

Meer lezen over fobieën: Angststoornis: de fobie.

Hoe kom je van angststoornissen af?

Het antwoord is simpel gegeven, maar minder eenvoudig uit te voeren en dat is toch de confrontatie aangaan. Doe dit in hele kleine stapjes. Dus als je bang bent om naar buiten te gaan, begin je met de achtertuin, daarna tot het eind van de straat enz. En gaat niet te snel, geniet van elk stapje wat je hebt bereikt, want iedere stap is weer een overwinning op jezelf en het waard gevierd te worden.

Posttraumatische stress-stoornis

Een hele ernstige vorm van een angststoornis is de posttraumatisch stress-stoornis. Deze mensen hebben iets vreselijks meegemaakt wat ze niet kunnen verwerken en vergeten. Soms komt dit pas na jaren naar boven omdat ze de herinnering zoveel mogelijk verdrongen hebben. Posttraumatische stress moet behandeld worden want het gaat je leven beheersen. Veel mensen die hier mee te maken hebben worden ernstig depressief en gaan bizar gedrag vertonen. Zij hebben geen controle meer over hun eigen gedachtewereld.

Meerdere angststoornissen

Er bestaan zelfs nog meer angststoornissen als hierboven beschreven zoals:
  • Dwangneurose: hierbij voelen mensen zich gedwongen bepaalde handelingen te verrichten.
  • Acute stress-stoornis: dit lijkt een beetje op een posttraumatisch stress-stoornis.
  • Hypochondrie, angst om te sterven, angst om te slikken. Kortom angst dat er iets met je lichaam gebeurt zonder dat daar een lichamelijke reden voor te vinden is.

Hulp zoeken

Als je last hebt van angstgevoelens die je leven negatief beïnvloeden wees dan zo verstandig om hulp te zoeken om te proberen je angstgevoelens te overwinnen. Hulp zoeken is al de eerste stap, de eerste zelfoverwinning en als je dat gedaan hebt mag je best trots op jezelf zijn, al weet je dat je nog een lange weg te gaan hebt. Bij extreme angstgevoelens kan medicatie een uitkomst bieden, dus ook in dat geval is het heel verstandig om hulp te zoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: angststoornissenEen angststoornis is een veel voorkomende aandoening. Mensen die er aan lijden kunnen er erg veel hinder van ondervinden…
Als angst je leven beheerstAls angst je leven beheerstAngst waarschuwt je voor naderend onheil en is dus een goede reactie. Als angst zonder aanleiding je leven beheerst is d…
Welke angststoornissen bestaan er?Welke angststoornissen bestaan er?Welke verschillende vormen van angst bestaan er? Wat is het verschil tussen angst en paniek? Is het hebben van een fobie…
Abnormale ontwikkeling kind: angst bij kinderenAbnormale ontwikkeling kind: angst bij kinderenAngst bij kinderen komt dikwijls voor. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen abnormale angst en normale angst. De…

Reageer op het artikel "Angst (hoe ga je er mee om)"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Angsten en depressies
Medische informatie…
Schrijf mee!