InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Entropion en Ectropion

Entropion en Ectropion

Entropion en Ectropion Als mensen ouder worden kunnen ze ook last krijgen van ouderdomskwaaltjes. Eén van die kwaaltjes zijn entropion of ectropion. Lees hieronder meer over deze aandoening.

Entropion en Ectropion

Entropion

Bij entropion is het ooglid onder het oog naar binnen gevouwen en staat deze in contact met de oogbol. Hierdoor zitten de wimpers tegen de oogbol aan wat kan leiden tot irritatie aan het oog. Ook zou hierdoor het hoornvlies kunnen beschadigen.

Klachten die je kan krijgen

  • Pijn aan het oog
  • Irritatie
  • Rood oog
  • Pijn bij in het licht kijken
  • Gevoel alsof er zand in je oog zit
  • Verslechterd zicht
  • Afscheiding uit het oog

Oorzaak

De oorzaak van entropion is ouderdom. De huid onder het ooglid veroudert waardoor de huid slap gaat hangen.

Behandeling

Entropion is met een operatie te verhelpen. Deze operatie duurt ongeveer 45 minuten en vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Na de operatie zullen alle klachten behalve tranende ogen weg zijn. Het is 90% zeker dat de operatie met succes verloopt. Als je medicijnen en bloedverdunnende medicijnen slikt met de stof acetylsalicylzuur (asperine, ascal) erin, dan is het noodzakelijk om dit medicijn een week voor de operatie te stoppen met slikken. Ga hiervoor wel even langs je huisarts. Na de operatie is het heel normaal dat er een beetje afscheiding uit het oog vloeit. Dit dien je schoon te deppen met een beetje lauw water.

Ectropion

Bij ectropion is het ooglid onder de oog naar buiten gevouwen waardoor deze niet in contact staat met de oogbol.

Oorzaak

De oorzaak van ectropion is ouderdom. Ook bij deze aandoening is de huid onder het ooglid veroudert waardoor de huid slap gaat hangen.

Klachten

  • Tranend oog
  • Rood oog
  • Gezwollen bindvlies in het onderooglid
  • Geirriteerd oog
  • Onvoldoende bevochtiging

Behandeling

Ook ectropion is met een operatie te verhelpen. Deze operatie duurt ongeveer 30 minuten en vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Na de operatie zullen alle klachten behalve soms tranende ogen weg zijn. Het succes van het resultaat hangt af van hoelang de ectropion al aanwezig is. Ook bij deze aandoening is het zo dat als je medicijnen en bloedverdunnende medicijnen slikt met de stof acetylsalicylzuur (asperine, ascal) erin, dan is het noodzakelijk om dit medicijn een week voor de operatie te stoppen met slikken. Ga hiervoor wel even langs je huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.oogcentrumnoordholland.nl/behandeling/22-algemeen/9-entropion

Reageer op het artikel "Entropion en Ectropion"

Reactie

M. van Dalen, 04-04-2015 22:04 #1
Er is geen sprake van ontsteking. Mijn oogwit is al lange tijd wat roodachtig,
wat je bv ziet als mensen drugs gebruiken. En dat doe ik niet.
Wat kan het zijn?

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 04-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!