InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > MBT-schoenen: afvallen en sterker worden

MBT-schoenen: afvallen en sterker worden

Afvallen of sterker worden dankzij je schoenen? Schoenenfabrikant MBT heeft een aantal schoenen op de markt gebracht waarmee het mogelijk is. Dankzij de afgeronde zool van MBT moet je jezelf constant stabiliseren, wat als effect heeft dat je houding verbetert en dat je meer calorieën verbrandt. De schoenen van MBT zijn er in tientallen varianten, verdeeld over verschillende collecties. Er zijn MBT-schoenen voor dames als voor heren, van uitgesproken sportief tot keurig en degelijk:

  • De MBT athletic collectie: sportschoenen
  • De MBT casual collectie: degelijke schoenen en slippers in donkere kleuren
  • De MBT professional collectie: nette schoenen die er, behalve de zool, uitzien als ‘normale’ nette schoenen
  • De MBT dress collectie: gladde lakschoenen

Meer over MBT

MBT staat voor Masai Barefoot Technology. Swiss Masai is het bedrijf dat sinds 1996 deze opvallende schoenen over de hele wereld op de markt brengt. Zoals de naam al aangeeft, is de MBT techniek ontleend aan de Masai, een Afrikaanse stam uit Kenia en Tanzania. Wetenschappers ontdekten dat de Masai een ergonomisch zeer goede manier van lopen hadden, (mede) dankzij het lopen op blote voeten op een oneffen ondergrond. MBT heeft geprobeerd om deze looptechniek te vertalen in een schoen voor de Westerse mens. Op basis van wetenschappelijk onderzoek is een hele lijn schoenen ontstaan, die volgens MBT verschillende fysieke voordelen heeft t.o.v. normale (sport)schoenen.

Wat zijn de gunstige effecten van MBT-schoenen

Vergelijk de zool van de schoenen van MBT met de onderkant van een schommelstoel. Het gedeelte van de zool dat de vloer raakt, is klein. Als je de schoenen voor het eerst aantrekt, heb je dan ook het gevoel dat je niet stabiel staat. Gevolg: je wordt gedwongen op rechtop te gaan staan en je buikspieren en bilspieren aan te spannen. Door deze ‘actieve’ houding verminder je allerlei gewricht- en spierpijnklachten en kun je extra gewicht verliezen. Let op: het zijn geen hardloopschoenen, maar ‘gewone’ schoenen die je overal en altijd kunt dragen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste gunstige effecten van MBT-schoenen.

  • Afvallen: omdat je meer spieren gebruikt tijdens het lopen, verbruik je meer energie en kun je dus afvallen.
  • Minder blessures: de MBT-schoenen dwingen je tot een betere houding waardoor je veel minder kans hebt op nekklachten en rugklachten.
  • Psychische effecten: omdat je op MBT-schoenen natuurlijker en efficiënter loopt, komt je lichaam meer in balans en nemen psychische klachten als stress af

Schoenen van MBT kopen

De MBT-schoenen waarmee je kunt afvallen en je houding verbeteren zijn niet goedkoop. Prijzen variëren van minimaal € 100 tot meer dan € 350. MBT waarschuwt op de eigen site overigens voor fabrikanten die de Masai-techniek kopiëren en veel goedkopere kopieën op de markt brengen. Alleen met de echte MBT-schoenen zou je de gunstige effecten voor lichaam en geest kunnen bereiken. Je kunt MBT-schoenen zowel online kopen als in gespecialiseerde zaken. Het advies van de experts is om je voeten geleidelijk te laten wennen aan deze vreemde schoenen. Als je de schoenen van MBT regelmatig en gedurende lange tijd zou dragen, is het wellicht mogelijk om wat af te vallen en je psychische en/of fysieke klachten te verminderen.
© 2010 - 2019 Michielonline, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Liefdadigheidsorganisatie Soles4SoulsKleine stapjes zijn nodig om de wereld een betere plaats te maken voor ons allemaal. Mensen in nood hebben alles nodig,…
Schoenen kopen die echt goed passenSchoenen kopen die echt goed passenBij het kopen van schoenen gaat onze eerste aandacht vaak uit naar het model, de uitstraling en of de schoen past in het…
Wanneer en welke kinderschoenen kopen? Tips en adviesWanneer en welke kinderschoenen kopen? Tips en adviesWanneer je kind loopt of bijna loopt is het een goed moment om de eerste kinderschoenen te kopen. Maar welke kan je het…
Wanneer moet je nieuwe hardloopschoenen kopen?Wanneer moet je nieuwe hardloopschoenen kopen?Een manier om te bepalen of je nieuwe hardloopschoenen nodig hebt, is door te kijken naar het aantal gelopen kilometers…
Shick* schoenen: high fashion, low budgetShick* schoenen: high fashion, low budgetIn februari 2010 is er een nieuw schoenenmerk gelanceerd in Nederland. Shick* is een schoenenmerk wat high fashion shoes…
Bronnen en referenties
  • http://www.schoenen-mbt.nl/ http://www.mbt.com Volkskrant, 28 augustus 2010

Reageer op het artikel "MBT-schoenen: afvallen en sterker worden"

Reacties

Louis van Leeuwen Koedijk, 28-03-2011 17:49 #2
Ivm met mijn suikerziekte, wordt het gevoel in mijn voeten steeds minder, voeten worden stijf, gewrichten worden strammer, mijn vraag is zal deze MBT schoen een verbetering voor mijn voeten kunnen betekenen? Zo, ja is de Assante black (moccasin achtige schoen) ook leverbaar in het bruin. Is er een mogelijkheid deze bijzondere schoenen van MBT uit te proberen of op proef te ontvangen? Bij een gunstige uitslag kunt u wellicht gericht gaan adverteren voor met name suikerpatienten. Loop nu al jaren (40 jaar) op van Bommel of van Lier schoenen zijn ook niet de goedkoopste daarmee wil ik aangeven dat de prijs voor dergelijke schoenen een mindere rol spelen. Ik heb maar een wens om weer normaal te kunnen lopen. Ik vraag u om het juiste antwoordt en geen coomercieel verhaal want helaas schiet ik daar niets mee op, Met vriendelijke groeten Louis.
Ps, kunt u ook de wijdte aangeven, de Bommeltes die ik nu heb, hebben wijdte H.

Anneke, 17-10-2010 10:31 #1
Ik heb de MBT schoenen niet gekocht voor het afvallen, liep altijd 2 keer in de week hard, maar dit ging ivm gezondheidsklachten even niet zo goed. Loop nu sinds 2 maand op MBT sportschoenen en wandel veel. Het bijzondere is dat ik, zonder er veel moeite voor gedaan te hebben 3 kilo ben afgevallen. Dit was dus niet mijn motivatie om ze te kopen, maar het is mooi meegenomen en de schoenen lopen heerlijk eigenlijk wil ik ze he liefst gewoon altijd dragen.
Helaas ben ik daar nog een beetje te ijdel voor!:-)

Infoteur: Michielonline
Gepubliceerd: 29-08-2010
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!