InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopathie bij urine-incontinentie

Homeopathie bij urine-incontinentie

Homeopathie bij urine-incontinentie Als u de aandoening urine-incontinentie heeft dan heeft u moeite met het ophouden van uw plas. Moeite met het ophouden van de urine komt voornamelijk voor bij mensen boven de 55 jaar. Urine-incontinentie komt over het algemeen vaker voorbij vrouwen dan bij mannen Homeopathische hulpmiddelen worden gebruikt om de blaasspieren te kalmeren en de sluitspier te versterken. Daarnaast zijn er ook homeopathische hulpmiddelen speciaal voor vrouwen en middelen voor mannen.

Soorten incontinentie

Er zijn twee hoofdvormen van incontinentie te onderscheiden: inspanningsincontinentie (ook wel stress incontinentie genoemd) en aandrang-incontinentie. Een derde vorm is de druppel-incontinentie. Bij mannen ouder dan 45 jaar kan deze kwaal voorkomen door prostaatvergroting. Door de vergrote prostaat wordt de urinebuis wat dichtgedrukt, waardoor de urine alleen nog druppelsgewijs en niet altijd gecontroleerd naar buiten komt. Bij vrouwen komt dit druppelen ook voor, veelal ten gevolge van verzwakte bekkenbodemspieren. Een laatste oorzaak die vrijwel alleen bij ouderen voorkomt, kan liggen in het feit dat onderdelen van het uitscheidingssysteem versleten kunnen zijn, waardoor functieverlies optreedt.

Inspanningsincontinentie

Bij deze vorm treedt het verlies van urine op als door activiteit de druk in de buikholte toenemen. Dit kan bijvoorbeeld door lachen, hoesten, niezen, bukken, tillen en sporten worden veroorzaakt. Daardoor verliest men druppels of kleine beetjes urine.

Aandrang-incontinentie

Bij aandrang-incontinentie krijgt men heel plotseling een enorme aandrang om te plassen; men wordt erdoor overvallen. De blaasspieren trekken zich ongeremd samen als de blaas zich vult en u kunt dikwijls het toilet niet meer op tijd halen. Bij deze vorm van incontinentie wordt meer urine verloren dan bij inspanningsincontinentie, omdat de blaas als het ware in één keer helemaal leegloopt.

Behandeling

Bij incontinentie wordt, afhankelijk van de oorzaak, meestal een medicinale of hormonale behandeling geprobeerd. In geval de behandeling geen uitkomst biedt, zullen incontinentiebroekjes of inlegverbanden de oplossing moeten bieden. Deze incontinentiematerialen hebben tegenwoordig een groot absorberend vermogen en een goede pasvorm, zodat het niet zal opvallen dat u ze draagt. U kunt deze vrijwel altijd op recept krijgen van uw huisarts en de zorgverzekeraar zal deze vaak voor honderd procent vergoeden.

Homeopathie bij incontinentie

Bij lichte vormen van incantatie kan zelfmedicatie met homeopathie een goede aanvulling zijn. Bij ernstiger vormen kunt zich het beste wenden tot een arts of deskundige. Homeopathische geneesmiddelen worden bij urine-incontinentie ingezet voor inwendig gebruik.

Hoofdmiddel bij incontinentie

Causticum Pentarkan wordt ingezet als homeopathisch hoofdmiddel bij incontinentie. Het kalmeert de blaasspieren en versterkt de sluitspier. Causticum werkt onder andere op de kringspier van blaas en endeldarm. Als u last heeft van urineverlies bij lachen, hoesten of te hard niezen kunt u dit middel ook gebruiken. Het is gemaakt uit vers gebrande kalk met daarbij kaliumbisulfide.

Bij mannen

Mannen die leiden aan een vergroot prostaat kunnen last krijgen van urine-incontinentie. Het homeopathische middel Prostalan forte in capsules helpt hiertegen. Het middel wordt verkocht door het merk VSM in Nederland en België. Het bevat onderdelen van de dwergpalmvrucht en brandnetelwortel. Deze ingrediënten zijn bewezen goed voor de functie van het prostaat.

Urineverlies door lichamelijke inspanning

Als de urineverlies voornamelijk bij lichamelijke inspanning, bijvoorbeeld tillen, gymmen en hardlopen, voorkomt, dan kunt u het middel Bryonia D6 gebruiken. Deze tabletten van het merk VSM zorgen ervoor dat de blaasspier sterker zal worden.

Bij vrouwen

Urineverlies bij vrouwen door te hard lachen, hoesten of niezen kan worden bestreden door het middel Causticum Hahnemanni D6. Dit middel is niet in Nederland verkrijgbaar. U kunt het echter wel bestellen uit webwinkels in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk en Engeland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Multiple Sclerose: incontinentieMensen die lijden aan Multiple Sclerose krijgen te maken met incontinentie. Vaak betekend dit een beperking op het socia…
Urine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie is een kwaal, die vaak op latere leeftijd een rol gaat spelen. Het komt vooral bij vrouwen voor. Uri…
Incontinentie, ongewild urineverliesJe zult het maar hebben. Incontinentie. Je voelt je opgelaten, want zonder dat je er erg in hebt is je broek nat. Incont…
Ouderenzorg: incontinentie/obstipatie bij ouderenOuderenzorg: incontinentie/obstipatie bij ouderenIncontinentie bij ouderen is een enorm probleem. Het kan leiden tot huidproblemen, een verhoogd risico op blaasontstekin…
Welke vormen van urine-incontinentie zijn er?Welke vormen van urine-incontinentie zijn er?Bij urine-incontinentie verliest men ongewild enkele druppels urine tot grote hoeveelheden voordat het toilet bereikt is…
Bronnen en referenties
  • https://www.thuisarts.nl/urine-incontinentie/ik-heb-urine-incontinentie
  • http://www.tena.nl/?cmpid=aw-tenanl-text-Tena-branding2012-incontinentie&gclid=CjwKEAjwns6hBRDTpb_jkbTv1UYSJACBhberJMdj-Jd4p1POa4lwgpBQw_P92yiI3d4MgdUF_TZ77BoCAmDw_wcB
  • https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/incontinentie-voor-urine
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/prostaatvergroting/item38049
  • https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/7319/Prostalan-Forte-VSM-60-capsules
  • http://www.dhu.de/seiten/arzneimittel/komplexmittel/graphites_pentarkan_s.htm

Reageer op het artikel "Homeopathie bij urine-incontinentie"

Reactie

Jules Dresia, 14-10-2016 18:11 #1
Ik (man 69), druppel na, wat kan ik daar tegen doen?

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 09-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Homeopathie
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!