InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Histamine, belangrijke stof of groot probleem?
mijn kijk op

Histamine, belangrijke stof of groot probleem?

Van histamine wordt vaak gedacht dat het een vervelend hormoon is waar je alleen maar last van hebt. Dat is onzin. Histamine is een zeer belangrijk hormoon dat al vanaf de eerste celdelingen in de baarmoeder een belangrijke rol speelt. De geneeskunde kent medicijnen in de vorm van histamineremmers. De geneesheren die deze voorschrijven begrijpen niets van het lichaam en gaan uit van de arrogante vooronderstelling dat het lichaam iets verkeerd doet wat verholpen kan worden met synthetische stoffen. Echter, wanneer er histamine wordt geproduceerd en vrijgegeven in het lichaam, heeft dat altijd een aanwijsbare oorzaak. Het zou beter zijn als we de oorzaak van een te groot aantal histaminen in het lichaam kunnen opsporen en oplossen. Gelukkig is dat heel goed mogelijk, maar je moet wel even bereid zijn om de academische artsen niet als autoriteit te beschouwen.

Inhoud:

Betekenis histamine

Het woord histamine is een samentrekking van het Griekse woord ´Histos´ wat weefsel betekent en ´amin´ wat staat voor stikstofhoudende verbinding. Histamine gedraagt zich de ene keer als een neurotransmitter, de andere keer als een hormoon en soms als een op zich zelf staand organisme. Mensen maken zelf histamine aan. Wanneer er veel histamine nodig is maakt men meer cellen aan die histamine produceren. Daarnaast slaan cellen histamine op en deze wordt vrijgegeven als het nodig is.

Lichaamsfuncties die door histamine gereguleerd worden

Histamine speelt een rol in het:
  • Spijsverteringssysteem,
  • Maag-darmstelsel,
  • Hersenen,
  • Hartritme,
  • Immuunsysteem,
  • Slaap-waakritme,
  • Honger- en dorstgevoel,
  • Bloedsomloop,
  • Zenuwstelsel.

Belangrijkste neurotransmitter

Histamine is de belangrijkste neurotransmitter in ons lichaam. Al vanaf de eerste celdelingen in de baarmoeder speelt histamine een belangrijke rol in het leven van de mens. Histamine kun je als een verzorger van cellen zien. Nieuwe cellen worden door histamine van kalium voorzien. Kalium zorgt ervoor dat de cel verder groeit. Histamine schept als zodanig de basisvoorwaarden voor de groei van lichaamscellen. Hierdoor worden cellen steeds groter zodat ze zich weer kunnen delen en uiteindelijk in de baarmoeder een foetus ontstaat.

Histamine is belangrijk

Als het lichaam is volgroeid, heeft histamine een rol in het afweersysteem van de mens. Het beschermt tegen bacteriën, virussen en andere ziekmakende stoffen. Er wordt histamine vrijgemaakt in de hypothalamus, een belangrijk onderdeel van de hersenen. Via histamine wordt de slaap gereguleerd. Antihistaminen zorgen namelijk voor een slaperig gevoel. Ook is histamine een stof die je wakker en scherp houdt in onbekende situaties. Het is al met al een belangrijke stof voor het menselijk lichaam. Maar zoals bij alle stoffen is een teveel aan histamine ook weer niet goed.

Normale histaminebalans

In een lichaam dat van voldoende water wordt voorzien is de histamine voorraad in balans. Maar mocht een lichaam uitgedroogd raken dan wordt er meer histamine aangemaakt. Bovendien worden er direct nog meer histamineproducerende cellen door het lichaam aangemaakt. Wie histamineremmers als medicijn slikt zou ertoe kunnen over gaan om voldoende water te drinken. Voor een uitgedroogd lichaam geldt water als histamineremmer.

Adrenaline is tegenpool van histamine

Als je twee glazen water drinkt schakelt het brein over op de aanmaak van adrenaline. Adrenaline is de stof die de aanmaak van histamine weer stopzet. Je zou adrenaline als een tegengif bij histamine kunnen zien. Dat is een achterliggende reden dat water goed werkt bij diverse ziekten die uitdroging als oorzaak hebben. Daarnaast is het natuurlijk zo dat als het lichaam weer wordt aangevuld met water, alle lichaamsprocessen beter functioneren. Het lichaam bestaat immers voor 75% uit water.

Histamine en uitdroging

Uitdroging zorgt ervoor dat er veel van het hormoon histamine wordt aangemaakt. Dit hormoon wat vele goede eigenschappen heeft, zorgt ervoor dat er minder water het lichaam kan verlaten zodat al het water dat er is aangewend kan worden. Dat gebeurt onder andere door de bronchiolen in de longen te versmallen zodat er minder waterdamp uit de longen ontsnapt tijdens de uitademhaling. Dit heeft een verhoogde kans op astma tot gevolg. Astma wordt veroorzaakt door uitdroging.

Muggenbulten jeuken vanwege histamine

Een muggenbult wekt een reactie op van het lichaam om extra histamine vrij te geven. Allereerst moet je weten dat alleen vrouwtjesmuggen steken. Omdat een mug een soort lange tuit heeft waardoor zij het bloed naar binnen zuigt is het voor haar noodzakelijk dat het bloed vloeibaar blijft en niet stolt. Daarom spuit ze met een ander steekinstrument een antistollingsmiddel naar binnen. Het lichaam ziet dat als een lichaamsvreemde stof en stuurt er stante pede histamine op af om het stollingsmiddel onschadelijk te maken. Dat geeft jeuk.

Histamine-allergie

Mensen met een histamine-allergie maken te weinig antihistaminen aan. Deze stof wordt ook door het lichaam gemaakt maar bij sommige wordt er te weinig van gemaakt. Het is bekend bij wetenschappers dat wanneer een drankje met histamineremmer wordt ingenomen dat beter werkt dan een gewone antihistaminepil. Wat echter niet bij alle wetenschappers bekend is, is het feit dat dit komt omdat water als histamineremmer werkt! Wie dagelijks twee liter per dag drinkt, een hoeveelheid die door alle voedingsdeskundigen wordt aanbevolen maar die vrijwel niemand haalt, kan helemaal geen histamine-allergie krijgen. Histamine wordt namelijk aangemaakt als het lichaam is uitgedroogd. Een histamine-allergie krijgen we omdat het lichaam is overvoerd door uitdroging, niet doordat we voeding eten waarin histamine zit.

Afwijkende visie op histamine

De in dit artikel gehuldigde visie ten aanzien van histamine-allergie is afwijkend van de visie van de reguliere geneeskunde anno 2013 die ervan uitgaat dat een histamine-allergie door de genen komt. Het genenargument is echter totaal onzinnig, vindt ook bijvoorbeeld dr. Batmanghelidj. Het is namelijk bekend dat wanneer we teveel alcohol en koffie drinken en te weinig water, de genen kunnen muteren. Dat is de reden dat onderzoekers een afwijking in de genen zien.
Ja, watertekort muteert de genen. Het is namelijk onder genetici allang bekend dat menselijk DNA door verkeerde voeding zoals witmeelproducten, blikvoeding en suiker en watertekort muteert, en dat als we verse producten eten verandert dit proces weer. Wie na jarenlang slecht te hebben gegeten en gedronken besluit om gezond te eten en kinderen te baren, zal de gewone genen in optimale staat doorgeven. Wie echter slecht eet en kinderen baart, kan kinderen ter wereld brengen met afwijkingen en ziekten. Dat is al erg lang bekend, om precies te zijn, sinds de jaren 30 van de vorige eeuw en het is beschreven in een boek van Weston Price, voeding en fysieke degeneratie.
Gerelateerde artikelen
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
Hypokaliëmie: een tekort aan kaliumKalium is een van de belangrijke zouten die het lichaam nodig heeft voor een gezonde werking. Ook is kalium van groot be…
Somatostatine, werking als hormoonSomatostatine, werking als hormoonOns lichaam blijft gezond, groeit en kan blijven bestaan door middel van verschillende processen. Veel van deze processe…
Hyperkaliëmie: een teveel aan kaliumKalium is een van de belangrijke zouten die het lichaam nodig heeft voor een gezonde werking. Ook is kalium van groot be…
Bronnen en referenties
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Histamin
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • Boek: Weston Price, voeding en fysieke degeneratie
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Histamine
  • http://www.gezondheidsnet.nl/gezond-op-vakantie/artikelen/11644/muggenbeten-behandelen

Reageer op het artikel "Histamine, belangrijke stof of groot probleem?"

Reacties

Ira J., 04-08-2019 10:52 #6
Dankjewel! M.n. wat betreft de celdelingen, wat 'n eye-opener, eindelijk info die ik zocht! Luister naar & let op je lichaam, je persoonlijke wetenschap! 2 liter water is 'n eenheidsworst, 'n standaard. Ieder mens is uniek. Mijn electrolyse acupunturiste raadde mij jaren geleden aan 3 liter water te drinken i.v.m. mijn lichaamslengte van 1,75 m. Er is 'n tijd geweest dat ik minder last had van histamine-intolerantie, wellicht toen ik die 3 liter dronk. Maar ik lette daarna meer op mijn eten, etc dan 't water drinken. 2 liter haal ik nl. wel, voor 3 moet ik moeite doen. Maar zeker weer 't proberen waard. Kijk ook evt. dieper dan 't symptoom (histamine) naar de oorzaak (emotionele achtergrond), zoals de celdeling bij mij 't geval is. Hartegroet ira

Marion, 09-02-2017 09:24 #5
Dankuwel voor de informatie, het geeft mij het gevoel dat langzaam naast de ontdekking en gebruik van DNA we steeds verder komen bij de werkelijkheid van het leven en beleven.

Coby van Frankenhuyzen, 30-10-2016 20:15 #4
Ik ben naar een othomoluculair arts geweest en die constateerde te veel histamine. Ik slaap slecht, watten in de kop, ademhaling lijkt op naweeën van griep, spierpijn. Ik drink nooit koffie en alcohol. Drink veel kruidenthee, groene thee en ik eet weinig suiker.
Ik heb wel heel veel stress ervaren. Ik zoek steeds naar wat het nou precies inhoudt: histamine arm dieet. Ik zie veel tegenstrijdige voeding. De één zegt bv.: wel yoghurt en de ander weer niet. Ik ben de weg kwijt. En wil het zo graag goed doen. Hoe krijg ik mijn lichaam echt in balans? Bedankt alvast

Vanes, 05-11-2015 13:03 #3
Mensen die hun mening publiceren onder het mom van wetenschap zouden twee keer moeten nadenken. Ik haal 2 liter water per dag ruimschoots, helaas kan ik niet functioneren zonder antihistaminica. Deze uitingen zijn kwetsend voor mensen die gezond eten en veel water drinken, maar toch met allergieën kampen. Elze en Frank zijn gelukkig meer kritische geesten dan de auteur. Reactie infoteur, 11-02-2016
Ik geef consults over medicinale voeding en kan precies zeggen, op individueel niveau, wat goede en slechte voeding voor u is. Soms is zelfs kraanwater niet goed. Wist u dat er mensen zijn met kraanwaterallergie?

Frank, 06-10-2015 15:21 #2
Ik sluit mij volledig aan bij de publicatie van Elze, d.d. 04-10-2015 Reactie infoteur, 27-03-2016
Zie de reactie op Elze.

Elze, 04-10-2015 21:34 #1
Het lijkt mij dat hier voornamelijk een mening gepubliceerd wordt. Ik zou graag op basis van die hier beschreven mening een aantal evidence based-onderzoeken willen zien die deze mening feitelijk kunnen ondersteunen. De op dit moment genoemde bronvermeldingen hebben niet deze status. Reactie infoteur, 27-03-2016
De belangrijkste bron is Batmanghelidj, hij heeft er enkele boeken over geschreven. Hij is een arts en publiceert zijn visie. Batmanghelidj heeft vele duizenden mensen succesvol behandeld door het drinken van water voor te schrijven.

Op zich is het waar dat water drinken invloed heeft op het vrijkomen van histamine. Daar zijn geen evidence based onderzoeken voor nodig. Echter, het zou natuurlijk mooi zijn als er wetenschappers zouden opstaan die daadwerkelijk willen onderzoeken of het helpt. Nu zijn er alleen positieve verhalen van artsen en dokters. Dat is overigens niet iets om zo maar aan de kant te schuiven.

Ik denk dat het zo zit: we zijn het er samen over eens dat als mensen positieve effecten bemerken van behandelmethoden die buiten het reguliere referentiekader liggen, het bijzonder jammer is dat reguliere onderzoekers dat negeren.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 23-09-2018
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 6
Schrijf mee!