InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Suikerziekte (diabetes mellitus)

Natuurgeneeskunde: Suikerziekte (diabetes mellitus)

De alvleesklier is de klier die tussen de maag en de twaalfingerige darm ligt.Zij bevat de "eilandjes van Langerhans" Functioneert deze niet goed, dan ontstaat suikerziekte.

Diabetes ( suikerziekte)

Symptomen:

Suikerziekte is in een vroeg stadium nog goed te genezen en dan is de levensverwachting van een suikerpatiënt niet minder dan van een gezond iemand. En toch wordt het aantal suikerpatiënten in Nederland, maar ook in de buurlanden, vanjaar tot jaar groter. Volgens schattingen loopt één op de vijf mensen gevaar het te krijgen. Schuld daaraan is dat het ons te goed gaat, maar daarover later meer. De eerste verschijnselen die langzaam en over vele weken en zelf maanden kunnen optreden zijn: erge dorst, veel urineren, ook s nachts, gewichtsafname ondanks grote honger, sneller moe, jeuk vooral in de buurt van de anus en de geslachtsorganen, vermindering van de geslachtsdrift en potentie, menstruatiestoornissen.

Bij uitblijvende behandeling of bij een verkeerde behandeling komt het tot de volgende complicaties: steenpuisten en etteringen op de huid, minder weerstand tegen nfecties, vooral tegen t.b.c., aderverkalking met doorbloedingsstoornissen (vooral de benen), bijziend worden en netvliesziekten, zenuwontstekingen (ischias, nierfunktiestoornissen, te hoge bloeddruk) Vergiftiging door stofwisselingsprodukten is dan het einde. De suikerziekte begint meestal tussen de 50 en 60 jaar. Maar ook kinderen en zelfs babies kunnen suikerziekte hebben (erfelijke aanleg). De ervaring toont aan dat suikerziekte des te ongevaarlijker en goedaardiger verloopt als de verschijnselen later optreden.

Oorzaak:

Mensen die graag willen trouwen, letten er nooit op of dat vanwege de gezondheid wel kan. En een huwelijk tussen twee partners, bij wie aan beide kanten suikerziekte in de familie voorkomt, is bedenkelijk vanwege de erfelijkheid, de kinderen moeten dan boeten. Daarom de waarschuwing: suikerziekte wordt van generatie op generatie steeds erger en begint steeds vroeger.

Wie ooit gezien heeft met welke psychische belastingen een kind, dat suikerziekte heeft, heeft te kampen, weet hoe belangrijk het is te letten op de gezondheidstoestand van een bruidspaar. Tijdens de tweede wereldoorlog is suikerziekte een heel stuk minder geworden en ook tegenwoordig in de ontwikkelingslanden komt Vrij weinig suikerziekte voor. Dat is het bewijs dat suikerziekte samenhangt met onze overvloedige manier van leven. Hoe beter het met een volk gaat, des te meer gevallen van suikerziekte treden er op.

Te veel eten, braspartijen en vetzucht tenminste één keer in t jaar moet men een vier weken lang dieet volgen, vegetarisch met veel fruit. De suiker moet helemaal door het lichaam opgebrand worden. Mensen die weinig bewegen zijn het eerst aan de beurt om suikerziekte te krijgen, want vooral de spieren verbranden veel suiker. Daarvoor is nog wel een medische verklaring nodig. Aan de suikerziekte ligt een storing in de koolhydratenstofwisseling ten grondslag; dit is een gevolg van een onregelmatige samenwerking tussen de hormoonklieren en het autonome zenuwstelsel. Zeker hebt u wel eens van de alvleesklier gehoord waar door klierkwabjes insuline gemaakt wordt. Bij onvoldoende produktie ontstaat suikerziekte.

Maar zeer belangrijk is dat de opgenomen koolhydraten volledig verbrand moeten worden, anders ontstaat er een verhoging van de suiker- spiegel in het bloed en komt er suiker in de urine. Bovendien kan er in de lever of in de spieren niets opgeslagen worden. Ook is de ervaring interessant dat mensen met een intelligent beroep eerder last hebben dan mensen die met de handen werken. Dit hangt misschien samen met de geringe lichamelijke beweging van deze mensen.

Behandeling:

Op de eerste plaats een dieet waar men zich strikt aan moet houden. De helft van het voedsel moet uit rauwkost bestaan. Verboden zijn: suiker (ook niet in andere gerechten), honing, siroop, stroop, sterk suikerhoudende vruchten zoals druiven, aardbeien, frambozen, bananen, gedroogde vruchten zoals dadels, witbrood, dierljke vetten, vlees. Ook de toevoer van koolhydraten moet beperkt worden. Maar men kan ze niet helemaal achterwege laten want ook voor suikerpatiënten leveren de koolhydraten de energie. Als vet moet men natuurlijke plantenolie of tarwekiemolie gebruiken.

Verder is aan te raden: veel fruit, slabonen en snijbonen, tomaten, uien, knoflook, bosbessen, havermout, volkorenbrood, aardappelen, kwark, karnemelk en yoghurt te gebruiken. Het eten langzaam kauwen. Bij de maaltijden die theesoorten, die een insulineachtige werking hebben sloksgewijs drinken: berkeblad, mariadistelzaad, schillen van bonen, bokshoornklaver, bosbessen en vossebessen, mais en uien.

Een oud volksmiddel (en een ondersteunende maatregel) is het sap van zuurkool net zoals het dagelijks eten van wortels. Hier volgt een voorbeeld van een dieet. Voor het ontbijt müsli van 30 g havermout, citroenen, noten, perzik, pruimen, zure appels, tomaten, daarbij kwark en 25 g boter. Als middageten een rauwkostschotel zonder wortels en rode bieten, maar met zuurkool, sla, spinazie en alle koolsoorten. Verder nog gestoomde groenten, zonder erwten en wortels, Pannekoeken van havervlokken, een ei, kruiden.

Voor het avondbrood een met kwark gevulde komkommer, met ei, 25 g boter, kwark en tarwebrood. Roerei met gegrilde tomaten mag ook ofeen Russisch ei met mosterdsaus, sla en tarwebrood. Dit strenge dieet moet 21 dagen gevolgd worden. Daarna kunnen groenten en fruit toegevoegd worden, maar ook dit dieet moet onder controle staan van de behandelend geneesheer. Doel van dit dieet is ook te zware mensen 200 tot 400 g per dag te laten afvallen zonder dat ze een hongergevoel hebben.

In veel gevallen nog homoeopathische en neuraltherapeutische maatregelen, dit ligt aan de ernst van de ziekte. Natuurlijk moet bij suikerziekte een verstandige levenswijze gevolgd worden; luchtbaden en gymnastiek met lange rustpauzes. Vermijd negatieve invloeden op psychisch gebied. Regelmatig de huid borstelen. s Morgens totaalwassingen, s middags Spaanse mantel, tegen de avond hooizakken op de bovenbuik en arm- en beenbegietingen. Een goede verzorging van de tanden en kiezen is belangrijk.

In bijzonder zware gevallen is een behandeling met insuline nodig; dit wordt gehaald uit de alvleesklieren van geslachte dieren. Het werkt niet genezend maar het heft het gebrek aan insuline in het lichaam op. De hoeveelheid wordt volgens internationale maten gemeten en de patiënt wordt geleerd hoe hij zichzelf een injectie kan geven. Zo komt het dat steeds meer volwassenen en ook kinderen dagelijks met de injectienaald moeten leven zonder dat extra natuurgeneeskundige maatregelen gebruikt worden. Een insulinekuur is bij zwaardere gevallen wel nodig maar voortdurend insuline geven (afgezien van enige uitzonderingen) moet afgeraden worden. Vanzelfsprekend is een voortdurende controle nodig en ook onderzoekingen van de urine blijven nodig terwijl ook een dieetbegeleiding niet achterwege mag blijven.

Genezingsproces:

Als de suikerziekte meteen herkend wordt en men zich strak aan het dieet houdt, een natuurlijke levenswijze erop nahoudt en zorgt dat er geen grote psychische spanningen optreden, dan is een totale genezing mogelijk. Ook in andere gevallen kan door een consequente behandeling een hoge leeftijd bereikt worden zonder klachten. Bij verwondingen bestaat er extra gevaar.

Ter voorkoming:

Iedere 6 maanden de urine controleren door middel van het teststrookje dat in iedere apotheek te krijgen is. Verkleurt dit, dan moet men zich meteen onder behandeling stellen. Voordat men gaat trouwen moet men eerst de eventuele erfelijke gevolgen bekijken.
Gerelateerde artikelen
Hoe regelt je lichaam de bloedsuikerspiegel?Hormonen zijn van grote invloed op de stofwisseling in ons lichaam. Een van de belangrijke gehaltes die op pijl wordt ge…
Ziektebeeld Diabetes-MellitusDiabetes-Mellitus is een verlaagde insuline-productie in de alvleesklier. Insuline is noodzakelijk om glucose uit het bl…
Diabetes: de soorten op een rijtjeDiabetes: de soorten op een rijtjeDiabetes (ook wel diabetes mellitus of suikerziekte genoemd) is een ziekte die veel voorkomt en wordt veroorzaakt door t…
Suikerziekte (diabetes Mellitus)De suikerziekte is een al sinds de oudheid bekende ziekte. Men stelde reeds vroeg vast dat de urine van de patienten lij…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Suikerziekte (diabetes mellitus)"

Reacties

Destrooper Gido, 12-12-2016 18:34 #4
Beste,
Graag had ik geweten of dat dadels en vloeibare honing schadelijk zijn voor personen met diabetes.
Met dank en vriendelijke groeten.

Guido Destrooper

Kiemjong, 04-01-2013 18:19 #3
Jammergenoeg ben ik niets tegengekomen t.a.v. het gebruik van frisdranken.
Volgens enkele artsen - sommigen weer niet - wordt beweerd, dat je beter 'gewone' coca-cola kan drinken dan de zgn. 'light' of 'zero', daar deze aspaartaan (of iets dat erop lijkt) bevatten, dat vele malen erger zou zijn dan gewone suiker, omdat de alvleesklier "voor de gek" gehouden wordt en geen suiker produceert, met alle gevolgen van dien voor de stofwisselingshuishouding (weet niet of ik het correct beschrijf, maar daar zou het ongeveer op moeten neerkomen). Graag een reactie uwerzijds of een verwijzing naar een artikel op het net, dat daarover handelt. Hartgrondige dank, KiemJ.

Marco, 06-07-2012 01:25 #2
Hallo ik ben ook insuline afhankelijk en heb type 2, ik heb net een tomaat gegeten omdat ik een hele erge trek kreeg, ik hoorde van mijn dietiste dat ik een schaaltje yoghurt moest eten als ik voor het slapen nog trek zou krijgen, maar daar vul ik echt mijn maag niet mee, ik heb al meerdere malen liggen woelen in bed omdat ik gewoon honger had. We hebben meer zoet in huis voor de kinderen dan wat anders voor mezelf. En ik weeg maar 48kl ben 1'58m mager postuur. Wat mag ik nou wel redelijk veel van eten als ik s'nachts trek krijgt?

Groeten
Marco

Anne, 19-06-2012 08:39 #1
Ik ben insuline afhankelijk diabetes type 2 en 47 jaar. Ik weet nu dat ik 6 jaar diabetes heb waarvan ik de laatste 2 jaar 2x daags insuline spuit. Waar kan ik recepten vinden die goed voor mij zijn en is acupunctuur aan te raden? Hoe komt het dat je deze ziekte in China nauwelijks tegenkomt?

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 17-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!