InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > App HEyeWay: Foto's van het oog met de iPhone

App HEyeWay: Foto's van het oog met de iPhone

App HEyeWay: Foto's van het oog met de iPhone Speciale medisch fotografen houden zich bezig met het maken van foto’s van ogen. Maar de medische app hEyeWay helpt een oogarts eveneens om deze foto’s te maken waardoor hij in staat is te delen met collega’s om een diagnose te stellen of een second opinion te vragen. Dit gebeurt met behulp van een iPhone die de oogarts via een speciale houder op de spleetlamp bevestigt. De app kent heel wat voordelen ten opzichte van een medische foto. Niemand hoeft bang te zijn voor zijn privacy. De app is namelijk beveiligd en enkel beschikbaar voor oogartsen zodat ze wereldwijd in een beschermde omgeving foto’s met elkaar uitwisselen.

Geschiedenis app HEyeWay

De app is in 2010 ontworpen door kinderoogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam. Eerst maakte hij een prototype voor een iPhone 3 met wat figuurzaaghout en wat doppen Gilette scheercrème in combinatie met een fietszadelklem om aan de spleetlamp te bevestigen. Het Oogziekenhuis geloofde in dit idee. De uiteindelijke ontwikkeling van de app gebeurde door het Rotterdamse Oogkundig Instituut (ROI) in samenwerking met oogarts Tjeerd de Faber en Synappz Medical Apps. De app is verdeeld bij enkele honderden oogartsen in België en Nederland.

Voordelen foto's van het oog met hEyeWay

Kinderen zijn vaak bang wanneer een onderzoeker een foto van het oog moet maken. Het apparaat is groot en ze gaan van hun vertrouwde oogarts naar een onbekende plek en persoon. Als een gewone foto dan gemaakt is, dan staan er ondanks de inspanning van de medisch fotograaf niet altijd alle details op. Het duurt bovendien wel even voordat de foto gemaakt is, ook al omdat de oogarts hiervoor een databankformulier moet opstellen. Met de hEyeWay-app maakt de oogarts een gedetailleerde foto die op minder dan één minuut klaar is. De telefoon heeft de oogarts steeds bij de hand en hij moet hiervoor geen formulieren invullen. Hij moet enkel de telefoon in de adapter en daarna in de spleetlamp steken. Vervolgens maakt hij zo foto's en video's van de oogaandoening waarin hij geïnteresseerd is. Met de app legt hij alle oogproblemen vast, waaronder eveneens oogafwijkingen waarvan hij niet weet wat deze zijn. De app kent bovendien een duidelijke structuur. De oogarts maakt bijvoorbeeld vlot albums of categorieën aan waaraan hij een diagnose plakt zodat de foto's goed gesorteerd zijn. Vervolgens stuurt hij de foto’s eenvoudig door naar het elektronisch patiëntendossier. Er zijn reeds speciale mallen en adapters voor andere iPhones beschikbaar.

Foto's oogaandoening delen met een andere oogarts via iPhone

Doordat de foto een digitale opname is, is het mogelijk deze te laten zien aan collega's in een beveiligde en beschermde omgeving via de hEyeWay-app. Hij toont veilig de plaatjes en video's aan collega's die eveneens beschikken over deze app. De oogartsen rapporteren vervolgens wat ze denken wat de oogafwijking precies is en hoe de oogarts van de patiënt dit dan het beste dient te behandelen. De app is enkel bruikbaar door collega's over de hele wereld die de toestemming geven om foto’s en filmpjes te ontvangen en om deze in te zien.

De juiste diagnose van een oogafwijking

Soms krijgt een oogarts erg veel antwoorden terug wanneer hij via hEyeWay een foto verstuurt naar collega’s. Hij kijkt dan met alle antwoorden naar het totaalbeeld van de patiënt: oogonderzoek, bloedonderzoek, oogechografie, onderzoek van de kinderarts, onderzoek van de neuroloog enzovoort. Dankzij deze technologie stelt de oogarts makkelijker een diagnose waardoor een blind kind na een juiste behandeling bijvoorbeeld weer ziet. Voordat de app bestond, zou de prognose van dat kind wellicht minder gunstig zijn.

De app bespaart de zorg heel wat tijd maar zeker ook geld. De bestaande apparatuur van een in een spleetlamp ingebouwde camera kost gauw zo’n 25.000 EUR. De app is voor enkele tientallen euro’s reeds beschikbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drusen van de oogzenuw: Gezichtsvelduitval in de ogenDrusen van de oogzenuw: Gezichtsvelduitval in de ogenDrusen van de oogzenuw is een erfelijke oogaandoening waarbij abnormale, bolvormige eiwitten en calciumzouten zich ophop…
Acute zonale occulte perifere retinopathie: OogaandoeningAcute zonale occulte perifere retinopathie: OogaandoeningAcute zonale occulte perifere retinopathie is een oogaandoening die het netvlies (retina) treft. De patiënt ziet hierbij…
Amblyopie (lui oog): Verminderde gezichtsscherpte in één oogAmblyopie (lui oog): Verminderde gezichtsscherpte in één oogAmblyopie, wat meestal aangeboren en soms verworven is, is de meest voorkomende oorzaak van gezichtsverlies bij kinderen…
Fundus albipunctatus: Nachtblindheid en vlekken in netvliesFundus albipunctatus: Nachtblindheid en vlekken in netvliesFundus albipunctatus is een zeldzame erfelijke oogaandoening waarbij het netvlies is aangetast. Nachtblindheid is een ve…
Keratoconus: Bolling van het hoornvlies in het oogKeratoconus: Bolling van het hoornvlies in het oogKeratoconus is een oogziekte waardoor bij de patiënt de structuur van het hoornvlies is aangetast. Het hoornvlies is het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Audiomagazine Horizon, 21 juli 2015
  • http://www.iculture.nl/apps/heyeway-nederlandse-oplossing-voor-oogartsen-maakt-dure-camera-overbodig/
  • http://www.zorgvisie.nl/ICT/Nieuws/2015/5/Oogheelkunde-vooruit-dankzij-hEyeway-1759364W/
  • https://www.oogziekenhuis.nl/nieuws/ehealth-op-de-werkvloer-instagram-voor-oogartsen.html

Reageer op het artikel "App HEyeWay: Foto's van het oog met de iPhone"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogonderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!