InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Guasha-therapie

Guasha-therapie

Guasha-therapie Guasha is afkomstig uit aziatische landen en betekent letterlijk: Gua = schrapen, Sha = ophoping. Guasha is een belangrijk onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde en bestaat al langer dan 2000 jaar. Door middel van een jadesteen en speciale kruidenolie worden er blokkades (afvalstoffen) op de huid weggestreken zodat de natuurlijke energie weer kan stromen.

Wat doet Guasha precies?

Guasha ruimt op! Ieder lichaam is voorzien van energiebanen waarin zich drukpunten bevinden die in verbinding staan met alle organen en andere lichaamsfuncties. Door met de jadesteen over die punten te strijken wordt het lichaam gestimuleerd om afvalstoffen af te voeren. Hoe ouder we worden, hoe meer afvalstoffen we ophopen, en daar is ons lijf niet blij mee. Als de blokkades naar een of meer behandeling(en) zijn opgelost komt er een betere doorstroming op gang die u zeker zult gaan voelen.

Guasha werkt tijdens de behandeling in op de huid, bindweefsel, lymfestelsel, meridianen, spieren en bloedvaten waardoor de weerstand van al deze delen en organen wordt gestimuleerd en geoptimaliseerd. Om optimaal te reinigen of te ontgiften is het wel aan te bevelen een aantal vervolgbehandelingen te ondergaan. Guasha is enigszins vergelijkbaar met acupuntuur. Bij acupuntuur worden naalden op bepaalde punten (acupuntuurpunten, ook wel drukpunten genoemd) ingebracht; bij Guasha worden dezelfde punten gestimuleerd door middel van (meestal) een jadesteen.

Meridianen

Het begrip meridiaan komt uit de traditionele Chinese en Japanse geneeskunde en wordt toegepast in de acupunctuur, acupressuur en Guasha. Volgens de traditionele Chinese en Japanse geneeskunde circuleert energie, qi of chi genoemd, door het lichaam en volgt hierbij bepaalde banen die met elkaar verbonden zijn. Deze energiebanen worden meridianen genoemd. In deze energiebanen liggen talrijke punten, de zogenaamde acupuntuurpunten. Deze corresponderen met de organen en andere systemen in het hele lichaam.

Het hele energiebanensysteem komt overeen met een netwerk. Als er verstoringen in deze energie-omloop zijn door bijvoorbeeld stagnatie, ophopingen of blokkades, kunnen er fysieke of emotionele problemen ontstaan. Om de verstoorde energiestroom weer te laten stromen worden bepaalde punten op de meridiaan gestimuleerd met behulp van naalden(acupunctuur), druk (acupressuur of shiatsu) of op andere manieren zoals bijvoorbeeld het schrapen/massage met een jadesteen bij Guasha, maar ook door Thaise Voetmassage met een houten stokje, en de zachte vingerrotaties bij Japanse Gezichtsmassage.

Waarom Guasha?

In de Westerse medische wereld wordt eerst naar externe oorzaken gezocht, zoals een virus of bacterie. Als de oorzaak onduidelijk is, worden de symptomen behandeld. Er worden vrijwel altijd chemisch geproduceerde medicijnen voorgeschreven die vaak ongewenste bijwerkingen hebben. De Westerse geneeskunde is voortgekomen uit de anatomie en fysiologie, die het lichaam los van de geest bestuderen. Volgens de Chinese geneeskunde zijn lichaam, geest en ziel echter onverbrekelijk met elkaar verbonden. Ook worden in China veel vaker kruiden toegepast dan in Westerse landen.
Guasha therapie behandelt de totale mens, dus zowel fysiek als mentaal.

Toepassingen van Guasha

Met Guasha therapie zijn meer dan 400 klachten te behandelen, vooral pijnklachten reageren goed op deze methode. Hier een paar voorbeelden van klachten die goed behandelbaar zijn met Guasha:
  • hoofdpijn
  • nekartrose
  • stijve nek
  • chronische schouderklachten
  • tennisarm/elleboog
  • polsgewrichtspijn
  • rugpijn
  • lage rugpijn
  • ischias
  • heupgewrichtspijn
  • kuitkrampen
  • kniepijn
  • enkelpijn
  • hielpijn
  • reumatische klachten
  • reumatische artritis
  • rsi klachten
  • spiertrauma
  • verkoudheid
  • keelpijn
  • slapeloosheid
  • nervositeit
  • zonnesteek
  • jeuk
  • aangezichtspijn
  • kiespijn
  • menstruatieklachten
  • verteringsstoornissen (ook bij kinderen)
en vele andere.

Meer Guasha

Er zijn nog meer mogelijkheden met Guasha. Zo is er ook nog de 60+ Anti-Aging Guasha voor de rijperen onder ons, voor verjonging en regeneratie. Of de Guasha Gezichtsbehandeling met hetzelfde effect als een peeling, die bovendien rimpelvorming vermindert en helpt tegen pigmentvlekken. En de Guasha Handdiagnose, waarbij de Guasha therapeut aan de hand van de huid, kleur, structuur, vorm, lijnen en pijnpunten van de hand, vingers en nagels informatie krijgt over de toestand van het hele lichaam.
© 2010 - 2018 Minga, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Urine therapie, een alternatieve geneeswijzeUrine therapie, een alternatieve geneeswijzeBij urine therapie zullen de meeste mensen in eerste instantie gek opkijken, deze therapie word echter in veel landen en…
Endocriene en Neuraal therapieEndocriene en neuraal therapie zijn twee verschillende therapieën en toch hebben ze met elkaar te maken. Het zijn beide…
De Spirituele Response Therapie: leren onszelf te ontdekkenDe Spirituele Response Therapie: leren onszelf te ontdekkenWaarom zijn we hier, en wat is het doel en de zin van ons bestaan? Velen stellen zich voortdurend vragen waarop zelfs de…
Ons leven terug in evenwicht: Polyenergetische therapieOns leven terug in evenwicht: Polyenergetische therapieVoorkomen is beter dan genezen. Steeds meer landgenoten komen daarbij tot het besef dat preventie erg belangrijk is, en…
Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurGezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurMet acupressuur worden de energiestromen in het menselijke lichaam gestimuleerd en verbeterd. Het is een goed voorbeeld…
Bronnen en referenties
  • http://home.wanadoo.nl/guasha/

Reageer op het artikel "Guasha-therapie"

Reactie

Hilde Wijns, 28-04-2013 22:25 #1
Goed artikel, waar kan ik de guasha steen kopen om de gelaatsmassage uit te voeren in mijn schoonheidsinstituut? Reactie infoteur, 29-04-2013
Hallo Hilde,
Op internet zijn diverse webshops te vinden waar je die stenen kunt kopen. Zelf heb ik de stenen tijdens de cursussen van Guasha aangeschaft. Misschien is dit een optie voor je
http://www.pro-guasha.nl/c-1995151/guasha-producten/

Met vriendelijke groet,
Minga

Infoteur: Minga
Laatste update: 02-04-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!