InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van braaknoot

De geneeskracht van braaknoot

De geneeskracht van braaknoot De braaknootboom is een altijd groen blijvende loofboom die 25 meter hoog kan worden. Er komen vruchten aan de boom die vrij bitter zijn; in deze vruchten bevinden zich de braaknoten die voor therapeutische doeleinden kunnen worden ingezet. De boom komt van oorsprong voor in een gebied dat Zuid-Oost-Azië omvat; je ziet hem van India tot aan Noord-Australië. Op de Filipijnen, Java, Sri Lanka, Maleisië, Pakistan, China, Birma, Thailand, Laos en Sri Lanka.
Botanische tekening braaknoot / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening braaknoot / Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Vergif voor de mens

De braaknoot bevat strychnine en is daarom een zwaar toxisch product; het is sterk af te raden om zelf te experimenteren met strychnine; slechts 30mg kan voor sommige mensen al dodelijk zijn. Voor slakken en neushoornvogels is de braaknoot echter niet giftig maar een voedselbron. De giftigheid duidt niet alleen op een gevaar maar ook op een medicinale werkzaamheid. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de braaknoot tegen slangengif kan werken. Vroeger werd de braaknoot in de reguliere geneeskunde gebruikt maar daar maken ze tegenwoordig uit commerciële overwegingen liever gebruik van gepatenteerde vergifsoorten.

Naamgeving

In het Latijn wordt de braaknootboom Strychnos nux-vomica genoemd. Nux betekent ´noot´ en vomica staat voor ´braken´; vandaar de naam braaknoot in het Nederlands.

Werkzame stoffen

Van de braaknootboom wordt voor fytotherapeutische doeleinden het zaad oftewel de braaknoot gebruikt. Hierin zitten de volgende belangrijke werkzame inhoudsstoffen: indolalkaloïden zoals strychnine, brucine en de nevenalkaloïden colubrinen, icajine, vomicine, novacine, pseudostrychine en isostrychine.

Braaknoot, een tonicum voor zenuwstelsel en lichaam

De braaknoot heeft een stimulerende werking op het centrale zenuwstelsel; het is een tonicum of versterkend middel voor het hele lichaam. Overigens kan het zo zijn dat mensen door een bepaalde ziekte vermoeid zijn; dan werkt braaknoot niet. Voor ouderen zou braaknoot een uitkomst zijn, of een gestandaardiseerde dosis van 2mg strychnine tot de mogelijkheden behoren om iemand aan te sterken. De zintuiglijke functies, de ademhaling en de bloedsomloop worden krachtiger door het gebruik van strychnine uit braaknoot. Verder neemt het geestelijk en lichamelijk welbevinden toe. Brucine is samen met strychnine verantwoordelijk voor een verbeterde prikkeloverdracht in het centrale zenuwstelsel. Deze stoffen of de braaknoot zelf zitten soms in een mix van versterkende middelen. In de fytotherapie zou het kunnen worden voorgeschreven bij:
  • Geestelijke vermoeidheid,
  • Lichamelijke uitputting,
  • Verminderde doorbloeding,
  • Verminderde ademhaling,
  • Lichamelijke zwakte door ouderdom.

Braaknoot, goed voor de spijsvertering

Braaknoot smaakt scherp bitter en is als dusdanig zoals vele bittere producten goed voor de spijsvertering. Het stimuleert de eetlust en verbetert de spijsvertering in het algemeen. Het kan worden ingezet bij de volgende ziekten:
Braaknoten / Bron: Lalithamba, Flickr (CC BY-2.0)Braaknoten / Bron: Lalithamba, Flickr (CC BY-2.0)
  • Atonie of verminderde tonus,
  • Nerveuze maagklachten,
  • Chronisch alcoholisme.

Sommige componenten uit braaknoot kunnen slangenvergif neutraliseren.

Dosis

Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • Poeder: driemaal daags 50mg, met een maximum van 100mg per keer en 300mg per dag.
  • Braaknootextract: driemaal daags 10mg per keer en 45mg per dag.
  • Tinctuur: Driemaal 500mg per keer.

Overwegingen

Bij de therapeutische doses zijn geen bijwerkingen bekend.
  • Het inzetten van braaknoot is vrijwel volledig verlaten vanwege de mogelijke, zeer ernstige gevolgen bij een overdosis.
  • Braaknootextract werkt beter dan geïsoleerde strychnine.
  • Hoge doseringen zijn mogelijkerwijs de oorzaak van vergiftigingsverschijnselen die gepaard gaan met angstervaringen, verhoogde gevoeligheid voor licht en geluid, spierstijfheid, stuipen en kunnen in het ergste geval leiden tot dood door verstijving van het middenrif en depressie van het ademhalingscentrum.
  • Braaknootpreparaten zijn niet verenigbaar met verbindingen die alkaloïden doen neerslaan zoals looistoffen en alkaliën.
  • Gebruik braaknoot nooit op eigen houtje maar volg de voorschriften van een fytotherapeut op.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Kinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeKinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeOvergeven en diarree is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Maar zeker niet minder gevaarlijk want deze kinder…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: slaapproblemenKinderziektes genezen zonder apotheker: slaapproblemenEr is een groeiende populariteit aan alternatieve geneeskunde en dit heeft geleid tot een belangrijke verandering in de…
Homeopatisch geneesmiddel: Nux vomicaNux-patiënten zijn geïrriteerde en licht ontvlambare personen die ziek worden na te veel eten, overmatig gebruik van alc…
Homeopathische middelen tegen StressHomeopathische middelen tegen StressStress en homeopathische middelen, specifiek afgestemd op jouw persoonskenmerken c.q. persoonlijkheidstype. Specifieke h…
Natuurlijke middelen tegen stressNatuurlijke middelen tegen stressEr zijn diverse natuurlijke, plantaardige geneesmiddelen (fytotherapie) die werkzaam zijn tegen stress. Bekende middelen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Sklangenvergif: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3388772/
  • Afbeelding bron 1: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Lalithamba, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van braaknoot"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 13-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!