InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > AHCC: gebruik ter ondersteuning van het immuunsysteem

AHCC: gebruik ter ondersteuning van het immuunsysteem

AHCC: gebruik ter ondersteuning van het immuunsysteem AHCC is een supplement dat gewonnen wordt uit de shiitake (Lentinula edodes). De samenstelling van AHCC maakt dat het in staat is het immuunsysteem te ondersteunen wanneer dit verzwakt is. In Japan is AHCC zo het op één na meest verkochte voedingssupplement onder patiënten die een verminderde weerstand hebben als gevolg van het ondergaan van chemotherapie. De weerstandsondersteunende eigenschappen van AHCC zijn afkomstig van het hoge gehalte aan β-glucaan en geacetyleerde α-glucaan dat het bevat. Het supplement is ook in Nederland verkrijgbaar maar is wel behoorlijk duur.

Gebruik van AHCC

Wat is AHCC?

AHCC is een afkorting die staat voor Active Hexose Correlated Compound. Het is een voedingscomplex dat zeer rijk is aan α-glucaan en daardoor immunologische effecten heeft. AHCC wordt gemaakt van de zwamvlokken (ook wel mycelium genoemd) van de shiitake (Lentinula edodes), een eetbare paddenstoel die voorkomt in Japan en China. Alhoewel het in Nederland niet zo veel bekendheid heeft, is AHCC in Japan een zeer populair alternatief medicijn. Het wordt daar gebruikt ter ondersteuning van het immuunsysteem, vooral bij mensen met een verminderde weerstand. Het wordt specifiek veel gebruikt door mensen die een verzwakt immuunsysteem hebben als gevolg van chemotherapie. Sinds het begin van deze eeuw wint AHCC ook in de Verenigde Staten aan populariteit.

Gebruik ter ondersteuning van het immuunsysteem

AHCC bestaat voor ongeveer 40% uit polysachariden, waaronder β-glucaan en geacetyleerde α-glucaan. Van poylsachariden is bekend dat ze in staat zijn het immuunsysteem te stimuleren, zo blijkt onder meer uit onderzoek uitgevoerd aan de universiteit van Wageningen (Chanput, W., et al, 2012). Bij gezonde mensen is dit niet nodig maar des te meer is dat het geval bij mensen die door omstandigheden een verzwakt immuunsysteem hebben. In met name Japan en China wordt AHCC daarom veel gebruikt. Het is gewoon zonder recept verkrijgbaar. Alhoewel het wordt gerekend tot de alternatieve geneeskunde, heeft het in Japan de juridische status van 'functioneel voedingsmiddel'. In 2005 bleek het zelfs het op één na populairste voedingssupplement te zijn onder kankerpatiënten die chemotherapie ondergingen (na Agaricus blazei, tevens een paddenstoelenproduct). Zij gebruiken AHCC om hun door de chemo verzwakte immuunsysteem te ondersteunen. Het gaat dus nadrukkelijk niet om een supplement waarvan men denkt dat het kanker kan genezen, maar slechts om een supplement dat de algehele gezondheid ondersteunt op het moment dat deze ondersteuning behoeft.

Onderzoek naar de weerstandsondersteunende eigenschappen van AHCC begon in de jaren 80 toen aanvankelijk gekeken werd naar het effect van de zwamvlokken van de shiitake op de bloeddruk. Een aangename verrassing was het toen wetenschappers tijdens dit onderzoek bij toeval de ontdekking deden dat AHCC een gunstige invloed op het immuunsysteem heeft. AHCC wordt sindsdien ook wel gerekend tot de zogenoemde biological response modifiers (BRM's). Dit zijn stoffen die immuno-modulerende eigenschappen hebben, die zorgen voor een algehele verbetering van de weerstand tegen ziekteverwekkers. Er is hoofdzakelijk onderzoek gedaan onder patiënten die behandeld worden met chemokuren, lijden aan leveraandoeningen en mensen die om andere redenen een verminderde weerstand hebben (zie onder meer Kulkarni, A et al, 2016).

Voor wie is AHCC geschikt?

AHCC is een voedingssupplement dat men name effectief wordt geacht bij de volgende groepen mensen:
  • Mensen met een verminderde weerstand als gevolg van chemotherapie
  • Mensen met een ziektegerelateerd verzwakt immuunsysteem
  • Mensen die veelvuldig te kampen hebben met infecties
  • Mensen met chronische hepatitis of een aangetaste functie van de lever

Van AHCC zijn geen contra-indicaties bekend. Het is echter raadzaam wanneer je ook medicijnen op recept gebruikt om met je behandelend arts of apotheker te bespreken dat je voornemens bent AHCC te gaan gebruiken. Mensen met een overgevoeligheid of allergie voor bepaalde soorten eetbare paddenstoelen kunnen ook overgevoelig zijn voor AHCC. In dat geval is voorzichtigheid dus geboden.

Prijs en verkrijgbaarheid

Het productieproces van AHCC is lang en daardoor kostbaar. De hoeveelheid AHCC die uiteindelijk gewonnen kan worden uit een paddenstoel is zeer gering. Om die reden zijn AHCC-supplementen behoorlijk duur. Zo betaal je voor een verpakking met 60 capsules van 500 mg per stuk al snel bedrag tussen de € 45 en € 55 (prijs voor het laatst gecheckt in 2018). Door een grotere verpakking te kopen betaal je een relatief lager bedrag per capsule.

AHCC is in Nederland verkrijgbaar via verschillende webshops, waaronder Bol.com en DeOnlineDrogist.nl (2018). Vanwege de hoge prijs en daardoor de gevoeligheid voor diefstal is het niet of nauwelijks in winkels te verkrijgen. AHCC is in Nederland onder meer verkrijgbaar van de merken Vitals, NOW Foods, Greenleaves en Kinoko Gold.

Lees verder

© 2018 Dessal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Je weerstand verhogenJe weerstand verhogenJe weerstand verhogen kan erg makkelijk zijn, mits je weet wat je er voor moet doen. Met deze tips verhoog je makkelijk…
Immuunsysteem versterken: Met dit dieet kom je op krachtenImmuunsysteem versterken: Met dit dieet kom je op krachtenAltijd ziek, zwak of misselijk? Wanneer je dikwijls moe bent, vaak ziek bent of last hebt van terugkerende infecties is…
Paddenstoelen voor het immuunsysteemPaddenstoelen zoals shiitake en maitake hebben hun immuunstimulerende werking vooral te danken aan een soort polysacchar…
Vrouw aantrekkelijker vanwege een betere weerstandVrouw aantrekkelijker vanwege een betere weerstandOnderzoekers hebben ontdekt wat in ieder geval een deel van het geheim van aantrekkingskracht kan zijn. Aantrekkingskrac…
Eetbare paddenstoelen, voedsel van de toekomstEetbare paddenstoelen zijn een smaakvolle en gezonde vleesvervanger. Er worden inmiddels diverse soorten gekweekt. Het t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wendell Smith, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://www.orthokennis.nl/artikelen/ahcc
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Active_hexose_correlated_compound
  • https://www.wur.nl/nl/Publicatie-details.htm?publicationId=publication-way-343239353233 (Chanput, W., et al, 2012)
  • Kulkarni, A., 'Clinician’s guide to AHCC. Evidence-based nutritional immunotherapy', ISBN
  • 9784990926403 (Kulkarni, A et al, 2016)

Reageer op het artikel "AHCC: gebruik ter ondersteuning van het immuunsysteem"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 09-08-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!