InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eetstoornissen behandeling

Eetstoornissen behandeling

Eetstoornissen behandeling Mensen met eetstoornissen zoals anorexia en boulimia hebben vaak een wisselende stemming door wat ze eten en wegen op de weegschaal. Het wordt een obsessie voor telkens weer af te kunnen vallen op iedere manier mogelijk. Eetstoornissen moeten zo vlug mogelijk behandeld worden want hoe langer je wacht, des te moeilijker de behandeling zal worden.

Anorexia

Anorexia nervosa betekent vrij vertaald 'gebrek aan eetlust door nerveuze oorzaken'. Het is een ziekte die gekenmerkt wordt door abnormaal eetgedrag, ernstig gewichtsverlies en psychische onstabiliteit. Mensen met anorexia hebben een extreme angst in het bijkomen van gewicht waardoor ze proberen om hun gewicht veel minder dan normaal te houden. Ze zullen altijd blijven denken dat ze te dik zijn en zullen er alles aan doen om dit denkbeeldig perfectionisme te kunnen bereiken. Anorexia is ook vooral een emotionele stoornis die grootendeels voorkomt bij jonge vrouwen in de puberteit. Het is belangrijk dit obsessief gedrag te verhelpen omdat anorexia tot een levensbedreigende aandoening is die zelfs kan leiden tot dood wanneer het niet verholpen wordt. Het kan leiden tot lichamelijke ziektes zoals hartfalen, verhongeringsdood, uitdroging of zelfmoord door te grote emotionaliteit.

Symptomen

  • Lage bloeddruk
  • Dunner haar, droge huid en broze nagels
  • Lage weerstand, bleek in het aangezicht
  • Obsessief over calorieën en vetgehaltes
  • Dramatisch gewichtsverlies
  • Na het eten dikwijls (opzettelijk) moet braken

Behandeling

Anorexia nervosa wordt beter behandeld hoe vroeger het ontdekt wordt. Ziekenhuisopname vereist helft van de tijd, omdat dunheid zodanig gevaarlijk kan worden dat het zelfs levensbedreigend kan worden. Wanneer de BMI lager is dan 14 spreekt men van ondervoeding en wordt het zeer ernstig. De aandoening zal bestreden moeten worden door een voedingsdeskundige die probeert terug het normale gewicht te winnen, en een psychiater of psycholoog die ondersteuning biedt om te vechten tegen de depressies en angsten waardoor de anorexia is ontstaan.

Boulimia

Boulimia nervosa betekent 'eetlust als een os door nerveuze oorzaken'. Het is een eetstoornis gekenmerkt door periode van enorme eetaanvallen waarbij ze zoveel mogelijk eten proberen binnen te krijgen om daarna verwoede pogingen te begaan om te voorkomen dat er gewichtstoename zou zijn. Wanneer je de aandoening boulimia hebt zal je altijd in een tweestrijd staan om zoveel mogelijk gewicht te verliezen terwijl je de eetbuien niet kunt weerstaan. Boulimia kan leiden tot lichamelijke en fysieke toetakelingen zoals hartproblemen, darmproblemen door overmatig overgen, geestelijke gezondheidsproblemen zoals depressies en angst, maagproblemen, enz.

Symptomen

  • Geobsedeerd op het lichaam en gewichtstoename
  • Geobsedeerd over eten, veel ineens eten
  • Depressie, stress, zelfverachting
  • Constant braken, vooral na het eten

Behandeling

Net als bij anorexia moet een ondersteunende en betrouwbare therapeuthische relatie opgebouwd worden om te achterhalen waar dit obsessief gedrag vandaag komt vooraleer men de eetgewoontes terug op pijl gaan brengen. Alleen wanneer het fysieke en lichamelijke toestanden beginnen af te takelen zal er medisch dadelijk moeten ingegrepen worden.

Klinieken voor eetstoornissen

Centrum eetstoornissen Ursula

Ursula is een gespecialiseerd centrum voor mensen die problemen hebben met eetstoornissen gelegen te Leidschendam. Hier zul je nagevolgt en begeleid worden door om te gaan met je aandoening en probeert men te achterhalen aan de hand van de therapieën wat de oorzaak van deze eetstoornissen zijn en wat men er aan kan doen.
Veursestraatweg 185, 2264 EG Leidschendam
www.centrumeetstoonissen.nl

PSYQ

PSYQ behandelt allerlei psychische problemen waaronder ook eetstoornissen en obesitas. Ze hebben meerdere vestigingen over het hele land met verschillende behandelprogramma's.
www.psyq.nl

Accare

Accare is een behandelcentrum dat zich heeft gespecialiseerd in het behandelen van kinderen met eetstoornissen en andere psychiatrische problemen met de leeftijd van 0 tot 18 jaar (kan doorlopen tot 23).
www.accare.nl

Praat online over je probleem

Jong zijn is niet altijd even makkelijk voor sommigen, je zit met allerlei vragen waarover je niet dadelijk durft te praten. Daarom heeft Accare speciaal een website opgericht waar jongeren met hun vragen zoals eetproblemen, uiterlijk, gepest worden,... een antwoord kunnen vinden door anoniem te chatten met een deskundige of jouw verhaal kwijt kunt via mail of op de forum. Blijf dus niet met je vragen of je verhaal zitten en raadpleeg deze website.
www.99gram.nl
Gerelateerde artikelen
Psychische eetstoornissenPsychische eetstoornissenAnorexia nervosa, boulimia nervosa en Binge eating disorder zijn allemaal eetstoornissen. Wat is het, wat kan je er tege…
Eetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandelingEetstoornissen: oorzaken, symptomen en behandelingEetstoornissen kunnen zich voornamelijk op twee manieren manifesteren: ofwel teveel eten, ofwel te weinig. Een eetstoorn…
Anorexia en Boulimia NervosaIedereen heeft wel eens van de eetstoornissen Anorexia en Boulimia Nervosa gehoord. Veel mensen weten er dus wel het nod…
Bronnen en referenties
  • www.centrumeetstoonissen.nl
  • www.psyq.nl
  • www.accare.nl
  • www.99gram.nl

Reageer op het artikel "Eetstoornissen behandeling"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 23-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!