Geneeskrachtige thee

U kent het wel, u heeft zo'n kwaaltje waar je nou niet meteen mee naar de dokter gaat, omdat het bijvoorbeeld niet erg genoeg is, of omdat u geen tijd of zin hebt om er heen te gaan. Aan heel veel van deze kwaaltjes kunt u zelf iets doen.

Kamillethee

Helpt goed tegen buikpijn, werkt kalmerend op maag-darmkanaal. Ook bij ontstekingen in de mond (aften) wordt het drinken van kamillethee aanbevolen.

Wat heb je nodig:

  • 2 eetlepels vers geplukte kamillebloemen, of thee uit de reformzaak
  • Kokend water
Laat de kamillethee van verse kamillebloemen ± 20 minuten trekken in heet water, voor thee uit de reformzaak staan de aanwijzingen op de verpakking. Zeef de kamillebloemen uit de thee en zoet deze eventueel met wat honing.

Notenbladthee

Helpt spieren sterker te worden, is bloedzuiverend, is goed tegen witte vloed en wormen en helpt mensen met negatieve gedachten daar over heen.

Wat heb je nodig:

  • 4 notenbladeren van de walnootboom, in stukjes
  • Kokend water
Schenk kokend heet water over de walnotenbladeren en laat het ± 10 minuten trekken. Zeef vervolgens de notenbladeren eruit. Drink de notenthee bij voorkeur op nuchtere maag, eventueel kunt u het zoeten met honing.

Uienthee

Helpt goed tegen infecties en is zuiverend voor het hele lichaam.

Wat heb je nodig:

  • 1 ui, in stukjes
  • 2 koppen kokend water
  • 2 eetlepels citroensap, vers geperst
  • Honing
Giet het kokende water over de stukjes ui en laat het ± 5 minuten trekken. Zeef vervolgens de ui uit de thee en laat het wat afkoelen. Vervolgens het citroensap er door roeren en eventueel de thee zoet maken met honing.

Uien alcohol

Helpt goed tegen darm - en blaas klachten, tegen wratten, aambeien en bronchitis.

Wat heb je nodig:

  • 2 koppen ui, in stukjes
  • 2 koppen wodka
Doe de wodka en stukjes ui in een pot met deksel en laat het minstens een dag trekken. Zeef vervolgens de stukjes ui er uit en bewaar de uien wodka, in een afgesloten fles, op een donkere plaats. Voor het eten een eetlepel van dit mengsel nemen, is goed tegen bovenstaande klachten.

Peterseliethee

Helpt goed tegen hoge bloeddruk en als je de gezichthuid ermee dept krijgt je een mooie teint. Leg gekneusde peterselie op insekten beet en de jeuk verdwijnt. Sproeten bleken door ze met het sap van peterselie aan te stippen.

Wat heb je nodig:

  • 30 gram peterselie, fijn gehakt
  • 2 koppen kokend water
  • Honing
Giet het kokende water over de fijn gehakte peterselie, laat het ± 10 minuten trekken en zeef dan de peterselie eruit.
Als je de thee voor je gezicht wilt gebruiken, dan geen honing er door roeren. Bij een te hoge bloeddruk moet u drie keer per dag een kop peterseliethee drinken.

Kummel/venkel/anijs thee

Helpt goed bij een opgeblazen gevoel.

Wat heb je nodig:

  • 1 eetlepel kummel
  • 1 eetlepel anijs
  • 1 eetlepel venkel
  • 1 kop kokend heet water
  • Honing
Giet kokend water over de kummel, anijs en venkel en laat het 20 minuten trekken. Zeef vervolgens de kruiden er uit en drink de thee na de maaltijd. Eventueel kunt u de thee zoeten met honing.

Tip: Heeft u een thee vlek in uw kleren zitten, was de kleding dan met water en citroensap. Ook u witte was wordt weer stralend wit met een beetje citroensap toegevoegd aan het water.
© 2010 - 2020 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dyspepsie, zware maag of een opgeblazen gevoelIedereen heeft na de maaltijd wel eens last van een zware maag of een opgeblazen gevoel. In medische termen wordt dit dy…
Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSOpgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSEen opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een o…

De filosofie van KneippVolgens de filosofie van het merk Kneipp is alles wat nodig is om gezond te leven, te vinden in de natuur. Gezonde voedi…
Multiple Sclerose en HomeopathieMultiple Sclerose en HomeopathieMultiple sclerose is een aandoening waarbij het centrale zenuwstelsel wordt aangetast. Naast de reguliere behandelingen…

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige thee"

Reactie

Katie, 23-01-2018 22:41 #1
Fijn dit te hebben gevonden, van enkele dingen die bekender zijn zoals kamille, en venkelthee heeft iedereen al wel gehoord! Op mijn zoektocht naar alternatieven in geneeskunde kruiden en planten kwam ik dit tegen. Weer een weetje meer. En verder op onderzoek uit wat werkt en wat niet en waar je sommige ingredienten vind!

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 02-06-2010
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!