InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Homeopatisch geneesmiddel: Rhus toxicodendron

Homeopatisch geneesmiddel: Rhus toxicodendron

Het fundamentele kenmerk van Rhus tox. is dat de symptomen verbeteren door beweging. Dat geldt zowel voor de diverse afzonderlijke symptomen als voor de symptomen van de patiënt als geheel. Met name pijnlijke gewrichten en spieren doen zeer wanneer ze rusten en wanneer ze in beweging komen, maar de pijn wordt steeds minder naarmate de gewrichten door de beweging soepeler worden.

Rhus toxicodendron, Gifsumak

In het algemeen is de Rhus tox. -patiënt rusteloos en angstig en raakt alleen door beweging een beetje op zijn gemak. Hij ligt onrustig te woelen in bed en voelt zich ook geestelijk onrustig en angstig. Door de onrust en de angst kan de Rhus tox. -patiënt maar moeilijk slapen.

s Avonds en tijdens de nacht zijn de symptomen meestal het ergst, want dan is de patiënt ook meer geprikkeld en angstiger. Bovendien kan hij erg terneergeslagen zijn en gemakkelijk in huilen uitbarsten.

Rhus tox. -patiënten hebben het in het algemeen koud, wat verergert door koud en vochtig weer. De symptomen worden zelfs al erger als een klein gedeelte van het lichaam onbedekt is of door een andere oorzaak koud wordt.

Rhus tox. grijpt heel duidelijk op de vezelachtige weefsels in: gewrichten, pezen, banden en bindweefsels. De karakteristieke pijn, die verergert bij het begin van een beweging en beter wordt bij voortdurende beweging, zal de patiënt bij een acute aandoening zoals de griep heel goed voelen.

Die pijn kan ook worden veroorzaakt door een ongeval. In feite is het zo dat, ook al wordt de pijn minder tijdens bewegen, aanhoudende of krachtige inspanning heel moeilijk kan zijn voor de Rhus tox.-patiënt. De symptomen beginnen dan ook vaak na te veel inspanning, bijvoorbeeld na zware dozen getild te hebben of na te hard werken.

De pijn in spieren en gewrichten is aanhoudend, zeurend of stekend van aard. De gewrichten zijn stijf, wellicht gezwollen en ook pijnlijk. De pijn verergert meestal door onverschillig wat voor soort kou (koude lucht, koude baden, koude kompressen) en door vochtig, koud weer. Door warmte verbeteren de symptomen. Ook door stevige druk zullen de pijnlijke delen minder pijnlijk worden en Rhus tox. -rugpijn wordt beter wanneer de patiënt op iets hards gaat liggen.

Zoals iemand die met gifsumak in aanraking is geweest wel weet, grijpt Rhus tox. heel sterk in op de huid. De uitslag is rood en ontstoken en jeukt vreselijk, met name na krabben, s nachts en als gevolg van de warmte van het bed. Er zijn meestal ontstoken blaasjes te zien bij een Rhus tox. -uitslag, in grootte variërend van een klein speldenpuntje tot een halve centimeter. De blaasjes kunnen vol zitten met helder vocht of met pus en vaak druppelt dat uit de uitslag. Dergelijke Rhus tox. -symptomen komen vaak voor wanneer mensen waterpokken hebben of herpes.

De Rhus tox. -patiënt heeft meestal veel dorst, wil graag koude dranken of melk. Door koude dranken kunnen de symptomen echter verergeren. Een heel bijzonder Rhus tox. -symptoom is de aanwezigheid van een driehoekige rode vlek op het puntje van de tong.

Rhus tox.-symptomen worden

  • Erger: bij het begin van een beweging, door langdurige rust, door te veel inspanning, door koude, bij koud en vochtig weer, door bloot te liggen, nat te worden, gedurende de nacht,
  • Beter: door voortdurende beweging, van houding te veranderen, te transpireren, door warme kompressen. zich warm toe te dekken, druk, te wrjven.
Gerelateerde artikelen
Homeopathie bij artroseHomeopathie bij artroseArtrose is een aandoening aan het gewricht die vaak pas voor komt als er een gevorderde leeftijd is bereikt. De aandoeni…
Homeopathische middelen bij reumaHomeopathische middelen bij reumaBij veel vormen van reuma en reumatische klachten kan een geschikt homeopathisch geneesmiddel worden gevonden. Homeopath…
Homeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschapHomeopathie bij rugklachten tijdens zwangerschapRugklachten en zwangerschap gaan helaas in de meeste gevallen samen. Uw lichaam wordt groter en raakt dankzij het opzwel…
Homeopathische geneesmiddelen bij gordelroosHomeopathische geneesmiddelen bij gordelroosGordelroos (herpes zoster) komt voor uit hetzelfde virus dat de waterpokken veroorzaakt: het herpes zoster-virus. Bij ie…
Homeopathie: ContactdermatitisElke jeukende huidaandoening veroorzaakt door blootstelling aan allergene stoffen wordt contactdermatitis genoemd. De me…
Bronnen en referenties
  • Bron: Homeopathie en gezondheid

Reageer op het artikel "Homeopatisch geneesmiddel: Rhus toxicodendron"

Reacties

Siebers, 03-08-2017 08:19 #6
Ik heb een chronische peesontsteking en moet rust houden. De ontsteking zit in de linker schouder. Helpt rhus tox hierbij?

Ik wil het op natuurlijke wijze genezen laten. De arts heeft mij rust voorgeschreven vanwege overbelast werk in de zorg van mij. Kan iemand mij zeggen of dit middel goed is voor mij? En effect heeft?

Ik neem al arnica in en gebruik absoluut geen pijnstillers.

René, 05-08-2014 08:53 #5
Mijn poes is ruim 5 jaar weegt 2,7 kilogram. Heeft artrose in haar heupen en moet aan de pijnstiller. Graag wil ik uw product Rhus Toxicodendron gebruiken, maar ik weet de dosering niet. Ze heeft last bij het ontlasten.

Rita Vanlerberghe, 15-07-2013 11:34 #4
Ik ben geopereerd van een meniscus, maar nu na 6 weken, nog altijd pijn met uitstralingen, door niet normaal te gaan ook last van mijn heup? wat is het beste homeopatische geneesmiddel?

Hartelijk dank
Rita Vanlerberghe Reactie infoteur, 15-07-2013
Beste Rita,

Proberen met Rhus. Na twee weken geen verbetering, dan onmiddellijk naar huisarts/specialist.

Sophocles

Anne Beij, 16-01-2013 15:10 #3
Zeer interessant. Neem nu voor het eerst in. Dokter zei dat ik heupprothes moet, maar probeer eerst mezelf te verlichten hiermee en andere homeopathische middelen. Slik ook dynasil natuurproduct, dus alle beetjes helpen. Groetjes Anne

Debuyzer Fel;, 26-10-2010 15:44 #2
Mijn echtgenote neemt dagelijks 1gelule R.S. voor het slapen gaan en dit voor het kraakbeen in de knie te verstevigen en dit samen met een eenmalige dosis calcarea carbonicom, 5jaar terug was haar knie opgegeven door de dokters en was een kunstknie onvermijdelijk, na een bezoek aan een bij ons gekende hoeopatische dokter en met de hierboven aangehaalde geneesmiddelen is haar knie bijna terug zoals over 50jaar, dus zeer goed.

Brigitte Dooms, 06-08-2010 17:51 #1
Vandaag heb ik dit produkt aangeschaft en met veel intresse heb ik deze uitleg gelezen. Ik herken er veel in en ben benieuwd!

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 01-04-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!