InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Alternatieve geneeswijze: een homeopaat consulteren

Alternatieve geneeswijze: een homeopaat consulteren

Alternatieve geneeswijze: een homeopaat consulteren Homeopathie is een alternatieve geneeswijze waarbij de mens als geheel gezien wordt en niet alleen naar de specifieke klacht gekeken wordt. De behandeling bestaat uit het voorschrijven van verdunningen van natuurlijke stoffen, die dezelfde symptomen als de te bestrijden aandoening zouden oproepen. Het is milde, maar effectieve manier om kwaaltjes te behandelen. Wanneer kun je een homeopaat bezoeken en wat kan hij voor je betekenen?

Wat homeopathie inhoudt

Het woord homeopathie komt uit het Oud Grieks en betekent: “gelijksoortig” (homoios) en “lijden” (patheia). Letterlijk betekent het dus “aan hetzelfde lijden”. Het is een alternatieve geneeswijze dat niet wordt ondersteund door de wetenschap, waarbij het geheel van de mens centraal staat en niet alleen de ziekte of kwaal. Homeopathie wordt gerekend tot de pseudo-wetenschap. Homeopathische middelen bestaan uit een zeer kleine dosis natuurlijke substanties afkomstig uit planten, dieren of mineralen die dezelfde symptomen als de bestrijden ziekte zouden oproepen.

Het verschil met de reguliere wetenschap

In de reguliere medische wetenschap gaat men van het tegengestelde principe uit, namelijk ziekten bestrijden met medicijnen die een tegenovergesteld effect teweegbrengen. Ziekte wordt gezien als een toestand van ongemak. In de homeopathie gaat men er vanuit dat een persoon over een natuurlijk vermogen beschikt om het ongemak te kunnen bestrijden. Met homeopathische middelen is het lichaam in staat zichzelf te genezen zonder de schadelijke bijwerken zoals bij gewone medicijnen. Op de langere termijn heeft dit een voordeel, omdat de algehele conditie verbetert waardoor de kans van opnieuw ziek worden minder wordt.

Een homeopaat bezoeken

Door de energie en vitaliteit waarover iedereen in een bepaalde mate over beschikt te gebruiken, kunnen we herstellen en omgaan met spanningen. Wanneer er door bepaalde gebeurtenissen te veel spanning ontstaat, uit zich dat in de symptomen van de klacht. Door het juiste homeopathische middel te gebruiken, wordt het lichaam weer in balans gebracht die een normaal functioneren in de weg stond en de klachten zullen verdwijnen. Je kunt veel baat hebben bij een homeopaat. Consulteer altijd een gediplomeerde homeopaat in onderstaande gevallen:
  • Zelfmedicatie werkt niet of de klachten komen weer terug
  • Voortdurend onder spanning staan en je weerstand tegen infecties is verminderd
  • Als je meerdere klachten hebt
  • Als je het gevoel hebt dat je lichamelijk en geestelijk uit balans bent
  • Je gezondheidsproblemen hebt
  • Als je alles al gedaan hebt via de reguliere geneeskunde, maar er wordt niets gevonden

Soorten ziekten

Ziekten worden onderverdeeld in verschillende categorieën. Zo zijn er drie soorten ziekten: ongelukken en verwondingen, acute klachten en chronische klachten:

Ongelukken en verwondingen

Wanneer een klacht het gevolg is van een externe gebeurtenis en er plaatselijk weefsel is beschadigd, heb je tijdelijk wat pijn, maar er is verder niets aan de hand. Hierbij kan homeopathie bijdragen aan de genezing. Voorbeelden van verwondingen zijn: brandwonden, kneuzingen, snijwonden, insectenbeten, verstuikingen, verrekkingen, pijn na operatie of bezoek aan de tandarts.

Acute klachten

Je voelt je eigenlijk best goed en hebt geen grote problemen, behalve dan dat je regelmatig last hebt van een verkoudheid of griep. Hierbij horen de symptomen koorts, hoesten en geïrriteerd slijmvlies. Het afweersysteem van het lichaam is in strijd met de infectie. Bij een homeopathische behandeling werkt het lichaam met die symptomen samen in plaats van ze te onderdrukken. Hierdoor kan het lichaam sneller herstellen. Voorbeelden van acute klachten zijn: bacteriële en virale infecties, zoals verkoudheid, hoesten, bronchitis, keel-, blaas- en oorontsteking, griep, kinderziekten en aandoeningen van andere aard, zoals oververmoeidheid, zonnesteek, reisziekte, kater en nervositeit voor bijvoorbeeld een examen.

Chronische ziekten

Bij chronische ziekten is er meestal al een lange tijd sprake van klachten, zijn er één of meerdere dieper liggende oorzaken aan te wijzen, is de vitaliteit verminderd hierdoor en keren klachten regelmatig terug of worden voortdurend erger. Meestal is er niet een duidelijk aan te wijzen medische oorzaak. De patiënt voelt zich gewoon niet lekker en uit de reguliere onderzoeken komt niets naar voren. Homeopathie richt zich ook op dieper liggende oorzaken met psychische en/of lichamelijke symptomen. Deze kunnen uitermate complex zijn en vereisen een langdurige behandeling door een deskundige homeopaat. De behandeling kan maanden, soms jaren duren, afhankelijk van de ernst en duur van de ziekte. Voorbeelden van chronische complexe aandoeningen zijn: PMS en andere hormonale verstoringen, ziekte van Pfeiffer, reumatische aandoeningen en gewrichtsontsteking (artritis), depressie, ziekten die het immuunsysteem aantasten, hyperactiviteit, gedragsproblemen en leermoeilijkheden bij kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…
Alternatieve therapie bij allergieAlternatieve therapie bij allergieEen allergie is een heftige reactie van het afweersysteem van het lichaam op stoffen, die niet per definitief schadelijk…
Homeopathie voor beginnersHomeopathie voor beginnersHomeopathie bestaat al ruim twee eeuwen, maar het is pas recent dat het aanvaard wordt als volwaardige tweede geneeskund…
Mesologie: Alternatieve geneeswijzeMesologie: Alternatieve geneeswijzeDe mesologie integreert diverse kennis en geneeswijzen (reguliere genees-kunde, traditionele Chinese geneeskunde, homeop…
Alternatieve geneeswijzen voor dierenAlternatieve geneeswijzen voor dierenEr is een groeiden aandacht voor alternatieve geneeswijzen voor dieren. Dit pas in de trend dat steeds meer mensen hun h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LubosHouska, Pixabay
  • Boek: homeopathie, een geïllustreerde gids, ISBN 3-8290-1509-7

Reageer op het artikel "Alternatieve geneeswijze: een homeopaat consulteren"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-10-2016
Subrubriek: Alternatief
Special: Jeuk
Medische informatie…
Schrijf mee!