InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De filosofie van Kneipp

De filosofie van Kneipp

Volgens de filosofie van het merk Kneipp is alles wat nodig is om gezond te leven, te vinden in de natuur. Gezonde voeding, planten en kruiden met genezende kruiden, stromend water, de mogelijkheid te bewegen en het creëren van een balans tussen lichaam en geest zijn de sleutel naar geluk en gezondheid. Hierop zijn de producten van Kneipp dan ook gebaseerd.

Kneipp

De filosofie van Kneipp

Alles wat we nodig hebben om gezond te blijven, heeft de natuur ons in overvloed gegeven. Dit zijn woorden uit de mond van Sebastian Kneipp. Kneipp zorgde voor een revolutie in de natuurkunde. Hij genas zichzelf op een zeer alternatieve manier van de ziekte tuberculose en verdiepte zich daarna in de krachten van water. Hij zelf had zich zelf namelijk genezen door regelmatig te baden in de rivier de Donau.

Volgens hem zijn er twee voorwaarden voor een gelukkig leven: lichamelijk en geestelijk welzijn. Door actief bezig te zijn met je gezondheid kan dit bereikt worden. De levens en gezondheids filosofie is op vijf elementen gebaseerd:
  • Stromend water
  • Natuurlijke ingrediënten
  • Actieve beweging
  • Gezonde voeding
  • Balans tussen lichaam en geest

De mens wordt gezien als eenheid van lichaam, geest en ziel en heeft de behoefte gezond te zijn. Verder staat Kneipp voor eenvoud en een uitgebalanceerde levensstijl. Een levensstijl die als doel heeft de mens te motiveren.

Stromend Water

Water wordt hier vaak gezien als iets vanzelfsprekends. Het is echter heel belangrijk. Het zuivert, het verfrist, maar warm en koud water stimuleren ook de bloedsomloop. Al heel lang weet men dat baden een positieve uitwerking heeft op de mens. In het oude Rome werd het al gezien als een onderdeel van de wellness wereld. Het is heel gemakkelijk om je zelf thuis te verwennen met een waterbehandeling, maar sinds Kneipp complete waterkuren ontwikkelden, kun je ook van Kneipp genieten in kuuroorden.

Natuurlijke Iingrediënten

De planten en kruiden die te vinden zijn in de natuur bezitten allen hun eigen kwaliteiten. Sommigen kunnen ons leven aangenamer maken. Kneipp kent de krachten van planten en gebruikt deze in de producten.

Actieve Beweging

Beweging maakt fit. Het is een vorm van mentale ontspanning en maakt daarbij het lichaam sterk. Een sterk lichaam kan meer hebben. De bloedsomloop is beter bij mensen die regelmatig bewegen. Door regelmatig te bewegen neemt de kans op bepaalde kwalen sterk af en het is voor veel mensen de manier om die extra kilootjes te verliezen.

Gezonde Voeding

Goede voeding zorgt voor een betere gezondheid. Maar voeding is ook lekker, iets waarvan de mens van kan genieten. Iemand die gezond eet is over het algemeen gelukkiger dan een persoon die dit niet doet. Voor Kneipp is voeding heel belangrijk. Niet alleen zorgt het namelijk voor geluk, maar het zorgt er ook voor dat bepaalde kwalen voorkomen worden.

Balans tussen lichaam en geest

Een goede balans tussen lichaam en geest is niet iets zweverigs, maar betekend simpelweg goed in je vel zitten. Je moet je gezond voelen en jezelf kunnen zijn. Dit kan alleen wanneer je je bewust bent van jezelf. Dit kan bevorderd worden door het beoefenen van yoga, meditatie of bijvoorbeeld qi gong.

Producten van Kneipp

Er zijn veel producten van Kneipp te koop. Deze zijn in verschillende categorieën ingedeeld:
  • Probleemhuid
  • Afslanken
  • Stofwisseling
  • Stijve Spieren
  • Verkoudheid
  • Ontspanning

Kneipp verkoopt vooral producten voor in de douche en het bad en producten die verzorgend werken voor de huid. Dit kunnen lotions en bodybutters zijn, maar ook huid olie, gezichtscrème en massage olie. Van alle producten zijn verschillende varianten die elk hun eigen eigenschappen hebben. Zo is er een serie met amandelolie erin verwerkt voor mensen met een droge of gevoelige huid.
Er zijn ook voedinggerelateerde producten, zoals kruidenthee en voedingssuplementen en de geschenkverpakkingen met daarin een kleine selectie producten doen het zeer goed als cadeau.
Gerelateerde artikelen
Zomerse badrituelenBadderen heeft iets sacraals. Het is hét moment bij uitstek om jezelf te ontspannen. Je kikkert er helemaal van op of 's…
Feestelijke geschenken met een lekker luchtjeMet de feestdagen in het vooruitzicht zetten de cosmetica bedrijven hun beste beentje weer voor. Limited editions, fraai…
Thermale baden (thermaalbaden) in NederlandThermale baden (thermaalbaden) in NederlandEven helemaal bijkomen en heerlijk ontspannen; dat kan in een van de vele thermaalbaden van Nederland. Bovendien kan een…
Kuurvakantie in DuitslandDuitsland is een zeer gevarieerd vakantieland dat de laatste jaren bezocht wordt door steeds meer Nederlanders. Een groo…
Geneeskrachtige kruidenbadenEen geneeskrachtig bad nemen is meer dan je schoon maken of je lichaam wat laten weken in water. In de 19de eeuw en begi…
Bronnen en referenties
  • www.kneipp.nl

Reageer op het artikel "De filosofie van Kneipp"

Infoteur: Niamh
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!