InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Paddenstoelen voor het immuunsysteem

Paddenstoelen voor het immuunsysteem

Paddenstoelen zoals shiitake en maitake hebben hun immuunstimulerende werking vooral te danken aan een soort polysacchariden die men betaglucanen noemt, stoffen die het immuunsysteem activeren. Deze beta-glucanen trainen als het ware het immuunsysteem, waardoor het klaar is om indringers aan te pakken. Opvallend is ook de snelheid (enkele uren) waarmee beta-glucanen het immuunsysteem in staat van alertheid brengen, dit in tegenstelling tot vele andere kruiden die eerder langzaam werken.
Verscheidene studies bevestigen de effectiviteit tegen infecties van de bovenste luchtwegen. Er waren eigenlijk niet minder infecties, maar wel waren de symptomen, ernst, ziekteduur en werkverzuim significant lager.

Bèta-glucanen

Bèta-glucanen komen veel voor zowel in de planten-, als in de dierenwereld. Het zijn polysacchariden of glucose-polymeren, net zoals zetmeel, cellulose of glycogeen, maar wel met een aparte structuur. Daarbij zijn nog veel verschillende bindingen van de afzonderlijke suikermoleculen mogelijk, waarbij echter enkel de 1,3 / 1,6 bèta glucanen een immuunstimulerende werking blijken te hebben. Deze structuur lijkt alleen voor te komen in het rijk der fungi: schimmels en gisten.

Andere beta-glucanen die bijvoorbeeld voorkomen in granen zoals haver en gerst hebben eerder een cholesterolverlagende werking, mogelijk doordat de glucanen zich binden aan het cholesterol in de darm, waardoor het minder opgenomen en uitgescheiden wordt.

Antikankeractiviteit

De immuunstimulering door bètaglucanen heeft trouwens niet alleen effect tegen pathogenen die ons belagen van buitenaf. Bètaglucanen hebben ook een anticarcinogene activiteit, alhoewel ze de kankercellen niet direct zelf aanvallen. Maar activatie door bètaglucanen spoort het immuunsysteem aan om kankercellen op te ruimen. (In tegenstelling tot micro-organismen hebben kankercellen geen bètaglucanen e.d. in hun celwand, waardoor geen triggering van het immuunsysteem door de tumor.) De activatie van de macrofagen en natural killercellen (NKc) remt tumorgroei en metastasering (uitzaaing). Bovendien zouden bètaglucanen oncogenese (gezwelvorming) voorkomen door een beschermend effect tegen potente genotoxische carcinogenen. Mogelijks zouden ze ook een anti-angiogenetisch effect hebben, waardoor tumorgroei, -proliferatie en uitzaaiing belemmerd wordt.

Belang van ons immuunsysteem

Het belang van een goed werkend immuunsysteem om de gezondheid te beschermen wordt steeds duidelijker, vooral omdat onze moderne, te hygiënische leefwereld allesbehalve goed blijkt te zijn voor het ontwikkelen van het immuunstelsel.
De stimulerende werking van bètaglucanen (en andere componenten?) uit paddenstoelen en bakkersgist blijken ideaal voor het op punt stellen van het immuunsysteem. Een goed functionerend afweersysteem is, in tegenstelling met antibiotica, effectief tegen zowel bacteriën, virussen, schimmels als parasieten, maar ook tegen tumorcellen.
Paddenstoelen met betaglucanen, zoals shiitake en maitake hebben dus uiteindelijk een véél breder werkingsspectrum dan de zwaarste antibiotica, zonder enige toxiciteit of bijwerkingen. En niet te vergeten: deze paddenstoelen zijn volkomen veilig, en bieden daarnaast nog enkele ander niet te versmaden gezondheidseffecten. En vooral ook: ze werken niet alleen therapeutisch, maar ook preventief.
Gerelateerde artikelen
Herfst hobby: paddenstoelen zoekenHerfst hobby: paddenstoelen zoekenHet zoeken van paddenstoelen is in Nederland erg goed mogelijk. Sommige paddenstoelen zijn eetbaar, maar bij het identif…
Vier typen voedsel tegen GriepVier typen voedsel tegen GriepHet griepseizoen nadert en er is meer dan ooit het besef dat we vatbaar zijn voor allerlei virussen en bacterien, de bek…
Eetbare paddenstoelen, voedsel van de toekomstEetbare paddenstoelen zijn een smaakvolle en gezonde vleesvervanger. Er worden inmiddels diverse soorten gekweekt. Het t…
Paddenstoelen zoeken - voorzichtigZelf paddenstoelen zoeken is een leuke hobby. De esdoornhoutknotszwam, de gekraagde aardster, de schubbige bundelzwam en…
Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Italiaans is heerlijk om te eten en heel leuk om klaar te maken. Hier kunt u verschillende vegetarische gerechten vinden…
Bronnen en referenties
  • https://sites.google.com/site/kruidwis/inhoudsstoffen/beta-glucanen
  • Soltanian S, Stuyven E, Cox E, Sorgeloos P, Bossier P. Beta-glucans as immunostimulant in vertebrates and invertebrates. Crit Rev Microbiol. 2009;35(2):109-38.
  • Volman JJ, Ramakers JD, Plat J. Dietary modulation of immune function by beta-glucans. Physiol Behav. 2008 May 23;94(2):276-84.
  • Mantovani MS et al. beta-Glucans in promoting health: prevention against mutation and cancer. Mutat Res. 2008 Mar-Apr;658(3):154-61.
  • Wasser SP. Medicinal mushrooms as a source of antitumor and immunomodulating polysaccharides. Appl Microbiol Biotechnol. 2002 Nov;60(3):258-74.
  • Rop O, Mlcek J, Jurikova T. Beta-glucans in higher fungi and their health effects. Nutr Rev. 2009 Nov;67(11):624-31.

Reageer op het artikel "Paddenstoelen voor het immuunsysteem"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 04-10-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!