InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psoriasis (chronische huidziekte) rond het oog of de ogen

Psoriasis (chronische huidziekte) rond het oog of de ogen

Psoriasis (chronische huidziekte) rond het oog of de ogen Psoriasis is een auto-immuunaandoening waarbij de huid chronisch schilfert en ontstoken is. Door een snelle huiddeling, bouwen de huidcellen van het lichaam zich erg snel op, waardoor op diverse lichaamsgebieden schilferige vlekken ontstaan. Psoriasis tast bij ongeveer tien procent van de patiënten eveneens de ogen en het gebied rond de ogen aan. Heel wat behandelingsmogelijkheden zijn beschikbaar maar een voorzichtige aanpak is vereist rond de gevoelige oogstructuren. Daarnaast is een regelmatige controle bij de oogarts noodzakelijk om de toestand van de huid te evalueren en complicaties te voorkomen. Op deze manier blijft het gezichtsvermogen intact en verbetert de levenskwaliteit van de patiënt.

Oorzaken van chronische huidziekte

Psoriasis is een niet-besmettelijke en niet-allergische huidaandoening die door erfelijkheidscomponenten veroorzaakt is. Het immuunsysteem speelt hierbij wellicht een rol. De precieze oorzaak van de ziekte is niet bekend. Bij een psoriasispatiënt vernieuwt het huidoppervlak zich sneller dan bij een gezonde persoon. De dode cellen hopen zich vervolgens op op het huidoppervlak, wat resulteert in schilfering en dunne, witte vlekken op de huid. De ziekte is daarnaast bij een aantal patiënten gekenmerkt door nagelafwijkingen aan de voeten en handen.

Roken vormt een risicofactor voor oogproblemen bij psoriasis / Bron: Geralt / PixabayRoken vormt een risicofactor voor oogproblemen bij psoriasis / Bron: Geralt / Pixabay

Risicofactoren psoriasis rond de ogen

De huiduitslag rond de ogen komt vaker tot stand in een aantal situaties.
  • (Familie)geschiedenis: Bij een positieve familiegeschiedenis van de huidziekte, verschijnt de ziekte vaker. Ook wanneer iemand zelf al psoriasis heeft, leidt dit sneller tot ooggerelateerde symptomen.
  • Infecties: Wanneer de patiënt kampt met een infectie, werkt het immuunsysteem minder goed. Daardoor ontwikkelt hij sneller psoriasis.
  • Medicatie: Bepaalde medicijnen dragen bij aan de totstandkoming van psoriasis.
  • Obesitas: Overgewicht brengt veel gezondheidscomplicaties met zich mee. Ook psoriasis wordt vaker gezien bij mensen met overgewicht.
  • Roken: Roken draagt sneller bij aan de totstandkoming van psoriasis en verergert bovendien de klachten.
  • Stress: Stress en angst tasten het immuunsysteem aan, waardoor een patiënt zich sneller presenteert met de chronische huidaandoening.
  • Weer: Droog weer is eveneens een risicofactor.

Diverse ooginfecties komen mogelijk tot stand bij psoriasis / Bron: Marco Mayer / Wikimedia CommonsDiverse ooginfecties komen mogelijk tot stand bij psoriasis / Bron: Marco Mayer / Wikimedia Commons

Symptomen en oogproblemen

De ooggerelateerde symptomen van psoriasis zijn gelijkaardig aan de andere klachten die bij psoriasis optreden. De symptomen zijn soms mild maar in ernstige gevallen is het voor de patiënt erg moeilijk om bepaalde dagelijkse activiteiten uit te voeren. Volgende oogproblemen treden op bij psoriasis rond de ogen:
  • blefaritis: ontsteking van de ooglidranden waardoor pijn ontstaat bij het bewegen van de oogleden en het openen en sluiten van de oogleden bemoeilijkt is, maar ook jeukende ogen en een zanderig gevoel in de ogen zijn kenmerkend
  • conjunctivale hyperemie
  • conjunctivitis (oogbindvliesontsteking)
  • droge ogen en een droge of gebarsten huid rond de ogen
  • een droge huid rond de ogen
  • ectropion (naar buiten gedraaide oogleden)
  • een droog hoornvlies met gestippelde keratitis (hoornvliesontsteking)
  • pijnlijke oogleden
  • rode, schilferige gezwellen rond de ogen
  • trichiasis (naar binnen groeiende oogharen)
  • wrijving van wimpers tegen de oogbol

Behandelingen van het oog

Diverse behandelingsopties bestaan voor psoriasis zoals topische geneesmiddelen (direct toegepast op de huid), lichttherapie (fototherapie) en systemische medicijnen. Hoewel deze opties apart toe te passen zijn, is veelal een combinatie van behandelingen nodig om psoriasis effectief te behandelen. Indien nodig is een andere leefstijl bovendien nuttig. De meeste behandelingen voor ooggerelateerde problemen als gevolg van psoriasis zijn uitsluitend bedoeld voor de oogstructuren. Dit betekent dat medicatie dat bruikbaar is voor de huidproblemen elders op het lichaam, niet toepasbaar is op of rond de ogen. Medisch advies is bijgevolg steeds vereist wanneer patiënten met psoriasis kampen met problemen in of rond de ogen. Een arts volgt tot slot steeds de patiënt nauwkeurig op.

Topische behandelingen

Topische (op de huid aangebrachte) crèmes en zalven zijn effectief in de behandeling van milde psoriasis. Het verdient echter de aanbeveling om goed de richtlijnen van de arts en apotheker op te volgen, want niet alle crèmes en zalven voor de behandeling van psoriasis zijn bruikbaar voor het gevoelige gebied rond de ogen. Daarnaast is het overmatig gebruik van deze producten rond de ogen een risicofactor voor cataract (staar: troebele ooglens) of glaucoom (verhoogde oogdruk met mogelijk schade aan de oogzenuw). Dit is vooral het geval bij het gebruik van steroïde medicijnen (krachtige ontstekingsremmende geneesmiddelen).

Fototherapie (lichttherapie)

Lichttherapie is inzetbaar bij psoriasis rond de ogen. Wel moet de arts goed kijken naar de gewenste stralingsdosis omdat de symptomen verergeren bij een te hoge stralingsdosis. Bovendien is fototherapie een risicofactor voor huidbeschadiging en huidkanker. Daarom gebeurt lichttherapie onder strikte medische begeleiding en mag de patiënt niet zelf onder een zonnebank gaan liggen of langdurig de zon opzoeken.

Vooral bij ernstige symptomen is een systemische behandeling met medicijnen nodig / Bron: Stevepb / PixabayVooral bij ernstige symptomen is een systemische behandeling met medicijnen nodig / Bron: Stevepb / Pixabay
Systemische medicatie
De arts schrijft bij patiënten met ernstige klachten soms medicatie voor die de patiënt via de mond (oraal) moet innemen of anders zet hij injecteerbare geneesmiddelen in. Het gebruik van medicijnen brengt mogelijk bijwerkingen met zich mee, en daarom probeert de arts om de behandelduur zo kort mogelijk te houden.

Omgevingsfactoren

Een zwaarlijvige patiënt verliest best gewicht om de kans op de ziekte te verlagen. Daarnaast stopt hij met roken omdat deze ongezonde gewoonte de symptomen doet verergeren. Tot slot probeert de patiënt stress en angst te verminderen.

Complicaties

Een zeldzame complicatie van psoriasis rond de ogen is uveïtis (ontsteking van de middelste laag van het oog). Een overgevoeligheid voor licht (fotofobie), floaters (drijvers, vlekjes) zien in het gezichtsveld, pijn in het oog, roodheid in het oog en wazig zien zijn de belangrijkste tekenen van uveïtis. Onbehandeld leidt deze oogziekte tot een ernstig verlies van het gezichtsvermogen. De oogarts zet hiervoor antibiotica, antivirale medicatie en/of corticosteroïden in om de infectie af te remmen. Dankzij mydriatische oogdruppels (pupil verwijdende druppels) herstelt het aangetaste oog sneller.

Prognose

De huidziekte is chronisch waardoor de patiënt meestal levenslang opflakkeringen maar ook betere periodes krijgt. De ooggerelateerde problemen als gevolg van psoriasis zijn soms erg vervelend en cosmetisch storend voor de patiënt. Tevens is het gezichtsvermogen meestal tijdelijk aangetast, waardoor de patiënt gehinderd is in zijn normale activiteiten. De symptomen zijn dankzij een snelle behandeling in combinatie met een goede ooghygiëne meestal wel te verminderen, al bestaat de kans dat de oogproblemen na verloop van tijd weer terugkeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Psoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis of ook wel plaque psoriasis is een aandoening van het immuunsysteem en een huidziekte. Psoriasis komt bij onge…
De huidziekte: psoriasisMensen met ernstige psoriasis lijden in stilte. Want als je huid beschadigd is, en er anders uitziet dan normaal, vinden…
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
De positieve invloed van zon op de huidziekte psoriasisDe positieve invloed van zon op de huidziekte psoriasisPsoriasis is een huidziekte die voor heelwat ongemak kan zorgen. Nochtans hebben de meeste mensen met psoriasis in de zo…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 26 juni 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How Can Psoriasis Affect Your Eyes?, https://www.verywell.com/eye-problems-related-to-psoriasis-3891613
  • Psoriasis and dry eye, https://dryeyes-store.com/psoriasis-dry-eye/
  • Psoriasis on the Eyelids: Symptoms and Treatment, http://www.medicalnewstoday.com/articles/314408.php
  • Psoriasis: Chronische huidziekte met droge huid en schilfers, http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/178760-psoriasis-chronische-huidziekte-met-droge-huid-en-schilfers.html#behandeling
  • Uveitis: Causes, symptoms, and treatment, http://www.medicalnewstoday.com/articles/166410.php
  • What Can I Do About Psoriasis Around the Eyes?, http://www.healthline.com/health/psoriasis/around-the-eyes#overview1
  • Afbeelding bron 1: Geralt / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Marco Mayer / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: Stevepb / Pixabay

Reageer op het artikel "Psoriasis (chronische huidziekte) rond het oog of de ogen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 11-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!