InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuur

Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuur

Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuur Met acupressuur worden de energiestromen in het menselijke lichaam gestimuleerd en verbeterd. Het is een goed voorbeeld van methoden en technieken uit de natuurgeneeskunde. Wat verstaan we onder de natuurgeneeskunde en wat is acupressuur? Hoe kunt u zo uw gezondheid verbeteren en wat is het voordeel van de natuurgeneeskunde?

Natuurgeneeskunde heeft grote voordelen

In de natuurgeneeskunde staat het zelf helende vermogen van het menselijke lichaam centraal. Ziekte is daarbij een verstoring van evenwicht en met de juiste natuurlijke aanpak kan dit natuurlijke evenwicht worden herstel en in stand gehouden. Acupressuur is een onderdeel van de natuurgeneeskunde. Omdat de natuurgeneeskunde bijna alle richtingen van de alternatieve geneeskunde in zich heeft, is er het grote voordeel dat er voor bijna elke klacht ook een natuurlijke oplossing zich aandient.

Wat is acupressuur?

Het woord acupressuur is samengesteld uit de woorden acus wat naald of punt betekent, en pressum, wat drukken betekent. Acupressuur betekent dus punt drukken. Het werd vooral ontwikkeld in het aloude China, maar komt in oervormen in vele culturen voor. Er zijn zelfs archeologische vondsten van 5000 jaren terug.

Energiebanen spelen een belangrijke rol, zijn er blokkades?

Basis van de Chinese geneeskunde is dat voor een goede gezondheid niet alleen een goed functioneren van organen, botten, spieren en zenuwen belangrijk is, maar ook het vrije ongehinderde stromen van uw levensenergie. Een stoornis ontstaat in deze visie door een verzwakking van de energiestroom of zelfs een blokkade daarvan. De acupressuur heeft tot doel om via bepaalde druk punten op de energie banen de blokkades van de energiestroom op te heffen.

Puntsoorten

In het lichaam lopen twaalf energie banen, ook wel meridianen genoemd. Zes ying en zes yang meridianen. Bijna alle punten voor de acupressuur liggen op deze meridianen, een paar liggen er buiten. De verschillende drukpunten veroorzaken verschillende reacties. Het is gebruikelijk om deze punten in vijf groepen te onderscheiden:

1. Harmoniseringpunten

De harmoniseringspunten liggen aan het begin en het einde van elke energiebaan. Ze hebben tot taak, om de energie in alle toegewezen organen te harmoniseren,

2. Stimuleringspunten

Elke energiebaan heeft een stimuleringspunt. Activering van zon punt mobiliseert in het lichaam energie en activiteit,

3. Kalmeringspunten

Bij overvloed aan energie geven deze punten juist een afvoer van energie en ontspanning,

4. Speciale punten

Deze liggen buiten de meridianen en zijn vooral bij bepaalde stoornissen zeer behulpzaam voor genezing,

5. Alarmpunten

De alarmpunten hebben een dubbele functie. Ze helpen bij de diagnose en geven hulp.

Druktechnieken

Acupressuur kent een aantal druktechnieken:

1. Drukken

Een vinger wordt in het centrum van een drukpunt geplaatst, waarna draaiend met de klok mee, het punt wordt gemasseerd,

2. Puncteren

Er wordt een kloppende of duwende beweging met de vingertop uitgevoerd.

3. Schuiven

Met wijs- of middelvinger worden schuivende bewegingen gemaakt.

4. Delen en verenigen

Beide duimen maken schuivende bewegingen naar buiten of komen elkaar van buiten naar binnen schuivend op het behandelingspunt tegen.

Slot

Acupressuur is zeker de moeite van het proberen waard. En het leuke is, dat u het natuurlijk ook bij elkaar kunt doen. Ik wens u veel succes met deze therapie uit de natuurgeneeskunde.
Gerelateerde artikelen
Polsbandje tegen misselijkheid bij chemotherapieSea-Bands is een polsbandje dat onder andere misselijkheid vermindert. Misselijk zijn, betekent je heel naar voelen. Het…
Guasha-therapieGuasha-therapieGuasha is afkomstig uit aziatische landen en betekent letterlijk: Gua = schrapen, Sha = ophoping. Guasha is een belangri…
Japanse GezichtsmassageJapanse GezichtsmassageDe Japanse Gezichtsmassage is een verwenmoment voor jezelf en zorgt voor een heerlijk ontspannen gevoel. Het is een uitk…
Gezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeGezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeWat is natuurgeneeskunde, wat zijn de principes van deze geneeskunde? Kern van de natuurgeneeskunde is de algehele behan…
Ochtendmisselijkheid of reisziekte? De Sea-Band helpt!Zwangere vrouwen hebben vaak de eerste drie maanden last van (ochtend)misselijkheid. Andere mensen en kinderen hebben la…

Reageer op het artikel "Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuur"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-10-2015
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!