InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopatisch geneesmiddel: Arsenicum album

Homeopatisch geneesmiddel: Arsenicum album

Tot de kenmerkende symptomen van Arsenicum horen grote rusteloosheid en angst, ernstige verzwakking en uitputting, hevige afkoeling, brandende pijn en verergering van deze symptomen gedurende de nacht. Telkens als deze groep symptomen duidelijk de kop opsteekt, is Arsenicum het geneesmiddel bij uitstek, wat de plaatselijke symptomen verder ook mogen zijn

Arsenicum Album,witte arseen

De Arsenicum-patiënt voelt zich duidelijk verzwakt en uitgeput, wat meestal niet in overeenstemming is met de aard van de ziekte. Hij raakt al uitgeput van de geringste inspanning. Vaak gaat die hevige verzwakking gepaard met een angstige onrust. De patiënt is voortdurend in beweging totdat hij volkomen uitgeput raakt; hij ligt te woelen in bed of rolt uit bed op de grond door al die opwinding.

Arsenicum-patiënten voelen zich vaak heel angstig en bang. Ze maken zich heel druk over hun gezondheid en zijn soms intens bang dat ze aan de ziekte of door een andere catastrofe zullen sterven. s Nachts wordt die angst nog erger en daarbij komt ook nog de angst voor het donker. De patiënt is bang alleen te zijn en wil graag gezelschap om hem op zijn gemak te stellen, anders wordt zijn angst te groot. Maar verzorging kan hij soms niet verdragen.

Hij kan bezitterig gedrag vertonen ten aanzien van mensen of bepaalde dingen om zich zeker te voelen. Hij kan ook uitermate fanatiek zijn en niet in staat te rusten voordat de hele omgeving tot in de puntjes verzorgd is.

Brandende pijn vormt een sleutelsymptoom voor Arsenicum. Elk deel van het lichaam kan dat branderige gevoel hebben, maar het komt met name voor in keel, ogen en maag. Afscheiding uit een looprneus of diarree prikkelt de huid en maakt deze schraal. Het meest kenmerkende is dat al die brandende pijnplekken beter worden door warmte. Een warme kamer kan helpen. Misschien wil de persoon in kwestie graag een warme kruik op een pijnlijk geïnfecteerde plek. Warme dranken geven verlichting aan het branderige gevoel in keel en maag.

In het algemeen heeft de Arsenicum-patiënt het uitermate koud ondanks de brandende pijn. Iedere vorm van kou verhevigt de algemene toestand en alle symptomen afzonderlijk (behalve de hoofdpijn, die juist beter wordt door toevoer van koude). Hij snakt naar warmte, die maakt dat hij zich veel beter voelt. IJzig koude afzon derlijke lichaamsdelen, zoals voorhoofd, gezicht, borst, knieën, handen of voeten, zijn heel gewoon.

De meeste symptomen worden s nachts erger, met name tussen middernacht en 2uur s ochtends. De zieke kan moeite hebben om in slaap te komen vanwege de angst en de onrust of vanwege de lichamelijke symptomen als hoesten of braken, die s nachts erger worden. Hij slaapt erg onrustig en heeft angstdromen.

Arsenicum-patiënten hebben een branderige dorst, hoewel ze vaak slechts zo nu en dan een slokje water willen. Ze snakken naar warme of koude dranken, waaronder melk, hoewel ze zich soms van melk nog slechter gaan voelen.

Arsenicum-symptomen worden

Erger: door alle soorten kou, door buitenlucht en tocht, s nachts, tussen middernacht en 2 uur s ochtends, door koud eten en drinken, lichamelijke inspanning, zeelucht, op de rechterzij van het lichaam, door het eten van fruit
Beter: door warmte, warme kompressen, warm eten en drinken, het gezelschap van anderen
Gerelateerde artikelen
Zijn rijstwafels giftig?Zijn rijstwafels giftig?Zuigelingen kunnen rijstproducten beter maar met mate consumeren. Duitse gezondheidsdeskundigen waarschuwen onder meer v…
Homeopathie bij buikpijnHomeopathie bij buikpijnBuikpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door het nuttigen van zwaar verteerbaar voedsel of door te veel voedsel eten. Oo…
Homeopathische geneesmiddelen bij gordelroosHomeopathische geneesmiddelen bij gordelroosGordelroos (herpes zoster) komt voor uit hetzelfde virus dat de waterpokken veroorzaakt: het herpes zoster-virus. Bij ie…
Homeopathie bij maagpijnMaagpijn en maagklachten zijn aandoeningen waar veel mensen in Nederland last van hebben. Deze vervelende klachten gaan…
Homeopathie bij diarree: tabletten en druppelsHomeopathie bij diarree: tabletten en druppelsDiarree wordt gekenmerkt door ontlasting die veel dunner is dan normaal, met veelvuldige aandrang en krampen in de dikke…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopathei en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopatisch geneesmiddel: Arsenicum album"

Reacties

Peter, 29-05-2019 08:16 #6
Arsenicum album in een lage dosering gebruik ik voor een opstandige maag, overvloedig eten en diarree. Werkt perfect.

Goedle, 28-07-2017 13:43 #5
Sophocles,

Reeds geruime tijd neem ik arsenicum 30k met succes. Mijn angsten zijn stilaan doorworsteld en de overgevoeligheid voor koude mindert sterk.

Sinds een week echter komt mijn gejaagde energie terug. Ik begin weer van alles te doen en op te ruimen wat ik eigenlijk niet wil, maar het gebeurt. De nachten waren rustiger maar opnieuw heel onrustig en de druk op het hoofd en oren blijft. Wel ben ik gerust dat alles weer goedkomt met mij. Ik voel weer vreugde en diepe zekerheid.

Het is gewoon nu de vraag of het middel niet zijn omgekeerde werking of een heb ik een andere verdunning nodig? Mijn homeopathische huisarts is in verlof vandaar de vraag.

Dankjewel voor je reactie,
Hartegroet,
Goedle

Aisa Wolfs, 28-02-2014 18:35 #4
Als dit middel perfect bij mij past is dit middel dan ook belangrijk tijdens de overgang?
Of kan ik dan beter een ander middel gebruiken. Gr A Wolfs

Yvonne, 06-03-2009 11:48 #3
Er zijn veel verdunningen, hiervoor zul je een Homeopatish arts moeten bellen.

Martha Kooiman, 12-11-2008 09:48 #2
Ooit heeft een homeopatisch arts voor mijn vader een middel voorgeschreven voor de "ziekenhuisbacterie", waarin het woord arsenicum voorkwam. Zou u mij kunnen vertellen welke verdunning / welk recept ik dan aan moet vragen? Mijn vriendin zit in de wijkzorg in Nunspeet en daar zijn al diverse collega's besmet met MRSA. Reactie infoteur, 12-11-2008
Beste Martha,

Jammer genoeg kan ik u hier geen antwoord op geven. Het beste is om een homeopatische arts bij u in de buurt deze vraag te stellen.

Sophocles

Marcel, 17-05-2008 15:43 #1
Bij mij is geconstateerd dat ik een bacterie bij mij draag genaamd Yersinia. Is dit bovenstaande product daar geschikt voor? Reactie infoteur, 17-05-2008
Arsenicum Album wordt als homeopathisch middel gebruikt bij diarree veroorzaakt door een virus of een bacterie. Yersinia bacterie is zo een bacterie die diarree kan veroorzaken. Beste is om geen anti-diarree middelen te gebruiken omdat het lichaam zich op deze manier snel van de bacterie wil ontdoen. Arsenicum Album kan gebruikt worden, maar het is altijd aan te raden de huisarts te raadplegen die over kan gaan tot een antibioticakuur. Let op voor uitdroging, genoeg blijven drinken dus. Bij een antibiotica kuur is het tevens aan te raden om veel (biologische) yoghurt te eten om de darmflora op peil te houden.

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 29-03-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!