InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Olijfboom wonderboom?

Olijfboom wonderboom?

Olijfboom wonderboom? De Olijfboom is een van de sterkste bomen ter wereld. Niet wat het hout betreft maar qua gezondheid. Olijfbomen produceren de weerstand verhogende stof Oleuropein en dat maakt de niet alleen boom resistent voor boomziekten ook wij als mens vinden baat bij deze sterke antioxidant.

De olijf super antioxidant

Zijn de meesten van ons alleen bekend met de heilzame werking van Olijfolie. De bladeren van de boom en de pitten van de vrucht hebben een net zo krachtige zo niet krachtigere geneeskrachtige werking. Te zien op oude oosterse geschriften en afbeeldingen worden Olijfbladeren al sinds mensenheugenis als medicijn gebruikt. De werkzame stoffen in de bladeren hebben een positief effect tegen onder andere Malaria en schimmelinfecties. Het Amerikaans Kanker Instituut heeft de olijf uitgeroepen tot het belangrijkste antivirale en antimicrobiele middel van de 21e eeuw. Met China als de grootste producent van olijven is Amerika sí werelds grootste consument van de producten van de oliehoudende boom.

Laboratoriumonderzoek heeft uitgewezen dat de bladeren van de olijfboom 101 werkzame bestanddelen bevatten die allen voornamelijk een antibacteriële, antivirale en en schimmelwerende werking hebben. Zo worden er uit de olijfbladeren medicijnen gemaakt tegen de Ziekte van Lyme en Salmonella- en Staphylococcusbesmettingen. Het bitter wrang smakende Oleuropein vinden we terug in alle producten van de boom, van de bast, de bladeren tot en met de vruchten. Tijdens de bewerking van de vruchten voor consumptie en bij de oliewinning vermindert het Oleuropein gehalte maar er blijft genoeg achter om ook voor ons zijn heilzame werking niet te verliezen.

Naar bevindingen van een onderzoek dat in 2005 in Australië werd uitgevoerd is gebleken dat er in Olijfbladeren 5 maal zo veel Vitamine C zit en in de pitten 2 maal zo veel antioxidanten als in bladeren en pitten van Groene thee of Druiven. De chemische samenstelling van de Olijfthee is te vergelijken met die van de olie, met dat verschil dat de thee in tegenstelling tot de olie, volkomen calorievrij is. Olijfthee heeft zodanige zachte en volle smaak dat het gebruik van zoetstoffen overbodig zijn. Net als bij te veel Rooibosthee geeft het lichaam het vanzelf aan wanneer het genoeg heeft.

Wanneer baat bij Olijfthee?

Voor verhoging van de algehele weerstand in de koude maanden van het jaar kan iedereen op zijn tijd wel een mok Olijfthee gebruiken. We zullen minder last van verkoudheid, griep en andere infecties krijgen. Ook de schade die roken, alcoholgebruik en luchtvervuiling aan ons lichaam toebrengt wordt met Olijfthee minder, ze brengt onze hormonen in balans en zou zelfs het ouderdomsproces kunnen vertragen.

Olijfthee werkt daarnaast

  • Bloeddruk verlagend
  • Hartspierversterkend
  • Bloedsuikerspiegel verlagend
  • Viruswerend (bij de HIV behandeling zijn positieve effecten geconstateerd)
  • Tegen chronische vermoeidheid
  • Vochtafdrijvend
  • Koortswerend
  • Maagzuurherstellend
  • Stofwisseling bevorderend
  • Darmparasiet dodend, met name aftreksel van de bast.
  • Verlichtend voor Allergie, Artritis en Fibromalgie klachten
  • Huidherstellend, antirimpeleffect, gaat cellulitis en ouderdomsvlekken tegen
  • Heilzaam bij tandvleesproblemen en keelontsteking met een sterke gorgeldrank
Niet alleen voor ons mensen zijn de Olijfthee- en olie gezond. In sommige landen is men begonnen om in de betere dierenvoeding Olijfproducten te verwerken als preventieve antibiotica en parasietenremmer.

Andere Olijfproducten

Kleurstof

Olijfbladeren en verse vruchten werden in het verleden gebruikt voor het kleuren van wol. Met hulpstoffen voor het kleuren van textiel kunnen er meerdere kleurtonen worden gemaakt die afhankelijk van de hulpstof, uiteenlopen van geel, bruin en een soort groen/grijs.

Brandstof

De pulp die overblijft na het persen van de vruchten en pitten ten behoeve van de olie wordt gedroogd, gemalen en tot briketten geperst die als stookmateriaal de hout- of kolenkachel in kunnen. Ondanks dat de blokken bij verbranding eigenaardig ruiken zijn ze minder milieuvervuilend als steenkool.

Zeep

In landen waar de Olijf een onderdeel van het leven is met zijn vruchten, olie en stookmateriaal wordt ook zeep gemaakt van de minste kwaliteit olie die eigenlijk niet lekker genoeg meer is voor consumptie. Vroeger werd er vanaf de kleding, de haren, het lichaam en de afwas alles mee gewassen. Zowel overdadig vette huid als te droge huid komen weer helemaal in balans. Er zijn geen onderzoeken bekend waaruit blijkt hoe dit kan.

Olijfpitten

De pitten bevatten een zeer hoog gehalte aan antioxidanten werkzame stoffen tegen kanker. De meest werkzame stoffen zit in de kern van de pit. Bij het afvijlen van de 2 uiteinden van een pit zal er een dikke vette vloeistof uitlopen. Dit materiaal is voor 80% medicinaal. Olijfpitten vallen door het in de maag aanwezige maagsap uiteen en de inhoud geeft verlichting bij maagpijn en de pulp van het pitje gaat verstoppingen tegen.
© 2014 - 2019 Lindahatun, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Olijven, gezond en veelzijdigOok in Nederland worden er steeds meer olijven gebruikt in ons eten. Hoe komt het dat wij kunnen genieten van deze lekke…
Hoe gezond zijn olijven?Hoe gezond zijn olijven?Olijven zijn niet meer weg te denken uit ons eetpatroon, maar dat is niet altijd zo geweest. Olijven hebben lang dat exo…
De olijf wordt eerst ingelegd voordat hij eetbaar isDe olijf wordt eerst ingelegd voordat hij eetbaar isDe olijf wordt eerst ingelegd voordat hij eetbaar is. Mensen denken dat hij zo van de boom wordt geplukt en je hem dan o…
Zijn olijven gezond?Zijn olijven gezond?Zijn olijven gezond? Ja, het eten van olijven heeft meerdere voordelen voor uw gezondheid. In dit artikel kunt u meer le…
De mooie olijfboomDe mooie olijfboomDe olijfboom is een boom die vanaf de eeuwwisseling steeds populairder geworden is en veelvuldig in de Nederlandse tuin…
Bronnen en referenties
  • http://www.yaklasansaat.com/dunyamiz/canlilar/zeytin_yapragi_sifadir.asp

Reageer op het artikel "Olijfboom wonderboom?"

Reactie

Gerardus, 16-12-2018 20:05 #1
Goedenavond. Ik zou graag weten wat de beste manier is om de bladeren te drogen en fijn te maken zodat de inhoud van de bladeren (of pitten) het best opgenomen kan worden.
de beste wensen,
gerardus

Infoteur: Lindahatun
Gepubliceerd: 09-01-2014
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!