InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Goede start van de dag met een opwekkend ontbijt

Goede start van de dag met een opwekkend ontbijt

Goede start van de dag met een opwekkend ontbijt Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en zorgt ervoor dat je vol energie de dag kunt doorbrengen. Toch zijn er veel mensen die er s ochtends geen hap door kunnen krijgen en het liefst het ontbijt overslaan. Vooral mensen die een ontbijt overslaan, hebben de neiging dit later op de dag in te halen. Vaak wordt er dan naar ongezonde voedingsmiddelen gegrepen waardoor er een grotere kans is op overgewicht. Waarom is een ontbijt zo belangrijk en welke voedingsmiddelen zijn hiervoor geschikt.

Start de dag goed

Er wordt niets voor niets gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag. Met een goed ontbijt voorkom je verslapping en word je helderder en opgewekter. Als je jezelf geen tijd gunt om wat te eten s morgens of je krijgt geen hap door de keel, moet je niet raar staan te kijken als je in de loop van de ochtend een dip krijgt of halverwege de middag bijna in slaap valt achter je bureau. Voedingsdeskundigen zeggen: ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een zwerver. Dit geeft aan hoe belangrijk het ontbijt is.

Waarom een ontbijt goed is

Er zijn veel mensen die het huis met een lege maag verlaten en in de loop van de dag met te weinig energie komen te zitten. Het is wetenschappelijk aangetoond dat als je goed ontbijt, dat je kunt voorkomen dat je later op de dag met name s avonds te veel gaat eten. Zwaar tafelen kan bovendien de nachtrust ernstig verstoren. Een goed ontbijt bevat een kwart van de dagelijkse vitaminen en mineralen. Dit zorgt ervoor dat het lichaam allerlei vitaminen aanmaakt, onder andere vitamine B die je slaaphormonen aanmaken.

Als je wilt afvallen

Als je op dieet bent om af te vallen, is een ontbijt ook van essentieel belang omdat je de spijsvertering harder laat werken en later op de dag minder geneigd bent je te laten verleiden tot veelal ongezond voedsel. Een ontbijt zorgt ervoor dat je een dieet gemakkelijker volhoudt, vanwege een verzadigd gevoel dat het ontbijt geeft. Als je nooit ontbijt, zal je lichaam overgaan in een soort spaarstand. Als je voedsel binnenkrijgt, zal je lichaam hier uiterst spaarzaam mee om gaan waardoor je het minder gemakkelijk zult verbranden.

Verbranding in het lichaam s nachts

Het is zeven uur 's ochtends, je bent net wakker en het laatste dat je gegeten hebt is misschien wel de avondmaaltijd of het plakje kaas om negen uur s avonds. Tijdens de slaap vertraagt de stofwisseling weliswaar, maar er is nog steeds energie nodig om het lichaam aan de gang te houden. Dit geldt met name voor je hersenen. Ook je hart moet blijven kloppen en je moet blijven ademhalen. Tijdens de slaap wordt de voorraad glucose in je lever aangesproken en niet aangevuld. Daarom heb je een goed ontbijt nodig om dit weer aan te vullen.

Weer bijtanken

Door zo snel mogelijk weer wat te eten na het wakker worden, zet je direct je spijsverteringsstelsel aan het werk en wordt de glucosevoorraad in je lever weer aangevuld. Hierdoor hebben de hersenen weer genoeg brandstof zodat ze goed kunnen functioneren. Het blijkt dat mensen die goed ontbijten, geestelijk en mondeling beter presteren en zich beter kunnen concentreren dan mensen die dat niet doen. Daardoor zit je beter in je vel en heb je meer energie. Pas op dat je niet te uitgebreid luncht, want hierdoor kun je in de namiddag juist een dip krijgen.

Het perfecte ontbijt

Een ideaal ontbijt zorgt ervoor dat je er geestelijk en lichamelijk een oppepper van krijgt, maar je moet er ook een zodanig vol gevoel van krijgen dat je niet de neiging krijgt om even later te gaan snoepen. Het is goed om tussen de hoofdmaaltijden door een tussendoortje te nemen in de vorm van bijvoorbeeld een stuk fruit of een schaaltje yoghurt. Dit houdt de spijsvertering op gang. Kies voor een ontbijt met veel koolhydraten, weinig vet en voldoende vezels.

Voorbeelden van een goed ontbijt zijn:

  • Een schaaltje fruitsalade, bedekt met yoghurt en een hand muesli
  • Een bord havermoutpap met schijfjes banaan
  • Magere yoghurt met muesli zonder suiker en gemengde bessen
  • Een broodje met magere roomkaas en schijfjes ananas
  • Twee sneetjes geroosterde volkoren brood met pindakaas
  • Tarwevlokken met halfvolle melk en een banaan
  • Twee volkoren boterhammen met een beetje boter en kaas, met een glas melk
  • Een schaaltje magere kwark, met daarin een stuk fruit, een klein beetje walnoten en honing

Geen trek s ochtends

Als je echt geen trek hebt s ochtends, moet je jezelf toch aanleren om iets binnen te krijgen. Het is vaak een kwestie van wennen en als je doorzet, zul je merken dat je lichaam op een gegeven moment om voeding zal vragen. Bij gebrek aan eetlust kun je de dag beginnen met een glas (karne)melk, vruchtensap of drinkontbijt. Of je maakt een smoothie van melk en fruit. Als je niet veel hebt gegeten bij het ontbijt, probeer dan later in de ochtend alsnog wat te eten. Bijvoorbeeld iets wat in bovengenoemde voorbeelden staat genoemd.

Geen tijd voor een ontbijt

Mensen die s ochtends uit bed stappen en druk in de weer zijn met bijvoorbeeld de kinderen en het voorbereiden van de dag, beweren dat er geen tijd is om te ontbijten. Het klaarmaken van een ontbijt hoeft helemaal niet lang te duren. Hoe lang duurt het nou om een schaaltje yoghurt te pakken en op te eten? Of neem tussendoor een ontbijtreep of een banaan. Je hoeft er misschien maar vijf minuten eerder voor op te staan. Mocht je dit echt niet zien zitten, eet dan bijvoorbeeld onderweg naar je werk een boterham of gedroogd fruit. Het kan ook een optie zijn om de avond van tevoren het ontbijt al klaar te maken; je hoeft het alleen nog uit de koelkast te halen en op te eten.

.
Gerelateerde artikelen
Overgewicht door slecht ontbijtOvergewicht door slecht ontbijtWat je overdag eet, geeft jouw lichaam die dag energie en bouwstoffen. Alles wat overblijft, wordt de nacht daarop gebru…
Wat eten fotomodellen als ontbijt?Heb je je ooit afgevraagd wat fotomodellen als ontbijt eten? Houden ze het bij fruit en yoghurt? Of nuttigen ze ook calo…
Ontbijt overslaanOntbijt overslaanIndien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waa…
Het belang van het ontbijtHet belang van het ontbijtEen stevig ontbijt (zoals een Engels ontbijt), een normaal ontbijt of juist op de calorieën letten? Of kan ik het ontbij…
Gezond ontbijtenGezond ontbijtenHet ontbijt is het belangrijkste eetmoment van de dag. Het geeft energie en zet je stofwisseling in werking. Je bent in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ponce Photography, Pixabay
  • Boek: 52 Briljante ideeën. Diep slapen. ISBN: 90-274-1802-0

Reageer op het artikel "Goede start van de dag met een opwekkend ontbijt"

Reactie

Thomas Mees, 16-11-2015 12:04 #1
Leugens zou je kunnen zeggen. Er staat geen enkele wetenschappelijke studie vermeld. Ik ontbijt niet, lunch niet maar eet 2 maal (gezond) een avondmaal. Ik ben veel beter geconcentreerd dan wanneer ik een dipje heb na een maaltijd. Door het hongergevoel gewoon te worden eet ik minder grote porties en denk ik beter na over wat ik eet. Ook de voorbeeldontbijtjes bevatten bijna geen eiwitten terwijl wetenschappelijk bewezen is dat een hogere eiwit-inname ons lichaam verplicht om eerder vet aan te spreken.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 10-10-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!