InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De producten van Weleda: in harmonie met mens en natuur

De producten van Weleda: in harmonie met mens en natuur

De producten van Weleda: in harmonie met mens en natuur De producten van Weleda kunnen worden onderverdeeld in zelfzorgmiddelen, geneesmiddelen en producten voor lichaamsverzorging. Alle producten bevatten voor 100% natuurlijke ingrediënten. Het bedrijf werkt volgens een filosofie die overal in terug te vinden is, van de teelt van de planten voor de grondstoffen tot en met het personeelsbeleid: in harmonie met mens en natuur. Weleda is een bedrijf met een missie.

Weleda: ruim 85 jaar oud

Weleda AG is een Zwitsers farmaceutisch bedrijf dat werd opgericht in 1923; het is de producent van lichaamsverzorgingsproducten en (zelfzorg)geneesmiddelen die inmiddels in 56 landen worden verkocht. De producten van Weleda worden dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Weleda Nederland NV is gevestigd in Zoetermeer en is één van de twintig dochterondernemingen van het bedrijf. Deze onderneming heeft weer een dochteronderneming in Leuven, België. Onder de producten van Weleda vallen ongeveer 1200 geneesmiddelen onderverdeeld in diverse groepen, 35 zelfzorggeneesmiddelen en 70 lichaamsverzorgingsproducten.

De filosofie van Weleda

Weleda heeft een basisfilosofie die in alle aspecten van het bedrijf en het productieproces terug te vinden is:

In harmonie met mens en natuur

Het bedrijf maakt en verhandelt haar producten op een manier die getuigt van respect voor mens, plant, dier en de aarde.
Met deze filosofie heeft Weleda een aantal waarden die zij in gedachten houdt bij haar activiteiten en het nemen van beslissingen:

Natuurlijk

De ingrediënten die worden gebruikt voor de producten van Weleda zijn voor 100 % natuurlijk, de (alleen) plantaardige grondstoffen zijn zoveel mogelijk van biologische teelt. Hiervoor heeft het bedrijf eigen tuinen en teeltlocaties in diverse landen, waaronder Nederland. In Duitsland ligt een teeltlocatie van twintig hectare groot, dit is de grootste van Weleda èn in zijn soort in heel Europa.

Gezond

Weleda wil met onder andere haar producten het - van nature aanwezig - zelfgenezend vermogen van de mens stimuleren, waardoor die geholpen wordt bij het genezen van kwalen of ziekten.

Veilig

De producten van Weleda zijn veilig, zelfs voor de zeer gevoelige huid. Dit blijkt uit dermatologische testen met de producten.
Er worden geen gifstoffen gebruikt zoals parabenen of ftalaten. Een volledige lijst van stoffen die evenmin worden gebruikt is op de website te vinden.

Eerlijk

Weleda doet vanuit deze waarde aan fair trade, zij zijn bijvoorbeeld langdurige partnerschappen aangegaan met boeren die duurzame, biologische landbouw bedrijven, en waarmee gegarandeerde prijsafspraken zijn gemaakt.

Menselijk

Dit komt tot uiting in het medewerkersbeleid. Een voorbeeld hiervan is hun samenwerking met een organisatie die mensen met een arbeidshandicap aan werk helpt dat bij ze past.

Milieuvriendelijk

Dit is in het kader van de filosofie een vanzelfsprekende zaak. Voorbeelden hiervan zijn dat de producten dierproefvrij zijn,
biologisch afbreekbaar, in recyclebare verpakkingen worden geleverd en dat er Greenchoice (groene energie) wordt gebruikt.

Maatschappelijk betrokken

Het bedrijf stelt jaarlijks een deel van het budget ter beschikking aan initiatieven op het gebied van opvoeding, onderwijs, kunst en cultuur, vooral voor doelgroepen die niet zo makkelijk bereikt worden. Dit doen zij met name voor initiatieven die een relatie hebben met de achtergrond van het bedrijf.

Weleda, de Keltisch-Germaanse priesteres

Voordat het bedrijf in 1923 Weleda ging heten bestond het in feite al twee jaar onder de naam Internationale Laboratorien AG; het ging toen om een klein laboratorium in Arlesheim in Zwitserland. Dit werd destijds opgezet door Ita Wegman, een Nederlandse arts die er aan de ontwikkeling van geneesmiddelen werkte vanuit de antroposofische beginselen. De grondlegger van de antroposofische leer, Rudolf Steiner, was degene die de naam Weleda bedacht voor het bedrijf dat hieruit ontstond. Weleda was een Keltisch-Germaanse priesteres, die door vele mensen werd vereerd en om hulp werd gevraagd. Deze priesteres wordt door de Romeinse geschiedschrijver Tacitus diverse keren genoemd in zijn geschriften. Het bedrijf heeft dezelfde naam gekregen omdat het werkt vanuit dezelfde gezichtspunten als die van de priesteres aangaande de verbinding van de mens met de natuur. Rudolf Steiner was ook de ontwerper van het symbool voor het bedrijf.

De producten van Weleda

Lichaamsverzorging

Er zijn ter verzorging van het lichaam 70 producten te koop van Weleda, variërend van douchecrèmes en shampoos tot zonnelotion en tandpasta's. Er is een aparte productlijn voor tijdens de zwangerschap en kraamtijd. Ook zijn er speciale producten voor baby's in het assortiment, en producten speciaal ontwikkeld voor de mannenhuid.

Zelfzorgmiddelen

De zelfzorgmiddelen zijn ontwikkeld ter ondersteuning van het zelfherstellende vermogen van het lichaam. Producten uit deze serie zijn bijvoorbeeld neusdruppels, oogdruppels, spierbalsem.

Geneesmiddelen

Ook de geneesmiddelen van Weleda zorgen voor herstel van het gezonde evenwicht als dit verstoord is geraakt, en ook voor behoud ervan. Deze middelen worden door artsen voorgeschreven die werken vanuit bijvoorbeeld de antroposofie.

Verkooppunten en marketing

Producten van Weleda zijn vooral te verkrijgen bij natuurvoedingswinkels, maar ook bij apotheek, drogist en gezondheidswinkels. Er zijn schoonheidsspecialisten die werken met de producten van dit merk: inmiddels zijn er bijna 300 Weleda Partner Schoonheidsspecialisten. Zij komen elk jaar naar Zoetermeer voor een scholingsdag.

Weleda wil mensen uitnodigen hun producten eens te proberen, zonder dat zij daar dure, agressieve reclamecampagnes voor gebruikt. Ook dit wordt gedaan vanuit de bedrijfsfilosofie. Dit doen zij bijvoorbeeld door workshops en open dagen te organiseren. Als mensen eenmaal hun producten hebben gebruikt is de overtuiging dat de producten zo goed bevallen dat die als klant weer terugkomen en uit zichzelf voor nieuwe klanten zorgen via mond-tot-mondreclame.

Tell-a-friend

Vorig jaar hield Weleda een online coupon-actie op Hyves om een bepaald product te promoten. Hyvers konden een coupon printen en de bon ook doorsturen aan vrienden. Met de geprinte bon kon een gratis sample van het product gehaald bij de plaatselijke drogist. De actie was een ongeëvenaard succes: twee weken later waren door de hyvers meer dan anderhalf miljoen 'tell-a-friend'-e-mails verstuurd.

Workshop of rondleiding

Er is de mogelijkheid tot het volgen van seminars en workshops voor professionals zoals verloskundigen, kraamverzorgenden en artsen; daarnaast worden er ook workshops gegeven die voor iedereen toegankelijk zijn. Ook worden er ook rondleidingen georganiseerd in de tuin van Weleda, voor iedereen die eens een kijkje wil nemen.
Toegangskaarten zijn te bestellen bij Weleda.

Berichten van Weleda

Voor wie eens wil kennismaken met dit merk, of wat meer wil lezen over gezondheid en natuurlijke lichaamsverzorging kan zich inschrijven voor het gratis tijdschrift: Weleda Berichten. Dit boekje wordt elk kwartaal uitgegeven en er is bijvoorbeeld informatie in te vinden over de bereiding van de producten, tips en nieuws. De wikkel van het tijdschrift is goed voor een gratis af te halen product ter kennismaking, en kan ingeleverd worden bij een plaatselijk verkooppunt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weleda citrus lichaamsverzorgingDe verfrissende citroenolie die in de Weleda citrus lichaamsverzorgingsproducten zitten, ruikt heerlijk. Lichaam en gees…
Gezichtsreiniging, basis van een gezonde huidGezichtsreiniging, basis van een gezonde huidDe gezichtsreiniging van het natuurcosmetica merk Weleda staat garant voor een goed begin van een gezonde gezichtshuid.…
Weleda elixers en extracten voor een natuurlijke gezondheidDe natuurlijke Weleda elixers en Weleda extracten kunnen uitstekend gebruikt worden tegen voorjaarsmoeheid, tijdens de z…
Natuurlijke babyverzorgingNatuurlijke babyverzorgingBaby´s moeten vaak in bad. Niet eens zozeer om het vuil weg te wassen, meer om de huidfunctie en de inwendige organen te…
Weleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWeleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWelke shampoo is perfect tegen vet haar? Welke shampoo helpt tegen vet haar? Welke shampoo op natuurlijke basis werkt go…
Bronnen en referenties
  • http://www.weleda.nl
  • www.molblog.nl

Reageer op het artikel "De producten van Weleda: in harmonie met mens en natuur"

Reactie

Elisabeth Stins, 27-05-2013 07:51 #1
Ik ben op zoek of er Weleda producten zijn die helpen bij tinnitus en overgangsklachten.

Infoteur: Lexia
Laatste update: 28-07-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Huid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!