InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Homeopathie voor beginners

Homeopathie voor beginners

Homeopathie voor beginners Homeopathie bestaat al ruim twee eeuwen, maar het is pas recent dat het aanvaard wordt als volwaardige tweede geneeskunde. En zelfs nu zorgt het nog voor veel controverse. Wat zijn de troeven van deze alternatieve geneeswijze? En wat zijn de beperkingen? Welke plaats verdient homeopathie nu echt in onze gezondheidszorg?

Voor of tegenstander

Homeopathie heeft altijd fervente voorstanders en verwoede tegenstanders gekend. Daartussen bevinden zich massa´s mensen die zonder er al te veel over na te denken er wel eens gebruik van maken. Voor tal van mensen blijft homeopathie ongeloofwaardig omdat er geen wetenschappelijke verklaring bestaat van hoe het werkt. En niemand weet of die verklaring er ooit komt. Anderen gunnen het de voordeel van de twijfel. De discussie blijft voorlopig onafgerond.

De drie basisprincipes

Gelijksoortigheid

Samuel Hahnemann was de Duitser die in 1796 homeopathie ontdekte. Volgens hem was de gelijksoortigheid de hoeksteen van de homeopathie. Het komt erop neer dat een bepaalde stof in een hoge dosos misschien wel ziektesymptomen veroorzaken bij een gezond persoon, maar ze kan diezelfde ziektesymptomen ook doen verdwijnen bij een ziek persoon. Je gebruikt dus het middel dat je ziek maakt om je te genezen.

Individuele aanpak

Waar bij traditionele geneeskunde behandelingen gelijk zijn voor iedereen m et hetzelfde ziektebeeld, gaat men homeopathie uit van het individu. Elke patiënt zit immers anders in elkaar en heeft vaak andere ziektebeelden. Mensen met dezelfde ziektebeelden krijgen dus zelden een identieke behandeling. Hiervoor is er ook een echte dialoog tussen homeopaat en patiënt alvorens men over gaat tot behandelen.

De lage dosis

Bij homeopathie gaat men er van uit dat het genezend product efficiënter wordt naarmate men het meer en meer gaat verdunnen. Men beweert dat bij de conventionele geneeskunde de dosissen te groot zijn. Bij homeopathie gelooft men dus dat dit niet nodig en blijft het genezend effect overeind wanneer de hoeveelheid substantie oneindig klein is.

Verdunnen en schudden

Homeopathische geneesmiddelen worden bereid op basis van planten, mineralen en dieren en worden toegediend in siroopjes, zalven en korreltjes. Bij de aanmaak van deze medicijnen gaat men de stof met het genezend effect honderd keer verdunnen in een oplosmiddel van water of alcohol. Daarna gaat men het mengsel krachtig schudden. Dit product gaat men dan nog eens honderdmaal verdunnen en schudden. En daarna terug opnieuw en opnieuw. Tegenstanders van de homeopathie vinden dat er uiteindelijk niet veel meer overblijft en homeopaten ontkennen dit niet eens. Maar volgens hen blijft de genezende werking overeind, zonder dat hiervoor een echte verklaring bestaat.

Wat niet baat, niet schaad

De meeste homeopaten sluiten het gebruik van klassieke geneesmiddelen niet uit indien de toestand van de patiënt niet verbeterd nadat die één of twee dagen homeopathisch werd behandeld. Ook kan men homeopathie gebruiken als aanvulling op een traditionele behandeling. Vaak dient homeopathie dan om de symptomen te verzachten of de pijn de verlichten. Het is dus zeker niet langer het één of het ander. Traditionele geneeskunde en homeopathie kunnen elkaar perfect aanvullen. Ook is homeopathie interessant ter preventie van steeds terugkomende aandoeningen zoals een allergie of eczeem. Deze alternatieve geneeskunde heeft minder extreme standpunten ingenomen dan vroeger en geen enkele homeopaat beweerd nog dat hij iedereen kan genezen. Enkel omkeerbare ziekten kunnen worden behandeld. De belangrijkste troeven van de homeopathie is het ontbreken van neveneffecten en het feit dat ze voor iedereen geschikt zijn.

Ook in het ziekenhuis

Ziekenhuisartsen zullen tegenwoordig op een discrete manier al wel eens homeopathie voorstellen. Voor sommige kwaaltjes en lichte pijnen kunnen ze wel degelijk een oplossing bieden. Dat vinden hoe langer hoe meer ook de conventionele geneesheren. Maar dit zal men zelden ook luidop durven toegeven omdat het ziekenhuis nog een erg klassieke kijk heeft op de geneeskunde. Bovendien ontbreekt elke sluitende wetenschappelijke bewijskracht. Het is wel zeker dat deze alternatieve geneeskunde steeds meer ruimte en succes kent en ook in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen in de geneeskunde.

De homeopathische basisapotheek

Indien je homeopathie eens wil uitproberen, haal dan deze basisproducten in huis en test ze eens uit.

  • Arnica: bij kwetsuren
  • Apis: bij insectenbeten en zonnebrand
  • Oscillococcinum: bij griep
  • Nux Vomica: bij reisziekte en maag- en darmklachten
  • Belladonna: bij koorts
  • Cuprum Metallicum: bij krampen
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alternatieve geneeskundeWat is alternatieve geneeskunde? Werken alternatieve geneeswijzen echt? En kan het dragen van een edelsteen echt mijn ge…
Alternatieve geneeswijze: een homeopaat consulterenAlternatieve geneeswijze: een homeopaat consulterenHomeopathie is een alternatieve geneeswijze waarbij de mens als geheel gezien wordt en niet alleen naar de specifieke kl…
Homeopathische geneesmiddelenHomeopathische geneesmiddelenSteeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympath…
Geneeskundige behandeling van hoofdpijnGeneeskundige behandeling van hoofdpijnChronische hoofdpijn kan een enorme invloed hebben op het dagelijkse leven en dit kan zelfs zo ver gaan dat het normale…
Alternatieve geneesmiddelenAlternatieve geneesmiddelenEr zijn verschillende alternatieve geneesmiddelen die u kunt gebruiken. Er is een verschil tussen alternatieve geneeswij…

Reageer op het artikel "Homeopathie voor beginners"

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 22-07-2009
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!