InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Slaaphypnose: luisteren naar een app om beter te slapen

Slaaphypnose: luisteren naar een app om beter te slapen

Slaaphypnose: luisteren naar een app om beter te slapen Langdurig en diep slapen is van wezenlijk belang voor lichaam en geest. De gebeurtenissen van de dag worden daarmee verwerkt, waarnaast de persoon ook uitrust. Door te slapen sterken we als het ware aan, zodat we de volgende dag energiekvol en fris weer wakker worden. Het kan echter voorkomen dat men niet in slaap komt, omdat men continu wordt afgeleid. Denk aan problemen op het werk, spanningen, ziekte of aandoening. Hoe kan een slaaphypnose app uitkomst bieden?

Slaaphypnose

Slapeloosheid

Goed slapen willen we allemaal, maar soms komt het er gewoon niet van. Insomnia oftewel slapeloosheid kan door vele redenen worden veroorzaakt. Aandoeningen, ziekten of angsten kunnen veel overlast gedurende de nacht geven. Zeker bij kinderen komt het geregeld voor, dat men niet of zeer slecht in slaap komt. Dit kan door stress op school of voeding komen, waardoor een negatief slaappatroon is verkregen. Men is eerder moe tijdens de les of op het werk. Het kan zijn dat men zomaar in slaap sukkelt, dagdroomt en veel minder oplettend is. Deze omstandigheid zal uiteraard de prestaties beïnvloeden. Hoe kan slaaphypnose uitkomst bieden om wel goed uit te rusten en hoe werkt het?

Impact van afgeleidheid

In het overgrote deel van de gevallen slaapt men niet goed, omdat men is afgeleid. De spanningen van de dag zijn aanleiding voor gedachten in de nacht. Men blijft maar piekeren over problemen, waardoor men de slaap niet kan vatten. Lichamelijke problemen of een ziekte kan het eveneens veroorzaken. Denk aan geregelde pijn, krampen of migraine, welke de persoon dermate afleiden en men niet kan slapen. Omdat de persoon tijdens het rusten niet kan slapen, zal men gedurende de dag extra vermoeid zijn. Een goede balans van het waak-slaapritme is verstoord, mede door toedoen van onjuiste afgifte van orexine. Teveel van deze stof in het lichaam zorgt ervoor dat we worden opgepept. Juist regelmaat in het slaapritme zorgt ervoor dat we op het juiste moment moe worden. In dat geval kunnen we wel gedurende de nacht voldoende slaap krijgen. Om de hersenen het juiste ritme weer aan te leren biedt slaaphypnose goede resultaten.

Werking van slaaphypnose app

Het idee achter slaaphypnose is het bereiken van gedachteloosheid op het moment dat men in bed ligt. Nergens over nadenken en onbezorgd zijn, zorgt ervoor dat de slaap eerder komt. Het hoofd leegmaken kan niet zomaar door iedereen worden gedaan. Daartoe zijn er verschillende slaaphypnose apps beschikbaar. Het doel is om de gedachten en emoties te verdrijven, zodat het brein in een toestand van rust terechtkomt. Daartoe moet de persoon in eerste instantie concentreren op de app, waarna de rust vanzelf komt. Het vormt de eerste stap in het verkrijgen van slaap. Om dat te bereiken wordt middels geluid met het onderbewustzijn gecommuniceerd, waardoor de slaap als het ware wordt geactiveerd. De geluiden zorgen er dus voor dat de persoon langdurig kan slapen.

Slaap verkrijgen aanleren

Goed slapen wordt bereikt door complete ontspanning en het vermijden van zekere gedachten. De app zorgt ervoor dat de hersenen aanleren om te ontspannen, zodra u dat wenst. In een later traject kan men de app uiteraard nog wel gebruiken. De mate van ontspanning voor het slapen gaan, heeft men reeds veel beter in de hand. Oftewel het waak-slaapritme is hierdoor gestabiliseerd, waarbij ook het orexine-gehalte door de hersenstam is aangepast. Regelmaat zorgt ervoor dat we wel goed kunnen slapen. Om die regelmaat te verkrijgen, maakt u dus handig gebruik van een slaaphypnose app. Er zijn meerdere sites alwaar u geschikte apps voor slaaphypnose kunt vinden.

Komt u ook nooit in slaap en bent u oververmoeid, doorbreek dan dat negatieve ritme. Met een slaaphypnose app kunt u langdurig in diepe slaap zijn zodat u wel goed uitgerust weer wakker wordt. Bovendien krijgt u meer controle over uw eigen waak-slaapritme.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De volgende bronnen op 09 september 2014 geraadpleegd:
  • http://www.hypnozorg.nl/klinische-hypnose/hypnose-bij-slaapproblemen/
  • http://www.articlesphere.com/nl/Article/Sleep-Hypnosis/257110
  • http://rubriek.nl/lifestyle/apps_beter_slapen.php

Reageer op het artikel "Slaaphypnose: luisteren naar een app om beter te slapen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 12-05-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Slaapadviezen
Medische informatie…
Schrijf mee!