InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Beelddenken; wat is dat?

Beelddenken; wat is dat?

Beelddenken; wat is dat? Iedereen denkt als kind in beelden. Dit komt mede omdat de taal in schrift pas later aangeboden wordt. Wanneer een kind leert lezen en schrijven leert hij of zij ook in taal te denken. Bij mensen die beelddenkers zijn echter komt die ontwikkeling niet goed tot stand, waardoor ze beelddenkers zijn.

Wat is een beelddenker

Een beelddenker is iemand die in beelden denkt. Wanneer iemand het over een poes heeft, ziet de beelddenker een poes in gedachten. Ook wanneer iemand iets verteld, kan de beelddenker zich heel levendig inleven, omdat hij of zij het vertelde ook daadwerkelijk in gedachten ziet gebeuren.

Voor en nadelen

Beelddenker zijn heeft zijn voor en zijn nadelen. Het kan leuk zijn alles zo levendig voor te stellen. Je kan je goed inleven in situaties en hebt snel kijk op een globaal overzicht. Nadelig kan echter zijn dat het veel tijd kan kosten. Wanneer iemand geen beelddenker is heeft die aan het horen van de taal al genoeg om iets te begrijpen. Een beelddenker echter hoort de taal en moet die vervolgens eerst omzetten in een beeld voor er begrepen wordt wat er nou daadwerkelijk bedoeld wordt. Wat lastig is zijn moeilijke woorden. Soms is er haast geen voorstelling van te maken en voor een beelddenker is zo’n woord dan moeilijk te begrijpen. De context is in zo’n geval dan ook erg belangrijk.

Hoe weet je of je een beelddenker bent

Er zijn enkele kenmerken die typerend zijn voor beelddenker. Hieronder zal ik een overzicht daarvan weergeven:
  • Je denkt sneller dan dat je in woorden vertellen kunt
  • Je ziet snel de abstracte grote lijnen. Kan vanuit een afstand snel de situatie overzien
  • Er is behoefte dingen op papier te zetten. Dit komt omdat er dan overzicht en structuur duidelijk wordt.
  • De taal wordt eerst omgezet in een beeld, voordat het begrepen wordt. En ook bij vertellen wordt eerst een beeld gevormd, voordat je dingen vertellen kunt. Dit kost tijd.
  • In schrift is het zo dat beelddenker of juist te kort van stof zijn, of veel te uitgebreid.
  • Tijdens het schrijven worden woorden niet juist geschreven, letters vergeten of omgedraaid en ook met lezen kan het voorkomen dat iemand letterlijk leest wat er staat.
  • Een beelddenker kan ook zijn eigen woorden vormen als hij of zij niet op een woord komt, zonder het zelf door te hebben.
  • Hij of zij kan moeite hebben met plannen en/of tijdsafspraken
  • Zoals ook in schrift kan diegene ook in woorden heel kort of juist heel langdradig zijn.
  • Een beelddenker wil graag zijn ideeën snel concreet hebben. Anders wordt het snel vergeten of blijft het idee constant in het hoofd dwalen.
  • Het kan zijn dat een beelddenker er op zichzelf is, buitenbeentje is of zichzelf als anders dan anderen ervaart.
  • Beelddenkers kunnen tot slot ook dromerig overkomen. Ze zakken dan weg in de eigen gedachten die ze in een beeld zien en daardoor minder bewust zijn van de omgeving.
© 2008 - 2017 Vveentje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beelddenken bij leerproblemenBeelddenken bij leerproblemenDit artikel beschrijft het begrip beelddenken en is een opstap naar de artikelen over dyslexie, dyscalculie, ADD/ADHD en…
Beelddenken is woorden horen en zien met beeldenBeelddenken is woorden horen en zien met beeldenIedereen neemt informatie op. De informatie wordt opgenomen, verwerkt, onthouden en gebruikt. Maar niet bij iedereen wor…
Ben ik een beelddenker? Is mijn kind een beelddenker?Ben ik een beelddenker? Is mijn kind een beelddenker?Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen. Het wordt ook weleens ruimtelijk denken genoemd. Daartegenover staat…
Beelddenken uitgelegdBeelddenken uitgelegdSteeds meer kinderen lijken een (leer)stoornis te hebben, zoals dyslexie, dyscalculie of ADHD. De aanpak bestaat uit hee…
De oorzaken van beelddenkenDe oorzaken van beelddenkenOngeveer 5 tot 10% van de Nederlanders denkt in beelden. Een zin uit een gesprek: “wat een prachtig paard”, laat bij een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beelddenken; wat is dat?"

Reacties

Jenny, 25-03-2014 12:38 #2
Ik moet me aansluiten bij Heleen, bestaat taaldenken wel denkt iedereen niet in filmpjes?Kan me er echt niks bij voorstellen. Ik zou ook graag uitleg hebben van iemand die in woorden denkt.

Heleen, 13-12-2011 13:12 #1
Ik kan me er als beelddenker niks bij voorstellen hoe je alleen in taal zou kunnen denken. Stel, je chef op 't werk vertelt je wat er moet gebeuren - in woorden dus - en de anderen gaan daar - in woorden denkend - mee aan de slag? Ik kan me daar totaal niks bij indenken, hoe zo'n proces dan verloopt. Op het moment dat mij iets verteld wordt, zie ik in gedachten voor me wat hij bedoelt en hoe iedereen zijn taak daarin oppikt om voor elkaar te maken wat er gebeuren moet.

Het zou leuk zijn als een taaldenker reageerde om uit te leggen hoe dat bij hem/haar dan werkt. Herinner je je dan continu de woorden van de spreker, terwijl je doet wat er opgedragen is, of zo iets?

Overigens ben ik het niet eens met de stelling in dit artikel dat het "tijd kost" om gesproken woorden om te zetten in beelden voor ze begrepen worden. Ik heb dat zelf althans nooit zo ervaren.

Infoteur: Vveentje
Gepubliceerd: 31-05-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!