InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruiken

Kruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruiken

Kruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruiken Op een natuurlijke wijze zorg dragen voor uzelf en u gezin, is prettig en biedt vele voordelen. Bij het bereiden van kruidenmengsels, worden dezelfde bereidingswijzen gebruikt als voor het bereiden van voedsel. Voor een goed resultaat gebruikt u verse producten, werkt u hygiënisch en volgt u de instructies zorgvuldig op.

Wat zijn kruiden

Kruiden zijn planten met groene bladeren. In de kruidengeneeskunde worden niet enkel de bladeren gebruikt. In principe kan elk deel van de plant gebruikt worden.

Voorbeelden kruiden

BLOEMENkamille, goudsbloem, linde, sint-janskruidBOLknoflook
BLADERENpepermunt, salie, tijm, smeerwortelBOSpau d'arco
SCHORSwilg, eik, kaneelHARSmirre, wierookhars
KNOPPENkruidnagelETHERISCHE OLIEroos, rozemarijn, lavendel
ZADENvenkel, kardemomOLIEolijfolie, sint-janskruid
VRUCHTENcayenne, rozebottelZEEWIERkelp, blaaswier
WORTELpaardebloem, heemstPADDESTOELENganoderma (reishi), oester
SAP/GELkruidnagel, aloë vera

De aanschaf van kruiden

  • Vele kruiden en kruidenproducten (tabletten, tincturen, middelen) zijn verkrijgbaar in supermarkten, natuurvoedingswinkels of drogisterijen.
  • Verse planten en zaden kan je bekomen in tuincentra (controleer altijd Lat. naam). Je kan ze verkrijgen in pot waarna je ze in volle grond kan planten.
  • Alle landen nemen bepaalde regels in acht wat betreft het plukken van planten in het wild. Raadpleeg de wetgeving. Identificeer het kruid zorgvuldig (flora) en pluk niet meer dan de nodige hoeveelheid (laat wortels steken). Pluk nooit planten naast een drukke weg wegens te grote vervuiling.

Veilige thuisbehandeling

  • Stel eerst voor jezelf een diagnose. Is medicatie nodig of is een verandering in rust, voeding of beweging voldoende.
  • Gebruik eenvoudige producten zowel voor in- als uitwendig gebruik. Zelfgenezing is nog altijd de beste oplossing.
  • Maak een lijst van de producten die u gebruikt zodat u en uw dokter weten wat u neemt.
  • Houd u aan de standaarddosering. Verdubbeling van dosis zorgt niet voor een verdubbeling van effect maar kan een extra belasting voor het lichaam betekenen.
  • Een positieve houding maakt ziekte draagzamer en kan het genezingsproces versnellen.
  • Controleer de vooruitgang na enkele dagen.
  • Stop de behandeling indien er een tegengestelde reactie optreedt (allergie, verslechtering van de aandoening) en raadpleeg een arts. Wees dus allert voor nieuwe symptomen.
  • Opgepast met kinderen. Deze reageren onder dezelfde dosis, sneller op de behandeling dan een volwassene.
  • Zoek professionele hulp bij twijfelgevallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanNieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanWe tonen meer en meer aandacht voor gezonde en evenwichtige voeding. Velen kiezen hierbij voor het kweken van groenten i…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Inleiding tot de kruidengeneeskundeInleiding tot de kruidengeneeskundeWe geven een korte inleiding in de kruidengeneeskunde en bespreken de geschiedenis en de basisprincipes van de kruidenge…
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Kruiden in de VensterbankKruiden in de VensterbankWie van lekker eten houdt laat zijn eigen kruiden groeien in de vensterbank. Er is een groot scala aan kruiden dat hierv…

Reageer op het artikel "Kruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruiken"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 23-04-2009
Subrubriek: Alternatief
Special: Kruidenengeneeskunde
Medische informatie…
Schrijf mee!