InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Alternatief: Aromatherapie

Alternatief: Aromatherapie

Al eeuwen lang gebruiken de mensen geurende planten. In de alternatieve gezondheidszorg worden essentiële olieën gebruikt in de aromatherapie.

Aromatherapie

Alnernatieve geneesmethode met etherische oliën uit planten, voornamelijk keukenkruiden. Deze kunnen worden ingenomen (enkele druppels per dag), geinhaleerd, of toegevoegd aan badwater of massageolie. Sommige bestanddelen van deze oliën, met name de tetpenen, hebben een enigszins desinfecterende werking en in geringe concentratie kunnen sommige van deze stoffen de bronchiën aanzetten tot de productie van dunner slijm, en zo het hoesten verzachten.

Aromatherapeuten gaan er van uit dat alle planten op deze aarde hebben een geur. De ene plant ruikt al wat sterker dan de andere. De geurstoffen worden gevormd omdat de palt onder invloed staat van de zon. Deze geurstoffen worden gedeponeerd en opgeslagen in de haarvaten van de plant. Deze “geurvlaggen”worden door de plant gebruikt om insecten aan t trekken en het weerstandsvermogen van de plant te versterken. In de aromatherapie wordt wel eens het vergelijk gemaakt met de menselijke hormonen.

Al eeuwen lang gebruiken de mensen geurende planten. Denken we maar aan het gebruik van planten in keuken. Hier worden de planten gebruikt om hun specifieke eigenschappen toe te voegen aan het voedsel. Wie kent niet het laurierblaadje in de stoofpot, citroen en/of sinaasappel in cake of op pannenkoek, kruidnagel en kaneel in de gluhwijn. Ook werd de plant gebruikt in de geneeskunde om zijn ontsmettende eigenschappen. In ontsmettende zalven zit vaak tijm, eucalyptus en/of den. Hoestdrankjes met tijm en eucalyptus. Natuurlijk wordt de geur van de plant het meest gebruikt in parfums.

Een paar eeuwen geleden werd ontdekt dat door destillatie het mogelijk was om de geurstoffen die in de plant gedeponeerd waren vrij te maken. Warmte en vocht laat de geurstoffen vrijkomen, een warme zwoele zomeravond en de warme huid met parfum. Het resultaat hiervan was een sterk ruikende olieachtige vloeistof. Tot op heden gebruikt men nog steeds dezelfde manier om zuivere oliën te winnen, deze olieen worden ook wel etherische -, aromatische - of vluchtige oliën genoemd.

Essentiële oliën worden in de gezondheidszorg gebruikt en daar aromatherapie genoemd. In andere toepassingen wordt warmte en vocht gebruikt. Hierbij wordt geclaimd dat “de kracht van de essentiële oliën op de mens wordt overgedragen”. Het mag vanzelfsprekend genoemd worden dat slechts 100% zuivere, verse, niet versneden of met water of olie aangelengde essentiële oliën in aanmerking komen voor deze toepassingen.

Wetenschap?

De voorstanders van aromatherapie beweren echter dat de ziel van de plant in de olie gecodeerd is, en dat, als je er iets van inneemt, die ziel haar goede werk vanzelf in de juiste organen doet. Verder bevelen ze aan dat men de beginselen van de tastrologie gebruikt voor de middelkeuze en dat er geen bijwerkingen kunnen zijn omdat het om ‘natuurlijke’ middelen gaat. Dat is onzin, want sommige mensen zijn allergisch voor deze stoffen, en penicilline en strychnine zijn ook natuurlijk. Ook zouden deze geurige stoffen de herinnering stimuleren.

De beweringen van de aromatherapeuten worden niet gesteund door enig onderzoek, waardoor de psychologe Lynn McCutcheon stelde, dat ze niets heeft tegen de lekkere lucht van een paar druppels in je badwater, maat dat de claims over deze stoffen behoorlijk stinken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alternatief: Aromatherapie"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 12-11-2007
Subrubriek: Alternatief
Special: Pseudo-wetenschap
Medische informatie…
Schrijf mee!