InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Ashwagandha, fysieke en mentale detox van de Ayurveda

Ashwagandha, fysieke en mentale detox van de Ayurveda

Ashwagandha of Withania Somnifera is het kroonjuweel van de geneeskrachtige kruiden. In de Ayurveda is dit één van de Rasayana middelen. De meeste mensen kunnen er baat bij hebben, want rasayana’s worden niet uitsluitend als medicijn gebruikt. Rasayana’s verjongen het lichaam en de geest, hebben een reinigende werking en bevorderen de energie en levensduur. Onderzoek heeft de helende werking van Ashwagandha bevestigd en wetenschappers hebben een vermoeden hoe het onze gezondheid kan bevorderen. Ashwagandha betekent letterlijk paardengeur (Ashwa=paard, Gandha=geur) vanuit het Sanskriet. Dat komt waarschijnlijk omdat het kruid naar een bezwete paard ruikt. Ashwagandha is een struikgewas en groeit in India, Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, maar ook in delen van Afrika en tegenwoordig in Noord-Amerika. De wortels van de struik worden als medicijn gebruikt. Vanwege de krachtige werking noemt men Ashwagandha soms Indiase Ginseng. Een biologische relatie tussen de Chinese Ginseng, Panax Araliaceae en Ashwagandha, Withania Somnifera bestaat echter niet. Het mag daarom officieel geen Indiase Ginseng heten. Beide planten hebben wel veel overeenkomsten, maar Ashwagandha heeft daarnaast ook nog bepaalde werkingen van planten zoals Sint Jan’s kruid, Yohimbe en echinacea.

De medische werking

Ashwagandha is van nature rijk aan veel geneeskrachtige stoffen. In de Ayurveda werd het kruid gebruikt voor verbetering van de algemene gezondheid en conditie. Maar ook specifiek bij krachtverlies, vermoeidheid, een lage libido, wurmen, verbetering van de vruchtbaarheid, hoest, astma en ademhalingsproblemen. Wetenschappelijk onderzoek toont het nut van Ashwagandha aan bij het gebruik tegen mentale problemen zoals stress, depressies en vermoeidheid, maar ook bij zwaardere problemen als schizofrenie en alzheimer kan het nut hebben. Ontstekingen en infecties genezen sneller met Ashwagandha en het vermindert de kans op kanker, vertraagt de afbraak van spiercellen, bijnieren en zenuwcellen, werkt het als een afrodisie en het is een bron van natuurlijk ijzer.

Wetenschappelijk Onderzoek

Stress is de kwaal waarvoor Ashwagandha het meest ingezet wordt. In verschillende dierstudies bleek het middel de vermoeidheid te verminderen, zonder de bijnieren uit te putten wat wel gebeurt bij middelen als ephedra en cafeïne. De effecten kunnen verklaard worden door de verschillende stoffen die de plant van nature bevat, zoals alkaloïden, saponines en withanolides. Een belangrijke stof in Ashwagandha is choline, dat een essentieel deel is van de neurotransmitter acetylcholine. Deze neurotransmitter is belangrijk voor het geheugen functie en leervaardigheid. Ashwagandha verhindert de vorming van het enzym acetylcholinesterase, dat acetylcholine afbreekt. Op hetzelfde principe is Aricept, een Alzheimer medicijn, gebaseerd. Ashwagandha beschermt ook de hersenen tegen de schadelijke gevolgen die ontstaan door verschillende stoffen die de dopamine receptoren blokkeren. Verschillende stoffen in Ashwagandha die de geslachtshormonen nabootsen, zorgen bij rattenmannetjes voor een betere zaadproductie en bij rattenvrouwtjes voor snellere productie van eitjes.
© 2009 - 2019 Internet_docent, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Testosteron verhogen met ashwagandhaTestosteron verhogen met ashwagandhaAshwaganda whithania somnifera is een struik. De wortels van ashwagandha worden gebruikt in de Indiaase kruidengeneeskun…
Ayurvedische kruiden bij stressVeda betekent kennis of wetenschap. Ayur betekent leven. Het is de Indische leer der geneeskunst. Ayurvedische medicijne…
Impotentie: beter voorkomen dan genezen!Eén op drie mannen boven de veertig heeft te kampen met impotentie. Niettegenstaande er verschillende manieren zijn om h…
Libido en oorzaken libidoverliesLIBIDO is het woord voor de sexuele lust van mensen. Deze sexuele lust vormt de motor voor al onze sexuele activiteiten.
Bronnen en referenties
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7898119?dopt=AbstractPlus http://en.wikipedia.org/wiki/Ashwagandha Jonny Bowden, Ph.D., C.N.S, the 150 most effective ways to Boost your Energy Vaidya Shri Durga Prasad Sharma, Vanaushadhi Shatak (Hindi), vrtl: 100 medicines from the forest http://www.ergogenics.org/testokruiden.html

Reageer op het artikel "Ashwagandha, fysieke en mentale detox van de Ayurveda"

Reacties

Internet_docent (infoteur), 23-09-2018 20:32 #5
Over het gebruik van supplementen of combinaties van supplementen kan het beste een arts geïnformeerd worden.

Iris Lind, 22-08-2018 18:00 #4
Ik wil het gebruiken tegen overgangsklachten. Kan het gecombineerd worden met maca, rhodiola en/of st.janskruid?

Georgette van Lierde, 06-09-2015 10:42 #3
Mag ik bio-ashwagandha in nemen en dit kombineren met tryptophane?
Dank bij voorbaat voor een reactie

Ann, 11-02-2014 21:52 #2
Ik heb het besteld bij de apotheek, volgens de gebruiksaanwijzing 2 x 1 per dag. Naar het schijnt: heel goed.

W. Visser, 21-01-2014 21:47 #1
Waar kan je het beste kopen, dat je geen rotzooi krijgt en hoeveel capsules moet je slikken per dag?

Infoteur: Internet_docent
Laatste update: 20-04-2009
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!