InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ectropion en behandeling: Naar buiten gedraaid ooglid

Ectropion en behandeling: Naar buiten gedraaid ooglid

Ectropion en behandeling: Naar buiten gedraaid ooglid Bij sommige patiënten is de rand van het onderooglid naar buiten gedraaid waardoor de rode binnenzijde van het oog zichtbaar is. In medische termen heet deze oogafwijking “ectropion”. Voor patiënten is dit lastig daar bij de oogafwijking nog een waaier van vervelende symptomen mogelijk zijn. Vooral op cosmetisch gebied oogt de aandoening niet mooi. Voor de behandeling is een chirurgische ingreep vereist die meestal na enkele maanden een bevredigend resultaat geeft voor de patiënt.

Oorzaken ectropion

Ectropion komt vaker voor bij oudere volwassenen. Door spierzwakte verslappen de weefsels van het ooglid namelijk. Soms is er te weinig huid door een hondenbeet, een huidziekte zoals psoriasis (chronische huidziekte met droge en schilferende huid), een trauma, brandwonden, snijwonden of andere littekens. Wanneer de zevende hersenzenuw tijdelijk of permanent uitvalt zoals bij gezichtsverlamming, ontstaat er een paralytisch ectropion. Zelden treedt ectropion op bij de geboorte. Soms veroorzaakt een eerdere ooglidoperatie (blepharoplastie) de oogafwijking wanneer er bij de operatie teveel huid van het ooglid verwijderd is. Wanneer het ooglid bestraling krijgt na een kankergezwel, resulteert dit mogelijk in ectropion. Zelfs een cosmetische laseroperatie om de huid te verjongen, doet mogelijk het ooglid te veel krimpen waardoor uiteindelijk ectropion optreedt. Ectropion komt daarnaast mogelijk tot stand door bepaalde medicijnen zoals glaucoommedicatie. Tot slot presenteert ectropion zich ook door zwelling als gevolg van een oogtumor of infectie.

Symptomen oogaandoening

Het oog is veelal geïrriteerd en pijnlijk (oogpijn), sluit minder goed (lagoftalmie) en traant (tranende ogen). Het afvoerkanaaltje van de traanwegen maakt namelijk geen contact met het oog. Zelden lijdt de patiënt aan een uitgedroogde cornea (hoornvlies), wat impliceert dat de patiënt een verminderd gezichtsvermogen heeft door de beschadigde cornea (medische term voor hoornvlies). Hiervoor moet de patiënt mogelijk oogzalf en/of oogdruppels nemen voordat een operatie plaatsvindt. Bij het oogdruppelen zorgt de patiënt voor correcte oogdruppelrichtlijnen. Ectropion ziet er op cosmetisch vlak voor de patiënt bovendien niet zo mooi uit.

Diagnose en onderzoeken van ooglidaandoening

Meestal doet de oogarts een uitgebreid oogonderzoek waarbij hij ectropion diagnosticeert. Hij trekt dan aan de oogleden tijdens het onderzoek. De patiënt sluit hierbij de ogen met kracht zodat de oogarts in staat is om de spierspanning en vermoeidheid van het ooglid te beoordelen. De arts onderzoekt het omliggende weefsel bij de patiënt indien de ooglidaandoening veroorzaakt is door een litteken, tumor of een eerdere operatie. De oogarts heeft een goed inzicht nodig over de oorzaak van ectropion en mogelijke andere (oog)ziektes. Dit is nodig voor het bepalen een juiste behandeling of chirurgische techniek. Er zijn namelijk verschillende chirurgische technieken voor ectropion, afhankelijk van de oorzaak en de conditie van het weefsel rond het ooglid.

Praktisch

De chirurg zorgt er tijdens de operatieve correctie voor dat het ooglid strakker komt te staan. Het is voor de patiënt het beste dat hij zo snel mogelijk onder het mes gaat wanneer de afwijking vastgesteld is door de oogarts. Bestaat de afwijking immers nog niet zo lang, dan zal het resultaat van de operatie tot een groter succes leiden. De patiënt krijgt meestal een plaatselijke verdoving voor de chirurgische ingreep zonder huidtransplantatie. Dit kent dan een duurtijd van ongeveer dertig minuten. Soms is een algehele narcose aanbevolen als er een uitgebreide huidtransplantatie dient te gebeuren bij patiënten die te weinig huid hebben.

Voorbereiding

De patiënt geeft voor de operatie reeds door welke medicatie hij gebruikt. Mogelijk moet hij enkele dagen voor de operatie stoppen met bepaalde medicijnen zoals bloedverdunners omdat deze bloedingen kunnen veroorzaken tijdens de operatie. Deze medicatie geeft bijgevolg een hoger risico op complicaties. Bovendien regelt hij best vervoer naar huis aangezien hij na de operatie niet zelf naar huis mag rijden. Soms dient de patiënt vooraf oogzalf te smeren zodat de binnenkant van het ooglid beschermd is tegen uitdroging.

Werkwijze behandeling bij ectropion

De patiënt krijgt een plaatselijke verdoving via een injectie in de huid. Vervolgens plaatst de chirurg een steriel laken over de patiënt met een opening aan het te opereren oog. De chirurg start daarna de operatie met het maken van een horizontale snede onder de ooglidrand. Daarna kort hij het onderooglid in de buitenooghoek verticaal in. Hij hecht vervolgens het onderooglid weer vast en tot slot hecht hij de wonde via niet-oplosbare hechtingen. Wanneer er te weinig huid is bij de patiënt, krijgt hij een huidtransplantaat dat afkomstig is uit het (andere) bovenooglid of eventueel van achter het oor.

Weer thuis

De patiënt draagt de eerste vierentwintig uur een ooglapje. Hij moet vervolgens gedurende één week meermaals per dag een antibioticum (antibiotica) en steroïde zalf op het oog smeren. De patiënt dient na ongeveer vijf à zeven dagen terug te keren naar het ziekenhuis. De arts haalt vervolgens de hechtingen uit het oog. Vervolgens onderzoekt de oogarts de wonde.

Bijwerkingen en complicaties

De patiënt verliest soms wat ingedroogd wondvocht uit de wonde in de buitenooghoek. Dit verdwijnt spontaan en de patiënt moet enkel zijn oog wat deppen met lauw water. Om blauwe plekken en pijn te minderen, kan hij ook gebruik maken van koude kompressen. Voorts is de buitenooghoek de eerste weken na de operatie nog gevoelig en voelt dit strak aan. De pijn verdwijnt geleidelijk aan. Voorts is er steeds kans op een bloeding uit de wonde. Dit valt eenvoudig op te lossen door een gestreken katoenen zakdoek of een steriel gaasje gedurende een kwartier op de wond te drukken. Dit stelpt de bloeding. Zeer sporadisch treedt een bloeding in de oogkas op wat resulteert in een uitpuilend oog met een mogelijk risico op blindheid in het aangetaste oog.

Resultaat

Het definitieve resultaat van de ingreep is te zien na acht weken (twee maanden). Voordien lijkt er op cosmetisch vlak voor veel patiënten nog geen verbetering te zijn. Soms is een “perfect” resultaat niet mogelijk. Dit heeft eveneens te maken met de duur van de oogaandoening. Wanneer de patiënt een huidtransplantatie gekregen heeft, is dit meestal nog permanent een beetje zichtbaar door de kleurverschillen. Het is voor de patiënt en arts steeds afwegen wat het zwaarst weegt: een litteken door de operatie of een afstaand onderooglid. Wanneer een patiënt een gezichtsverlamming of significante littekens heeft, is het resultaat van de operatie minder voorspelbaar, en mogelijk is dan meer dan één ingreep vereist om ectropion te verhelpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Entropion en EctropionEntropion en EctropionAls mensen ouder worden kunnen ze ook last krijgen van ouderdomskwaaltjes. Eén van die kwaaltjes zijn entropion of ectro…
App HEyeWay: Foto's van het oog met de iPhoneApp HEyeWay: Foto's van het oog met de iPhoneSpeciale medisch fotografen houden zich bezig met het maken van foto’s van ogen. Maar de medische app hEyeWay helpt een…
Drusen van de oogzenuw: Gezichtsvelduitval in de ogenDrusen van de oogzenuw: Gezichtsvelduitval in de ogenDrusen van de oogzenuw is een erfelijke oogaandoening waarbij abnormale, bolvormige eiwitten en calciumzouten zich ophop…
Acute zonale occulte perifere retinopathie: OogaandoeningAcute zonale occulte perifere retinopathie: OogaandoeningAcute zonale occulte perifere retinopathie is een oogaandoening die het netvlies (retina) treft. De patiënt ziet hierbij…
Amblyopie (lui oog): Verminderde gezichtsscherpte in één oogAmblyopie (lui oog): Verminderde gezichtsscherpte in één oogAmblyopie, wat meestal aangeboren en soms verworven is, is de meest voorkomende oorzaak van gezichtsverlies bij kinderen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.bergmanclinics.nl/divisies/oogzorg/algemene-oogzorg/ooglidchirurgie/de-behandeling/entropion-en-ectropion/ectropion
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ectropion/basics/causes/con-20033740
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ectropion/basics/definition/con-20033740
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ectropion/basics/tests-diagnosis/con-20033740
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ectropion/basics/treatment/con-20033740
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogleden/buiten_gedraaid_onderooglid_ectropion/
  • http://www.ysl.nl/fileadmin/ijsselland/folders_patientenvoorlichting/OOG/017_DUB-Ectropion.pdf

Reageer op het artikel "Ectropion en behandeling: Naar buiten gedraaid ooglid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 27-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogbehandelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!