InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het belang van het ontbijt

Het belang van het ontbijt

Het belang van het ontbijt Een stevig ontbijt (zoals een Engels ontbijt), een normaal ontbijt of juist op de calorieën letten? Of kan ik het ontbijt ook overslaan? Het belang van een goed ontbijt wordt vaak onderschat.

Een goede start

Het ontbijt zorgt voor een goede start van de dag. Na acht uur vasten, heeft het lichaam brandstof nodig om het lichaam en de geest te voorzien van nieuwe energie. Deze energie zorgt voor en goede concentratie, maar zorgt er ook voor dat je je niet slap gaat voelen. Het lichaam rekent er op dat het s'morgens die energie krijgt in de vorm van voedsel en vocht.

Dieet en ontbijt

Wie op dieet staat, zal er vanzelf voor kiezen om een licht ontbijt te nemen. Op zich is hier niks mis mee, maar let er dan wel op dat er voldoende energie naar binnen komt. Het lichaam moet hier de rest van de dag mee vooruit kunnen. Het ontbijt is de basis voor de dag. Blijf de overige dagdelen ook regelmatig eten.

Een stevig ontbijt

Sommigen nemen een stevig ontbijt met veel vetten of suikers. Dit kan voor de afwisseling ook lekker zijn, maar niet als blijvend ontbijt. Doordat het lichaam teveel suikers binnenkrijgt, stijgt de bloedsuikerspiegel. Daarna deelt deze weer, waardoor er een hongergevoel ontstaat. Men is dan geneigd weer opnieuw snel suikers te gaan eten. Op deze manier zal iemand snel in gewicht aan komen.

Ontbijt overslaan

Het ontbijt overslaan is iets dat men nooit moet doen. Na het opstaan is het het beste om binnen 1 uur het ontbijt te nuttigen. Dit is nodig voor de nieuwe energie van die dag. Een lichaam dat te lang zonder brandstof moet doen, zal ook sneller vet op gaan slaan. Dit vet wordt opgeslagen als reserve. Het lichaam "leert" als het ware dat er geen voedsel binnen komt en dat dit misschien wel vaker kan voorkomen. Nu slaat het lichaam bij de volgende voedselvoorraden snel alles als vet op. Mocht er de volgende keer weer geen voedsel komen, dan kan het lichaam dit vet gebruiken als reserve verbranding.

Helaas zijn veel mensen zich hier niet bewust van, waardoor juist door het overslaan van het ontbijt er vet wordt opgeslagen Dus door jezelf uit te hongeren, kom je juist aan. Vreemd maar wel een logische reactie van het lichaam om te willen overleven.

Vetverbranding in de ochtend

De vetverbranding is in de ochtend hoger dan in de rest van de dag. Vooral in de avond komt de verbranding bijna stil te liggen. Wie in de ochtend dan ook nog beweegt, heeft er het meeste baat bij: het lichaam verbrandt dan gedurende de rest van de dag meer calorieën dan gebruikelijk.

In de avond is de calorieverbranding het laagst, wie dan nog wat eet, zal dit eerder opslaan als vet. Daarom is het goed te onthouden: een goed ontbijt en beweging in de ochtend is het best voor je lichaam.
Gerelateerde artikelen
Ontbijt overslaanOntbijt overslaanIndien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waa…
Afvallen met eierenAfvallen met eierenMag je nou wel of geen eieren eten als je wilt afvallen? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat eieren je zeker k…
Calorieën in je ontbijt en lunch: brood, beleg en fruitCalorieën in je ontbijt en lunch: brood, beleg en fruitHet eten van ontbijtkoek, crackers en eierkoeken om af te vallen is onzin. De kern van diëten is minder calorieën inneme…
Gewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtGewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtEen gezond ontbijt zorgt voor gewichtsverlies. Lees hier hoe je gewicht gaat verliezen door gezond te ontbijten. Naast g…
Dieet: 10 kilo afvallen in 3 wekenDieet: 10 kilo afvallen in 3 wekenIn drie weken tijd 10 kilo afvallen? Dat is absoluut mogelijk. Een dieet volgen is natuurlijk niet zo leuk en kan ook la…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het belang van het ontbijt"

Reacties

Linda, 09-01-2011 22:32 #3
Oeps, sorry Bibiana. Je hebt gelijk. Had ik blijkbaar toch even over het hoofd gezien.

Elisabeth: het is niet waar dat iedere Engelse het zogenaamde 'English Breakfast' nuttigen, zeker niet iedere dag. Ik heb een behoorlijke tijd in Engeland gebivakkeerd, maar ze ontbijten net zo goed met bijv. wat muesli. Maar stel dat ze dat iedere dag zouden doen (en ik denk dat er ook wel zijn die dat toch doen), dan is dat juist slecht voor je. Zoals je al zei, is het behoorlijk vet, daar ga je er niet beter van uitzien. Ik denk dat dat antwoord redelijk dichtbij komt? :)

Elisabeth Gerritsen, 08-01-2011 04:08 #2
Een interessant artikel en ook erg leerzaam. Aangezien ik het meeste ervan al weet, is het voor mij ook erg geloofwaardig. Jammer dat er wat spelfouten in staan. Dat wekt gelijk de indruk dat dit artikel is geschreven door een laag ontwikkeld persoon. Dat gaat dus ten koste van de geloofwaardigheid. (baad i.p.v baat. verbrand i.p.v. verbrandt).
Vraagje: hoe komt het dat veel Engelsen er zo slecht en ondervoed uitzien, terwijl ze allemaal een vet "Engels ontbijt" nuttigen?

Linda, 04-01-2011 18:33 #1
Leuk stukje! Wist je dat het ontbijt ook belangrijk is, omdat het bepaalt wat voor voedsel je de rest van de dag eet? Als je begint met een gezond ontbijtje met bijv. wat fruit, heb je de rest van de dag meer zin in gezond eten. Reactie infoteur, 04-01-2011
Dat klopt Linda en dat staat ook in het artikel: begin je de dag met vet eten, dan heb je weer veel sneller honger en zal je weer sneller naar datzelfde vet grijpen. Een ontbijtje met fruit en yoghurt is overigens een heerlijk ontbijt!

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!