InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Zelf Ginkgo biloba thee maken

Zelf Ginkgo biloba thee maken

Zelf Ginkgo biloba thee maken Ginkgo biloba: de meeste mensen hebben er wel eens van gehoord, maar wat het precies is weet men vaak niet. Zonde! Ginkgo biloba is namelijk een boom die in de kruidengeneeskunde geroemd wordt om onder meer doorbloedingsklachten en oorsuizen. Er zijn verschillende toepassingen van Ginkgo biloba, zoals Ginkgo biloba thee. Je kunt Ginkgo biloba thee zelf maken.

Wat is Ginkgo biloba?

De Ginkgo biloba is een boom die tot de familie Ginkgoaceae behoort. In de volksmond wordt de Ginkgo biloba ook wel de Japanse notenboom genoemd. Ondanks de naam is de boom oorspronkelijk afkomstig uit China. Helaas groeit de Japanse notenboom niet meer in het wild, hij wordt enkel nog gekweekt.

Ginkgo biloba kan tot wel 40 meter hoog worden. De bladeren van de boom hebben een waaivervorm. De abrikoosvormige zaden van de vrouwelijke Ginkgo biloba bevatten zogenaamde Ginkgonoten, ook wel ginnan genoemd. Deze Ginkgonoten kunnen in de herfst geplukt worden en hebben diverse geneeskrachtige eigenschappen.

Geneeskrachten van Ginkgo biloba

Aan zowel de zaden als de bladeren worden een geneeskrachtige werking toegekend. De zaden worden met name gebruikt bij spijsverteringsproblemen, gehoorverlies, ademhalingsproblemen en nier- en blaasproblemen. De bladeren van Ginkgo biloba worden onder meer gebruikt bij een gebrekkige doorbloeding, gehoorverlies, geheugenverlies en verscheidene huidziekten. Ginkgo biloba bevat diverse anti-oxidanten, welke bekend staan om hun positieve effect op vrije radicalen die betrokken zijn bij celbeschadiging.

Sommigen stellen dat Ginkgo biloba ook een positieve invloed heeft op de aandacht en concentratie, depressieve klachten en de ziekte van Alzheimer. Omdat Ginkgo biloba de doorbloeding stimuleert is het niet vreemd dat sommige ouderen het middel gebruiken om dementie te helpen voorkomen. Anderen gebruiken Ginkgo biloba tegen oorsuizen, ook wel tinnitus genoemd.

De wetenschap is er nog niet helemaal over uit welke effecten Ginkgo biloba op de gezondheid heeft. Er zijn redelijk wat wetenschappelijke onderzoeken naar Ginkgo biloba gedaan, met tegenstrijdige resultaten.

Ginkgo biloba thee

Er zijn verschillende manieren op Ginkgo biloba tot je te nemen, onder andere Ginkgo biloba voedingssupplementen en Ginkgo extract. Deze zijn bij steeds meer drogisterijen en natuurwinkels te koop. Je kunt echter ook Ginkgo biloba thee zetten.

Ginkgo biloba thee kopen

Je kunt kant en klare Ginkgo biloba thee kopen bij de supermarkt en speciaalzaken. Theemerken die Ginkgo biloba in hun assortiment hebben zijn onder andere YogiTea en Sonnentor. Er zijn echter ook verschillende huismerken Ginkgo biloba thee te koop.

Zelf Ginkgo biloba thee maken

Ginkgo biloba thee zelf maken is natuurlijk ook een mogelijkheid. De meeste mensen gebruiken de bladeren als basis.

Wat heb je nodig?

Om een lekkere kop thee van Ginkgo biloba te kunnen zetten heb je in de eerste plaats natuurlijk de bladeren nodig. Er zijn verschillende (online) theewinkels die gemalen bladeren van de Gingko biloba verkopen. Je hebt ongeveer 1 eetlepel gedroogde Ginkgo bladeren nodig om een kop thee te zetten.

Ginkgo biloba thee zetten

Breng de bladeren samen met het water aan de kook. Laat de Ginkgo thee een minuut of 10 trekken. Giet het mengsel door een zeef en geniet van je zelfgemaakte Ginkgo biloba thee!
© 2014 - 2018 Fngli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: ginkgo (ginkgo biloba)Kruidengeneeskunde: ginkgo (ginkgo biloba)Ginkgo biloba is een gezond kruid dat steeds populairder wordt in de kruidengeneeskunde. Ginkgo heeft namelijk diverse g…
Ginkgo Biloba, de sleutel tot de eeuwige jeugd?Ginkgo Biloba wordt vaak de elixer van de eeuwige jeugd genoemd. Ook wordt ginkgo de geheugensteun genoemd.
Ginkgo wetenschappelijk bekekenGinkgo wetenschappelijk bekekenGinkgo biloba, Tempelboom wordt al duizenden jaren beschreven in Chinese apothekersboeken. Maar hoe en waarvoor worden d…
Ginkgo, geschiedenis van de geheugenboomEen boom met vele bijzondere namen: Tempelboom, Japanse notenboom, Venushaarboom maar de letterlijke vertaling van Ginkg…
Eczeem, kruiden en voedingAtopisch eczeem is een veel voorkomende huidaandoening, Het is een chronische, jeukende, inflammatoire huidziekte die me…
Bronnen en referenties
  • Hobbs, C. (2003). Geneeskrachtige kruiden voor Dummies. Pearson Education Benelux
  • Ody, P. (1993). Handboek heilzame kruiden. Uitgeverij Tirion
  • http://www.stoelendans-deventer.nl/?cat=Kruiden&item=Reinigend/gezondheid%20ondersteunend/concentratie%20verhogend&page=98

Reageer op het artikel "Zelf Ginkgo biloba thee maken"

Reacties

Van Eetvelde Jan, 28-06-2018 13:19 #11
Kan ik de bladeren van de boom uit mijn tuin gebruiken?

A. Michels, 25-09-2017 18:56 #10
In welk seizoen is het het beste de ginko blaadjes te plukken voor thee?

Roland Meiresonne, 16-09-2016 17:12 #9
In mijn tuin heb ik een ginkgo biloba boom staan. Hoe kan ik thee maken met de blaadjes?

M. Hendrix, 04-07-2016 17:13 #8
Ik heb de Ginkgo boom in mijn tuin staan. Kan ik zelf thee maken van de bladeren en zo ja hoe moet ik dat doen?

Hans, 13-04-2016 10:56 #7
Ik heb een japanse notenboom in de tuin. Kan ik van versgeplukte bladeren dan thee trekken. Hoe verser hoe beter toch?
mvrgr

Neys, 02-11-2015 17:51 #6
Als je gingko thee wil zetten moet je dan de bladeren laten drogen of verse bladeren malen?

Neys, 19-10-2015 16:30 #5

Neys, 15-10-2015 22:14 #4

Neys, 04-10-2015 21:31 #3

Wim Jonker, 24-06-2015 21:29 #2
Kan ik van mijn zelfgekweekte gingo biloba boom thee zetten?

Christiaan, 24-06-2015 10:10 #1
Ik heb de Ginkgo in mijn tuin. Het is een nog jonge boom van 1,5m hoog en met heel veel mooie blaadjes; Graag zou ik thee maken van verse bladeren. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoeveel bladeren (of x gram) voor bv. een liter thee. Mag het gemengd worden met andere kruiden of is zuiver gebruik aan te raden? Met dank voor reacties.

Infoteur: Fngli
Laatste update: 04-10-2016
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!