InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met je ademhaling: zet dat dieet maar opzij!

Afvallen met je ademhaling: zet dat dieet maar opzij!

Afvallen met je ademhaling: zet dat dieet maar opzij! Afvallen zonder dieet of intensief sportprogramma? Dat klinkt bij iedereen als muziek in de oren. Toch heeft onderzoek uitgewezen dat het mogelijk is de nodige vetpondjes en feestkilo's blijvend kwijt te raken door je ademhaling en hartcoherentie te reguleren.

Emotie-eten

Alle lijners kennen het: we gaan op dieet, houden dit een tijdje vol en als we stoppen vliegen de kilo's er weer aan. Dit gaat uiteraard gepaard met de nodige frustraties. Soms houden we het dieet maar kort vol en gaan we daarna zelfs meer eten. Het zogenaamde emotie-eten: hoewel we verzadigd zijn blijft de hang naar meer eten groeien. Ook overmatig snoepen is een vorm van emotie-eten.

Zenuwstelsel in balans

Inmiddels hebben wetenschappers hier een antwoord op gevonden. Het dieet slaan we voortaan vriendelijk af, belangrijker is het ons emotieregulatiesysteem op orde te brengen. Hiervoor moet je weer balans zien te vinden in je zenuwstelsel. Dit stelsel is namelijk verantwoordelijk voor (ongewenste) emoties die ons onder andere doen aanzetten tot overmatig eten.

Zelfhulpprogramma's en boeken

Inmiddels zijn er zelfhulpprogramma's opgezet en diverse boeken geschreven met titels als: 'slanker met je ademhaling', 'slanker met je hartritme' of 'slanker door hartcoherentie'. De beschreven zelfhulpmethodes zijn vaak een combinatie van:
  • mindfulness
  • cognitieve therapie
  • ademhalingsmethoden
  • regulatie hartcoherentie

Uiteindelijk gaat het erom dat je een fris brein hebt met een zenuwstelsel en emoties die in balans zijn. Je trek in eten zal hierdoor aanzienlijk verminderen.

Afvallen met je ademhaling en hartcoherentie

Bij de hierboven beschreven vormen van afslanken wordt altijd gewerkt met het beïnvloeden van je ademhaling en hartcoherentie. Je hartritmepatroon is de tijd die er zit tussen je hartslagen. Deze tijdspanne kan chaotisch verlopen of juist een gelijkmatig patroon hebben. Hoe vloeiender het patroon, hoe hoger je hartcoherentie. Je hartcoherentie kun je zelf beïnvloeden, onder andere door:
  • te focussen op een rustige ademhaling (5 tellen in, 5 tellen uit)
  • je aandacht op je hartstreek te richten.
  • te denken aan prettige en relaxte dingen
De methode wordt in de zelfhulpboeken of curssussen uitgebreid uitgelegd. Als je je hartcoherentie onder controle hebt kun je zelf invloed uitoefenen op je stemming en later op je eetgedrag.

Het afvalprogramma: negen weken in drie fasen

De afvalprogramma's 'slanker met je hartritme' of 'slanker met je ademhaling' zijn veelal gebaseerd op het werk van hartcoherentiespecialist Kees Blase en de Frans- Canadese auteur David O'Hare. In de cursussen- die gemiddeld negen weken duren- wordt ook de hormonale huishouding weer op orde gebracht, hetgeen emotie-eten voorkomt. De cursus bestaat doorgaans uit drie fasen:
  • Fase 1- van chaos naar hartcoherentie
  • Fase 2- emotionele brein weer op orde
  • Fase 3- van emotionele coherentie naar voedingscoherentie
In de laatste fase komen emotie-aspecten van eetgedrag aan de orde. Uiteindelijk leer je om betere keuzen te maken met betrekking tot eten. Je hebt het weer helemaal in eigen hand! Afvallen zonder streng dieet is dus echt mogelijk. Het is natuurlijk wel van belang dat je een verantwoord eetpatroon aanhoudt. Meer informatie is te vinden op www.slankermetjehartritme.nl

Het resultaat

De meeste mensen hebben baat bij het lezen van zelfhulpboeken of cursussen. Resultaten die onder andere gemeld zijn:
  • zo'n 10% gewichtsverlies
  • meer rust in je lijf
  • groter gevoel van waardigheid
  • meer zelfvertrouwen
  • groter gevoel van verzadiging
  • meer controle op emotie-eten
  • algeheel gevoel van welzijn

Kortom: door af te vallen met je ademhaling word je niet alleen slanker maar ook gelukkiger.
© 2010 - 2018 Schoontje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hartcoherentietraining in de sportpsychologieHartcoherentietraining in de sportpsychologieJe hartritme verandert voortdurend. Emotionele en fysieke processen zorgen ervoor dat de intervallen tussen de hartslage…
Yoga maakt je slankYoga maakt je slankYoga maakt je slank, lenig en sterk, het is goed voor je bloedsomloop, verbeterd je concentratie vermogen, is goed voor…
De ademhaling, de controle hiervan en de patronenDe ademhaling, de controle hiervan en de patronenIn dit artikel zal ik een klein stukje achtergrondinformatie vertellen over de ademhaling in het algemeen, hoe deze geme…
Inspanningsfysiologie; ademhaling na inspanningVlak voor en tijdens inspanning past de ademhaling zich aan, aan de inspanning. Impulsen vanuit hogere hersencentra, spi…
Bronnen en referenties
  • www.hartfocus.nl www.stress-hartcoherentie.nl www.slankermetjehartritme.nl www.leeftijdlozeschoonheid.nl

Reageer op het artikel "Afvallen met je ademhaling: zet dat dieet maar opzij!"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 27-01-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!