InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Tanden rechtzetten zonder beugel

Tanden rechtzetten zonder beugel

Tanden rechtzetten zonder beugel wordt steeds meer gedaan, maar is nog zeker niet algemeen geaccepteerd. Tanden rechtzetten zonder beugel kan op verschillende manieren. Tanden operatief rechtzetten en invisalign, een onzichtbare beugel, zijn de meest voorkomende alternatieven voor de reguliere beugel. Orthodontisten en tandartsen zijn het er echter nog niet over eens welke methode het beste is en of deze methoden hetzelfde effect hebben als een reguliere beugel. Persoonlijk overleg met uw specialist is dan ook onvermijdbaar.

Artikelindeling

Tanden operatief rechtzetten

De eerste mogelijkheid voor het tanden rechtzetten zonder beugel is het operatief rechtzetten van tanden. Bij deze operatie kunnen er verschillende ingrepen worden gedaan afhankelijk van de specifieke klachten. Tanden operatief rechtzetten is moeilijk en vaak ook pijnlijk, dus deze worden alleen uitgevoerd als er de scheve tanden zorgen voor grote ongemakken. Schoonheidsredenen zijn vaak niet genoeg om uw tandarts of orthodontist een kaakoperatie te doen overwegen. Ook de nasleep van een kaakoperatie kan lang en pijnlijk zijn. Het slikken van pijnstillers en het nuttigen van vloeibaar voedsel is dan ook vereist, soms tot weken na de operatie. De ernst van de nasleep hangt van uw herstelvermogen en de ernst van de ingreep af. Tanden rechtzetten zonder beugel via een operatie heeft dus ook zijn nadelen.

Tanden rechtzetten met Invisalign

Tanden rechtzetten zonder zichtbare beugel kan ook met Invisalign. Invisalign is een methode om tanden recht te zetten door middel van een set van transparante aligners, vergelijkbaar met een bitje. Invisalign is een transparante onzichtbare beugel. De transparante aligners worden elke twee weken op nieuw aangebracht steeds met een kleine modificatie er in zodat de tanden op den duur recht komen te staan. Het is dus de bedoeling dat uw gebit stapsgewijs het gewenste resultaat bereikt. Elke twee weken een nieuwe set aligners die u steeds dichter bij het perfecte gebit brengen. Invisalign moet worden aangebracht door een Invisalign specialist die met u bespreekt wat het resultaat moet zijn en die u ook steeds voorziet van een nieuw setje aligners. De aligners worden op de tanden geklikt en verder heeft de drager van de Invisalign onzichtbare beugel weinig last van de beugel, omdat er geen slotjes en draden aanwezig zijn zoals bij een gewone beugel zodat mogelijke irritaties zijn uitgesloten. De aligners kunnen worden uitgenomen bij het eten, drinken en tanden poetsen.

Tanden rechtzetten zonder beugel: wat is wijsheid?

Tanden rechtzetten zonder beugel is mogelijk, maar de methodes zijn niet altijd optimaal doorontwikkeld en deze methodes hebben dus net zoals de reguliere beugels hun nadelen. Zo heeft het tanden operatief rechtzetten een pijnlijke nasleep en worden deze operaties vaak niet enkel uitgevoerd om een mooiere glimlach te krijgen, maar meestal uit pure noodzaak. De Invisalign methode is een revolutionaire methode op het gebied van tanden rechtzetten met een onzichtbare beugel, maar deze behandeling is wel zeer prijzig. Tussen de 3000 en de 5000 euro kost een dergelijk behandeling die niet wordt gedekt door de verzekering. Bovendien bereikt een gewone beugel nog steeds zeer goede resultaten. Dit zijn waarschijnlijk dan ook de redenen voor het gebruik van de gewone beugel in de huidige orthodontie.
© 2013 - 2017 Mitchxl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tanden rechtzetten zonder beugel"

Infoteur: Mitchxl
Gepubliceerd: 19-09-2013
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!