InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopatisch geneesmiddel: Nux vomica

Homeopatisch geneesmiddel: Nux vomica

Nux-patiënten zijn geïrriteerde en licht ontvlambare personen die ziek worden na te veel eten, overmatig gebruik van alcohol of drugs en na te veel geestelijke arbeid. Hoewel u ertoe kunt besluiten Nux te gebruiken bij een acute ziekte alleen op basis van de specifieke kenmerken, kunt u zekerder zijn van uw keuze als de algemene sleutelsymptomen van de Nux-patiënt aanwezig zijn.

Nux vomica,Braaknoot

Een ongeduldige geïrriteerdheid kenmerkt de psyche van de Nux patiënt. Hij wil nogal eens snel ruzie maken over een vermeende aanval. Hij voelt zich gehaast en gejaagd om dingen af te maken. Hij kan niet op anderen wachten. Hij is vaak erg kritisch en wijst weleens snel iemand af die niet aan zijn veeleisende principes beantwoordt. Hij kan scherpe opmerkingen maken wanneer hij geïrriteerd is. Of hij houdt in plaats daarvan dat vervelende gevoel voor zichzelf, maar uit zijn onbehagen in zon geval in botte, ondiplomatieke taal en door de uitdrukking op zijn gezicht. Hij wil niets liever dan alleen worden gelaten en haat het afhankelijk te zijn van anderen die minder capabel zijn dan hijzelf. Hij vindt het vreselijk vragen te moeten beantwoorden.

De Nux-patiënt is uiterst netjes en maakt zich druk over kleine dingen. Hij heeft de neiging zijn omgeving in te richten volgens zijn eigen gevoel voor precisie en orde. Zijn zenuwstelsel is overgevoelig. Lichte geluiden, zoals het geluid van pratende mensen of zelfs het geluid van voetstappen, brengen hem al in verwarring en hij kan niet tegen helder licht of onplezierige geurtjes.

Nux-patiënten hebben het bijzonder koud en dat wordt nog verergerd door koud weer, vooral droog, koud weer (een symptoom dat ook voorkomt bij Hepar sulph.). Wanneer ze koorts hebben, krijgen ze hevige koude rillingen en kunnen uit zichzelf niet warm worden, zelfs niet wanneer ze bij een kachel zitten. Tijdens de koortsperiode kunnen ze er niet tegen zonder dekens te liggen of zich uit te kleden en elke lichte beweging van de dekens bezorgt hun opnieuw een reeks koude rillingen.

Slapen is moeilijk voor de Nux-patiënt. Hij kan moeite hebben met slapen wegens een overactieve geest of omdat hij elk miniem geluidje hoort. Of hij kan s ochtends vroeg wakker worden en niet meer in slaap kunnen komen. Hij raakt vooral geïrriteerd wanneer hij in zijn slaap of middagdutje wordt gestoord.

Het spijsverteringskanaal is vaak een zwakke plek voor de Nuxpatiënt. Zelfs als het hoofdprobleem een aandoening van de luchtwegen of van een ander lichaamssysteem is, gaat dat meestal gepaard met enkele van de typische Nux-symptomen wat betreft het spijsverteringskanaal. Het spijsverteringsstelsel is over het algemeen zwak en de Nux-patiënt kan vaak niet tegen allerlei voedingsmidde len. Indigestie, brandend maagzuur, misselijkheid, opgeblazen gevoel en opboeren, gasvorming en obstipatie of diarree kunnen bij de Nux-patiënt in diverse combinaties voorkomen.

Veel Nux-patiënten hebben graag stimulerende middelen, alcohol en andere middelen. Vaak brengt het overmatige gebruik van dergelijke middelen de symptomen teweeg. Omdat het om ongeveer dezelfde symptomen gaat als bij een kater na te veel drinken, waarbij ook de typische hoofdpijn en spijsverteringsstoornis horen, is Nux een heel effectief middel voor mensen die dat echt hebben.We raden u wel aan, als u het in dergelijke omstandigheden neemt, dat niet zo vaak te doen.

Ook is van Nux-patiënten bekend dat ze dol zijn op vettigheden, gekruid voedsel en melk. Ze kunnen erg dorstig zijn, hoewel drinken een opgeblazen gevoel kan veroorzaken.

Andere karakteristieke Nux-symptomen zijn trillingen of krampen van diverse spieren (bijvoorbeeld van de spieren van de oogleden, van de ledematen, van de rug en van de buikwand), hoofdpijn en lage rugpijn die vooral verergert als de zieke zich omdraait in bed.

Nux vomica-symptomen worden

Erger: door woede, door geestelijke inspanning, in de ochtend, door koude, door te eten of door te veel te eten, door specerijen, overdadig voedsel, stimulerende middelen, drugs, alcohol
Beter: door rust, in de avond
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van braaknootDe geneeskracht van braaknootDe braaknootboom is een altijd groen blijvende loofboom die 25 meter hoog kan worden. Er komen vruchten aan de boom die…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeKinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeOvergeven en diarree is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Maar zeker niet minder gevaarlijk want deze kinder…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: slaapproblemenKinderziektes genezen zonder apotheker: slaapproblemenEr is een groeiende populariteit aan alternatieve geneeskunde en dit heeft geleid tot een belangrijke verandering in de…
Homeopathie voor beginnersHomeopathie voor beginnersHomeopathie bestaat al ruim twee eeuwen, maar het is pas recent dat het aanvaard wordt als volwaardige tweede geneeskund…
Homeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschapHomeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschapRugklachten en zwangerschap gaan helaas in de meeste gevallen samen. Uw lichaam wordt groter en raakt dankzij het opzwel…
Bronnen en referenties
  • Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopatisch geneesmiddel: Nux vomica"

Reacties

Maikel, 24-01-2016 01:12 #6
Ongelofelijk wat ik hier lees. Dit ben ik! Dikke 8 jaar als last van deze klachten. ADHD zeiden ze tegen mij, ga jij maar aan de ritalin. Nou je raad het al toen kwam ik nog verder in de put. Vervolgens kwam er een dikke depressie bij waar ze me ook ff van die fijne tabletten wouden voor schrijven. Tot mijn homeopaat me nux ging voorschrijven. Heb het middel totaal 3x ingenomen en WoW Wat een verschil, ben een totaal ander mens geworden. Heb nu al dikke 8 weken geen nux ingenomen. Zit nog steeds in de genees fase en merk dat ik elke dag een stukje meer me zelf ben en me geestelijk en lichamelijk ook veel rustiger en beter voel.

Anita, 29-11-2014 10:12 #5
Omg! Dat ben ik! Alles klopt. Amai dat is zo raar om te lezen.

Geertje, 15-05-2014 20:48 #4
Beste Rosemieke,
Ik ben het met je eens dat de karakterbeschrijving van de nux vomica patiënt ongenuanceerd en negatief is en dat deze zou moeten worden herschreven. Ik ben zelf behandeld met nux vomica van wege 'een knoop in mijn maag'. Ik heb dat telkens wanneer mij/ een ander onrecht wordt aangedaan. David Snowdon de klokkenluider is nux vomica gebruiker. Bij deze mensen is er sprake van het samenvallen van geest en lichaam: immers, er wordt geestelijk iets door je strot geduwd, dat lichamelijk niet te verteren is. Het Boeddhisme erkent de navel-shakra als het herkenpunt voor 'gevoeligheid van waar en onwaar'. Geen wonder dat hoog gevoelige personen last krijgen van de maag. Blijf lekker jezelf, al is het moeilijk om je gevoel van recht en onrecht vorm te geven: zoek het i.d. kunst: ga schilderen, muziek maken, acteren, dansen!. ECHT het werkt!

Jongen van 15, 12-01-2014 18:56 #3
Ik kan mezelf hier heel goed in vinden. ik heb voornamelijk last van concentratie problemen en heb een over-actieve geest. ik ben ook uiterst netjes en kan moeilijk slapen en ben altid precies om 6 uur wakker. ik ga dit middel binnenkort gebruiken en ik hoop dat het werkt.

Rosemieke, 08-08-2010 21:31 #2
Ik gebruik dit middel, maar vind de omschrijving van de Nux-patient nogal negatief en kan mezelf hier niet in vinden. Ik ben hooggevoelig en reageer inderdaad heftig op verschillende indrukken, maar ben er zelf verantwoordelijk voor de nodige rust te pakken om niet snel geirriteerd te raken. De irritaties hebben eerder te maken met overprikkeling dan dat dit nou zo sterk mjn karakter is en er zijn allerlei manieren om ze te voorkomen. Hoewel dat in deze haastige prestatiegevoelige maatschappij nogal lastig is. Het stukje ' en haat het afhankelijk te zijn van anderen' klinkt me erg vervelend in de oren. Als je snel overprikkeld bent is het inderdaad niet fijn om afhankelijk te zijn, maar dit vind ik wel heel erg ongenuanceerd uitgedrukt. Wat mij betreft mag dit artiekel subtieler herschreven worden. Ik denk dat op deze manier een deel van de nux patienten buitengesloten worden en zich hier niet in herkennen.

Nancy van der Veldem, 15-08-2008 20:25 #1
Ik herken hier heel veel eigenschappen van mijzelf in en wil het dan ook gaan gebruiken dit middel

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 04-04-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!