InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Artemisia, de grijze tover in de tuin

Artemisia, de grijze tover in de tuin

Alsem, Bijvoet, Dragon en Citroenkruid allemaal plantensoorten uit het geslacht Artemisia. Over de hele wereld presenteren zich zowat 250 soorten als Artemisia, uiterlijk zijn het vooral de grijze bladeren en de kleine knopbloemen die hun verwantschap aangeven. Artemisia vulgaris, Bijvoet is onze inheemse Artemisia die zich op braakliggende terreinen en langs wegkanten kan uitleven. Met zijn onooglijk grijze bloempjes, het lijkt net alsof ze niet willen opengaan, en zijn net niet grijsgenoege bladeren is dit zeker niet de plant die de gemiddelde burger in zijn glad tuintje wil. In de kruidige siertuin zou een plantje misschien net kunnen, we zullen hem dan mooier maken door hem te omringen met de grijzere Alsem en bijvoorbeeld een donkerpaars bloeiend Kaasjeskruid.

Andere, lage Alsems zoals Artemisia schmidtiana en Alpensoorten zoals Artemisia genepi zijn vooral geschikt voor de droge en kalkrijke rotstuin.

Een grappige mini-rotstuin kun je al maken door 4 rondslingerende stukken steen bij mekaar te leggen, er wat kalkrijke humus tussen te stoppen, en er dan een lage Alsem, enkele Rozenkransjes en een Zilverdistel tussen de planten en eventueel de gaatjes op te vullen met wat mos, die toch eens van dat dak gehaald moest worden. Bij mij vormen dit soort minituinen grenspaaltjes voor de grote tuin. Als, de honden er tenminste niet tegen pissen!

Aperitief in de tuin

In de kruidengeneeskunde is het vooral Alsem (Artemisia absinthium) die samen met Venkel en Kalmoes als bitterstofplant gebruikt word. Zij wekken de eetlust op en bevorderen de vertering van het voedsel. Dus uitermate geschikt om voor een copieuze maaltijd te gebruiken. Vandaar ons aperitief voor het eten. Aperitivum is een medische term en betekent gewoon eetlustopwekkend.

Veel likeuren zoals Benedictine en Chartreuse zijn dan ook niets anders dan aftreksels van bitterplanten op alcohol. De meest beruchte is nog steeds de absint, een groen goedje waar Van Gogh en andere schilders aan verslaafd waren. De Genepi is een ander, nu nog veel gedronken aperitief, gemaakt uit verschillende Artemisia- en Achilleasoorten. Dit sterke drankje wordt je overal in de Alpen te pas en te onpas aangeboden. Vooral in de Franse berghutten, waar ik kind aan huis ben, moet je oppassen om niet dronken de bergen ingestuurd te worden.

Om geen misverstanden te kweken, het is niet de alsem maar wel de alcohol die je dronken maakt. Alsem zelf gebruik ik tijdens mijn trektochten of gewoon thuis om mijn trage maag op gang te brengen. Even een vers blaadje tussen duim en wijsvinger wrijven, en dan aan je vingers likken is al genoeg om je maag een oppepper te geven. Bitter blijft het wel!

Alsem in natuur en tuin

Artemisia absinthium groeit uitbundig op droge, stenige wegranden en paden in de Zuiderse Alpen. Ondanks zijn van nature droog en warm biotoop is hij in ons natter klimaat volkomen winterhard. Het zilvergrijze blad blijft zelfs bij ons bovengronds zichtbaar en is dus ook in de winter vers te gebruiken.

Grijze planten brengen dikwijls harmonie in een drukke veelkleurige border. Ze combineren vooral goed met paarse bloemen zoals Kaasjeskruid, Rode zonnehoed of stevige Stokrozen. De kleine gele knopbloemen van de Alsem zijn onopvallend maar juist deze bescheiden bloemen brengen evenwicht in een wat protserige border. De Alsem groeit in elke grond, maar in een zonnige en droge omgeving zal hij er compacter en grijzer uitzien, en dus mooier en makkelijker te bewerken.

Andere grijzen

Grijzer dan grijs krijg je het met Artemisia ludoviciana, een Amerikaanse soort die tot in zijn bloempjes zilverwit is, in ons klimaat goed winterhard is, door Indianen bij rookrituelen gebruikt wordt en op de koop toe nog geneeskrachtig is. Wel veel waard voor weinig geld, want gewoon te koop in een gemiddeld tuincentrum.

Andere genezende grijzen die hier bij horen zijn de Echte salie, de Heiligenbloem, alleen voor de naam al zou ik hem aanplanten, de Lavendelsoorten natuurlijk en eventueel de Kerrieplant. Op het eerste gezicht lijken al die planten samen een vreemd allegaartje, maar in de tuin vormen ze een boeiend geheel barstens vol betekenis. Echt een tuin om als grijs-aard helemaal in op te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Indiaanse rituele kruidentuinTuinen kunnen meer zijn dan wat modieuze wegwerpplanten in een saai voortuintje. Tuinen kunnen meer zijn dan een statuss…
Plantaardig homeopathisch middel: Artemisia Cina/BelladonnaPlantaardig homeopathisch middel: Artemisia Cina/BelladonnaIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…
Grijze planten voor winters genotGrijsgrauwe herfst- en winterdagen ... en dan toch over grijze planten praten. Heeft u te maken met een melancholicus, e…
De geneeskracht van duizendblad (Achillea millefolium)De geneeskracht van duizendblad (Achillea millefolium)Door zijn fijn verdeelde bladeren lijkt het of dit kruid wel duizenden blaadjes heeft. Duizendblad, of Achillea, werd ge…
Artemisia tegen kankerArtemisia tegen kankerArtemisia, ofwel Alsem, is vooral bekend geworden door de speciale soort die een geneeskrachtige werking blijkt te hebbe…
Bronnen en referenties
  • Meer info: KruidMail Artemisia, digitale documentatiemap over Artemisiasoorten (Herbarius)

Reageer op het artikel "Artemisia, de grijze tover in de tuin"

Reacties

Hilde, 26-08-2015 16:09 #2
Ik heb Bijjvoet in de tuin en op een mooie zonnige dag geoogst. Het geeft een heftige huidreactie. Brandblaren, als je oogst op een zonnige dag en blote armen hebt. Net als wijnruit en sintjanskruid moet je je huid beschermen of niet in de zon oogsten.

Fred, 26-08-2015 12:55 #1
Een kleine reactie en correctie. Een aperitief is meestal iets zoet/zurigs. Denk aan port, martini etc. Een digestif is meestal bitter/wrang. Denk aan de al door u genoemde likeuren, maar ook de beerenburg en underberg behoren hier toe. En natuurlijk de in Italie zo bekende Amari. En dit drink je NA de maaltijd. Dit om de spijsvertering te bevorderen en vetten af te breken. Als er niets in je spijsverteringskanaal zit valt er niets af te breken. Ergo, omdat je lichaam aan het worstelen is met deze smaak, ziet het geen kans om de smaak zoet te verwerken en dus ergens opgeslagen word. Et voila, weer een onsje erbij.
met vriendelijke groet,
Fred

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 07-08-2008
Subrubriek: Alternatief
Special: Tuin als huisapotheek
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!