InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oog- en oogkasechografie (oogechografie)

Oog- en oogkasechografie (oogechografie)

Oog- en oogkasechografie (oogechografie) Een oog- en oogkasechografie is een onderzoek dat gebruik maakt van hoogfrequente geluidsgolven. De oogarts maakt met een oogechografie gedetailleerde beelden en doet metingen van het oog en de oogkas. De oogkas (orbita) is de aansluiting in de schedel waar het oog zit. Dankzij dit onderzoek krijgt de oogarts een goed beeld van de interne oogstructuren die hij niet met een microscoop te beoordelen zijn bij een standaard oogheelkundig onderzoek. Het onderzoek helpt de oogarts bij het diagnosticeren, beoordelen en opvolgen van oogafwijkingen.

Indicatie oog- en oogkasechografie

De oogarts doet bij een patiënt een oogheelkundig onderzoek en bekijkt hiermee het oog. Met een echografie echter krijgt hij veel gedetailleerdere informatie over de binnenkant van het oog dan mogelijk is tijdens dit oogonderzoek. De oogarts adviseert dit oogonderzoek indien de patiënt onverklaarbare oogproblemen heeft of als hij onlangs een verwonding of trauma aan de ogen heeft opgelopen. Oogechografie geeft namelijk ultrasone details op het hoornvlies en de oogstructuur weer. Dit onderzoek verloopt snel en pijnloos en gaat niet gepaard met ernstige bijwerkingen of risico's. Een oogechografie is nuttig bij het identificeren en meten van tumoren, neoplasmen (abnormale groei), vreemde stoffen, netvliesloslating (netvliesaandoening) en andere oogaandoeningen. De oogarts gebruikt bijvoorbeeld dit onderzoek om de dikte en de omvang van zwelling (medische term is "oedeem"), cyste en kankergezwel te meten en om de behandelingsopties te beoordelen. Het onderzoekt helpt tevens bij de diagnose van oogziekten zoals cataract, glasvochtbloeding, glaucoom, hoornvliesaandoeningen, miosis (vernauwing van pupil of pupillen in oog), netvliesloslating, oogkasafwijkingen zoals de oogziekte van Graves of vreemde voorwerpen in het oog. Tot slot zet de oogarts een oogechografie in bij het beoordelen van lensimplantaten.

Soorten scans

Een oog- en oogkasechografie bestaat uit twee delen: Een A-scan en een B-scan.

A-Scan

De oogarts voert een ultrasone A-scan uit om oogmetingen te nemen. Een oogmeting is nuttig bij het bepalen van het juiste lensimplantaat (zoals een Symfony-lens) bij cataractchirurgie.

B-Scan

Met de B-scan bekijkt de oogarts grondig de achterkant van het oog wat hij met een gewoon oogonderzoek niet ziet. Cataract en andere aandoeningen maken het moeilijk om de achterkant van het oog te zien. De B-scan helpt ook bij het diagnosticeren van een tumor, netvliesloslating en andere oogafwijkingen (zie "Indicatie").

Voor het onderzoek

Oogechografie gebeurt in een (oog)ziekenhuis of in de praktijkruimte van een oogarts. De patiënt hoeft zich niet voor te bereiden op een oogechografie. Het onderzoek kent een tijdsduur van vijftien tot dertig minuten. Hij mag na dit onderzoek weer naar huis.

Tijdens het onderzoek

De patiënt krijgt pupil verwijdende oogdruppels alsook verdovingsdruppels in het oog. Het oog is bijgevolg verdoofd zodat de patiënt geen ongemak heeft van het onderzoek. Tijdens het onderzoek plaatst de oogarts een transducer (soort platte pen) op het ooglid of het voorste oppervlak van het oog. De hoogfrequente geluidsgolven gaan door het oog en geven de beelden van de oogstructuur weer.

A-scan

De patiënt zit rechtop in een stoel. Hij plaatst zijn kin op een kinsteun en kijkt recht vooruit. Daarna plaatst de arts een geoliede sonde tegen de voorkant van het oog zodat de scan start. Soms krijgt een patiënt al liggend een A-scan. In dat geval plaatst de arts een met vloeistof gevuld kopje tegen het oogoppervlak bij het scannen.

B-scan

De patiënt krijgt een gel op de huid van de oogleden. Hij zit met de ogen dicht en kijkt op vraag van de oogarts in verschillende richtingen terwijl de sonde geplaatst is tegen de oogleden.

Risico's en bijwerkingen oogechografie

Aan oogechografie zijn geen ernstige risico’s verbonden. De ogen van de patiënt zijn nog vijftien à dertig minuten verdoofd na het onderzoek. De patiënt mag dan in geen geval in de ogen wrijven om krassen op het hoornvlies te voorkomen. Verder is het gezichtsvermogen tijdelijk wazig (wazig gezichtsvermogen) wanneer de verdoving nog werkt. Een halfuurtje na het onderzoek mag de patiënt weer met de auto naar huis rijden, al is het aangewezen om toch vervoer te regelen.

Resultaat

Soms is het nodig een echografie te herhalen om te kijken hoe een oogziekte evolueert. De oogarts bespreekt na het onderzoek de resultaten met de patiënt

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pneumatische retinopexie: Operatie bij netvliesloslatingPneumatische retinopexie: Operatie bij netvliesloslatingHet netvlies bevindt zich achteraan in het oog. De netvliescellen gebruiken licht om visuele informatie naar de hersenen…
Wagner-syndroom: Problemen glasvocht en netvlies van het oogWagner-syndroom: Problemen glasvocht en netvlies van het oogHet Wagner-syndroom is een zeldzame erfelijke bindweefselaandoening dat het collageen van het glasvocht en netvlies aant…
Plotseling slecht zien met één oogPlotseling slecht zien met één oogAls er plotseling slecht zien optreedt zonder dat er pijn is en het oog er aan de buitenkant heel normaal uitziet is dit…
Ziekte van Eales: Perifere vaataandoening in het oogZiekte van Eales: Perifere vaataandoening in het oogDe ziekte van Eales is een idiopathische perifere vaataandoening die de wanden van de retina van jongvolwassenen aantast…
Oculaire neovascularisatie: Nieuwvaatvorming in het oogOculaire neovascularisatie: Nieuwvaatvorming in het oogOculaire neovascularisatie is de medische term voor onregelmatige of abnormale ontwikkeling van zeer kleine en lekkende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • http://emedicine.medscape.com/article/1228865-overview#showall
  • http://www.gelreziekenhuizen.nl/Gelreziekenhuizen/Onderzoek-ampamp-Behandeling-Onderzoeken-Oogcentrum/Echografie-van-het-oog.html
  • http://www.healthline.com/health/eye-and-orbit-ultrasound#Overview1
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/onderzoeken/echo_onderzoek/

Reageer op het artikel "Oog- en oogkasechografie (oogechografie)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 12-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogonderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!