Paddenstoelen voor het immuunsysteem

Paddenstoelen zoals shiitake en maitake hebben hun immuunstimulerende werking vooral te danken aan een soort polysacchariden die men betaglucanen noemt, stoffen die het immuunsysteem activeren. Deze beta-glucanen trainen als het ware het immuunsysteem, waardoor het klaar is om indringers aan te pakken. Opvallend is ook de snelheid (enkele uren) waarmee beta-glucanen het immuunsysteem in staat van alertheid brengen, dit in tegenstelling tot vele andere kruiden die eerder langzaam werken.
Verscheidene studies bevestigen de effectiviteit tegen infecties van de bovenste luchtwegen. Er waren eigenlijk niet minder infecties, maar wel waren de symptomen, ernst, ziekteduur en werkverzuim significant lager.

Bèta-glucanen

Bèta-glucanen komen veel voor zowel in de planten-, als in de dierenwereld. Het zijn polysacchariden of glucose-polymeren, net zoals zetmeel, cellulose of glycogeen, maar wel met een aparte structuur. Daarbij zijn nog veel verschillende bindingen van de afzonderlijke suikermoleculen mogelijk, waarbij echter enkel de 1,3 / 1,6 bèta glucanen een immuunstimulerende werking blijken te hebben. Deze structuur lijkt alleen voor te komen in het rijk der fungi: schimmels en gisten.

Andere beta-glucanen die bijvoorbeeld voorkomen in granen zoals haver en gerst hebben eerder een cholesterolverlagende werking, mogelijk doordat de glucanen zich binden aan het cholesterol in de darm, waardoor het minder opgenomen en uitgescheiden wordt.

Antikankeractiviteit

De immuunstimulering door bètaglucanen heeft trouwens niet alleen effect tegen pathogenen die ons belagen van buitenaf. Bètaglucanen hebben ook een anticarcinogene activiteit, alhoewel ze de kankercellen niet direct zelf aanvallen. Maar activatie door bètaglucanen spoort het immuunsysteem aan om kankercellen op te ruimen. (In tegenstelling tot micro-organismen hebben kankercellen geen bètaglucanen e.d. in hun celwand, waardoor geen triggering van het immuunsysteem door de tumor.) De activatie van de macrofagen en natural killercellen (NKc) remt tumorgroei en metastasering (uitzaaing). Bovendien zouden bètaglucanen oncogenese (gezwelvorming) voorkomen door een beschermend effect tegen potente genotoxische carcinogenen. Mogelijks zouden ze ook een anti-angiogenetisch effect hebben, waardoor tumorgroei, -proliferatie en uitzaaiing belemmerd wordt.

Belang van ons immuunsysteem

Het belang van een goed werkend immuunsysteem om de gezondheid te beschermen wordt steeds duidelijker, vooral omdat onze moderne, te hygiënische leefwereld allesbehalve goed blijkt te zijn voor het ontwikkelen van het immuunstelsel.
De stimulerende werking van bètaglucanen (en andere componenten?) uit paddenstoelen en bakkersgist blijken ideaal voor het op punt stellen van het immuunsysteem. Een goed functionerend afweersysteem is, in tegenstelling met antibiotica, effectief tegen zowel bacteriën, virussen, schimmels als parasieten, maar ook tegen tumorcellen.
Paddenstoelen met betaglucanen, zoals shiitake en maitake hebben dus uiteindelijk een véél breder werkingsspectrum dan de zwaarste antibiotica, zonder enige toxiciteit of bijwerkingen. En niet te vergeten: deze paddenstoelen zijn volkomen veilig, en bieden daarnaast nog enkele ander niet te versmaden gezondheidseffecten. En vooral ook: ze werken niet alleen therapeutisch, maar ook preventief.
Gerelateerde artikelen
Paddenstoelen gezond en geneeskrachtigPaddenstoelen zijn veel ouder dan de mens, ze gingen hem miljoenen jaren vooraf. De mens heeft ze, net als de dieren, al…
Vier typen voedsel tegen GriepVier typen voedsel tegen GriepHet griepseizoen nadert en er is meer dan ooit het besef dat we vatbaar zijn voor allerlei virussen en bacterien, de bek…
Schimmels maken slankSchimmels maken slankVlees kan men maar beter inwisselen voor champignons want die schimmels bevatten fiks minder calorieën dan vlees : 22 kc…
Niet alle schimmels zijn verkeerdNiet alle schimmels zijn verkeerdMisschien heb je ook wel eens een mooie mandarijn in de hand gehad en vastgesteld dat die nog maar aan één kant oranje w…

Goede start van de dag met een opwekkend ontbijtGoede start van de dag met een opwekkend ontbijtHet ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en zorgt ervoor dat je vol energie de dag kunt doorbrengen. Toch zij…
Zout is levensnoodzakelijk, maar teveel zout is gevaarlijkZout is levensnoodzakelijk, maar teveel zout is gevaarlijkZout heeft in de loop van de tijd een slechte naam gekregen, maar dat is eigenlijk niet terecht. In vroegere tijden was…
Bronnen en referenties
  • https://sites.google.com/site/kruidwis/inhoudsstoffen/beta-glucanen
  • Soltanian S, Stuyven E, Cox E, Sorgeloos P, Bossier P. Beta-glucans as immunostimulant in vertebrates and invertebrates. Crit Rev Microbiol. 2009;35(2):109-38.
  • Volman JJ, Ramakers JD, Plat J. Dietary modulation of immune function by beta-glucans. Physiol Behav. 2008 May 23;94(2):276-84.
  • Mantovani MS et al. beta-Glucans in promoting health: prevention against mutation and cancer. Mutat Res. 2008 Mar-Apr;658(3):154-61.
  • Wasser SP. Medicinal mushrooms as a source of antitumor and immunomodulating polysaccharides. Appl Microbiol Biotechnol. 2002 Nov;60(3):258-74.
  • Rop O, Mlcek J, Jurikova T. Beta-glucans in higher fungi and their health effects. Nutr Rev. 2009 Nov;67(11):624-31.

Reageer op het artikel "Paddenstoelen voor het immuunsysteem"

Infoteur: Herborist
Laatste update: Oktober 2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!