InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kruidengeneeskunde: de voorbereidingen

Kruidengeneeskunde: de voorbereidingen

De meeste kruiden worden in gedroogde vorm verkocht of je kan de kruiden zelf drogen en invriezen. Zo kan je ze voldoende lang bewaren. Maar meestal worden ze verder bewerkt in oliën, siropen, tincturen enz.

Verwerking kruiden

Kruiden worden bewerkt voor:

  • Beschikbaarheid en bewaring: seizoensgebonden kruiden zijn steeds voorradig
  • Gemakshalve: tabletten zijn vaak gemakkelijker in te nemen. Ook de specifieke smaak proef je minder.
  • Om de werking te bevorderen: olieaftrekstels voor massage, thee voor snelle opname in het lichaam.

Neutrale basismiddelen

Er bestaan verschillende basismiddelen voor de verwerking van de kruiden:

BasismiddelVerwerkingPlantendeelGebruik
WATERaftreksel (thee)bloemen, balderen, zaden, vruchtenminder geconcentreerd, snelle opname in lichaam
afkookselswortelsvoor sterke kruidenmengsels
siropen en honingsoortenzachte plantenweefselsgoede houdbaarheid, aangename smaak, ideaal voor kinderen
ALCOHOLtincturen en kruidenwijnenvooral harde plantendelenaangenaam drinken, bijna onbeperkt houdbaar
OLIEsmeerselsalle platendelenmassages, lange houdbaarheid

Methoden

Volgende methoden en bereidingen zullen in een later hoofdstuk afzonderlijk besproken worden. Ze vergen meer tijd en dienen volgens de juiste doseringen aangemaakt te worden.

  • Water - Aftrekstels (thee)
  • Water - Afkooksels
  • Water - Siropen en honingsoorten
  • Alcohol - Tincturen
  • Alcohol- Kruidenwijn
  • Olie - Massageolie
Daarnaast heb je nog: de echte crèmes of zalven, de kompressen, de pakkingen, zetpillen en de tabletten.

In dit artikel bespreken we de eenvoudigste vorm van verwerking en dat is drogen, invriezen en eenvoudige bewaring van verse kruiden ter voorbereiding op de meer ingewikkelde bereidingsmethoden die hierboven worden beschreven.

Kruiden drogen en invriezen

Tuinkruiden drogen kan op drie manieren gebeuren:
  • Oven: planten en gewassen op een bakplaat met zilverpapier leggen. De oven op de laagste stand schakelen. Laat de kruiden enkele uren drogen. Bewaar de droge planten in bokalen die je luchtdicht kan aflsuiten (om schimmel te voorkomen).
  • Magnetron: blaadjes of plantendelen op keukenpapier leggen. De stand op 4 minuten, 650 Watt plaatsen. Dit is voldoende om de blaadjes droog te krijgen. Sommige blaadjes vergen meer tijd.
  • In open lucht: hiervoor dien je kruiden in bosjes samen te binden en ze omgekeerd omhoog te hangen op een droge en geventileerde plaats. Laat ze maximaal 2 weken drogen. Deze methode mag je met vochtig weer niet toepassen omdat de kruiden dan kunnen beschimmelen.

Behoud je liever de versheid van je tuinkruiden, dan kan je ze nog steeds invriezen. De meeste tuinkruiden kan je invriezen en zijn ongeveer 6 maanden houdbaar. Versnijd de tuinkruiden tot kleine stukjes. Voor het bekomen van kleine porties, steek je de kleingesneden kruiden in ijsblokvormpjes. Giet er wat water bij en steek ze in de diepvriezer. Voor het bereiden van een maaltijd, kan je steeds een blokje uit de diepvriezer halen. Kruiden die gemakkelijk in te vriezen zijn: basilicum, bieslook, dragon, munt, kervel, koriander, salie, rozemarijn, tijm.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftreksels, maceraten en tincturenAftreksels van kruiden, maceraten en tincturen vind je vaak terug in recepten voor het maken van je eigen schoonheidspro…
Maak het zelf met geneeskrachtige kruidenHet bereiden van planten is een vak op zich, maar op een ambachtelijke manier tinctuur, likeur of olie maken met kruiden…
Kruidengeneeskunde: ginkgo (ginkgo biloba)Kruidengeneeskunde: ginkgo (ginkgo biloba)Ginkgo biloba is een gezond kruid dat steeds populairder wordt in de kruidengeneeskunde. Ginkgo heeft namelijk diverse g…
Geneeskruiden: lijst met kruidenGeneeskruiden: lijst met kruidenGeneeskruiden: kruiden en planten die in de geneeskunde worden gebruikt, en als alternatieve geneeswijze dienen. De volg…
Kruidengeneeskunde: smeerwortel (symphytum officinale)Kruidengeneeskunde: smeerwortel (symphytum officinale)De smeerwortel is een kruid dat in de kruidengeneeskunde bekend staat om haar helende effecten bij kneuzingen en verstui…

Reageer op het artikel "Kruidengeneeskunde: de voorbereidingen"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 25-04-2009
Subrubriek: Alternatief
Special: Kruidenengeneeskunde
Medische informatie…
Schrijf mee!