InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Geneeskrachtige thee

Geneeskrachtige thee

U kent het wel, u heeft zo'n kwaaltje waar je nou niet meteen mee naar de dokter gaat, omdat het bijvoorbeeld niet erg genoeg is, of omdat u geen tijd of zin hebt om er heen te gaan. Aan heel veel van deze kwaaltjes kunt u zelf iets doen.

Kamillethee

Helpt goed tegen buikpijn, werkt kalmerend op maag-darmkanaal. Ook bij ontstekingen in de mond (aften) wordt het drinken van kamillethee aanbevolen.

Wat heb je nodig:

  • 2 eetlepels vers geplukte kamillebloemen, of thee uit de reformzaak
  • Kokend water
Laat de kamillethee van verse kamillebloemen ± 20 minuten trekken in heet water, voor thee uit de reformzaak staan de aanwijzingen op de verpakking. Zeef de kamillebloemen uit de thee en zoet deze eventueel met wat honing.

Notenbladthee

Helpt spieren sterker te worden, is bloedzuiverend, is goed tegen witte vloed en wormen en helpt mensen met negatieve gedachten daar over heen.

Wat heb je nodig:

  • 4 notenbladeren van de walnootboom, in stukjes
  • Kokend water
Schenk kokend heet water over de walnotenbladeren en laat het ± 10 minuten trekken. Zeef vervolgens de notenbladeren eruit. Drink de notenthee bij voorkeur op nuchtere maag, eventueel kunt u het zoeten met honing.

Uienthee

Helpt goed tegen infecties en is zuiverend voor het hele lichaam.

Wat heb je nodig:

  • 1 ui, in stukjes
  • 2 koppen kokend water
  • 2 eetlepels citroensap, vers geperst
  • Honing
Giet het kokende water over de stukjes ui en laat het ± 5 minuten trekken. Zeef vervolgens de ui uit de thee en laat het wat afkoelen. Vervolgens het citroensap er door roeren en eventueel de thee zoet maken met honing.

Uien alcohol

Helpt goed tegen darm - en blaas klachten, tegen wratten, aambeien en bronchitis.

Wat heb je nodig:

  • 2 koppen ui, in stukjes
  • 2 koppen wodka
Doe de wodka en stukjes ui in een pot met deksel en laat het minstens een dag trekken. Zeef vervolgens de stukjes ui er uit en bewaar de uien wodka, in een afgesloten fles, op een donkere plaats. Voor het eten een eetlepel van dit mengsel nemen, is goed tegen bovenstaande klachten.

Peterseliethee

Helpt goed tegen hoge bloeddruk en als je de gezichthuid ermee dept krijgt je een mooie teint. Leg gekneusde peterselie op insekten beet en de jeuk verdwijnt. Sproeten bleken door ze met het sap van peterselie aan te stippen.

Wat heb je nodig:

  • 30 gram peterselie, fijn gehakt
  • 2 koppen kokend water
  • Honing
Giet het kokende water over de fijn gehakte peterselie, laat het ± 10 minuten trekken en zeef dan de peterselie eruit.
Als je de thee voor je gezicht wilt gebruiken, dan geen honing er door roeren. Bij een te hoge bloeddruk moet u drie keer per dag een kop peterseliethee drinken.

Kummel/venkel/anijs thee

Helpt goed bij een opgeblazen gevoel.

Wat heb je nodig:

  • 1 eetlepel kummel
  • 1 eetlepel anijs
  • 1 eetlepel venkel
  • 1 kop kokend heet water
  • Honing
Giet kokend water over de kummel, anijs en venkel en laat het 20 minuten trekken. Zeef vervolgens de kruiden er uit en drink de thee na de maaltijd. Eventueel kunt u de thee zoeten met honing.

Tip: Heeft u een thee vlek in uw kleren zitten, was de kleding dan met water en citroensap. Ook u witte was wordt weer stralend wit met een beetje citroensap toegevoegd aan het water.
Gerelateerde artikelen
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Heb je een opgeblazen gevoel in de buik? Oorzaken en tipsHeb je een opgeblazen gevoel in de buik? Oorzaken en tipsIedereen heeft wel eens een opgeblazen gevoel gehad in de buik. Je hebt lekker en veel gegeten en na de maaltijd voelt a…

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige thee"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 02-06-2010
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!