InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Royal Jelly, een biologisch medicijn

Royal Jelly, een biologisch medicijn

Royal Jelly, of ook wel Koninginnegelei genoemd, is een waardevol biologisch product dat gebruikt kan worden als alternatief geneesmiddel. Deze unieke bijenstof is van nature rijk aan vitaminen en mineralen. Van dit natuurlijk product is bewezen dat het een heilzame werking heeft op bepaalde aandoeningen.

Royal Jelly

Een andere naam voor Royal Jelly is Koninginnegelei of Gelee Royale. Het is een melkachtige, witte substantie geproduceerd door jonge werkbijen.

De Koninginnebij

Royal Jelly is een melkachtig extract die wordt afgescheiden door de speekselklieren van de jonge werkbijen om de koninginnebij mee te voeden. Alleen de koningin krijgt haar leven lang koninginnegelei; de andere bijen slechts tot ze volwassen zijn. Koninginnegelei bevordert de groei en ontwikkeling van een "koningin" zodanig, dat zij twee maal zo groot en 24 maal ouder kunnen worden dan een gewone bij.

De koninginnebij houdt dankzij de voeding "royal jelly" het bijenvolk in stand met enorme krachtsinspanningen. Inspanningen die haar fataal zouden worden als zij niet levenslang van Royal Jelly werd voorzien. Een gewone werkbij is na 8 weken volkomen versleten. De koninginnebij blijft 4 tot 5 jaar in leven en legt in die periode zon 2.000.000 eitjes.

Welke voedingsstoffen bevat Royal Jelly of Koninginnegelei?

Royal Jelly is van nature rijk aan vitamines, mineralen, enzymen, aminozuren en andere micro-voedingsstoffen.

  • Thiamine (vitamine B1)
  • Riboflavine (vitamine B2)
  • Pantotheenzuur (vitamine B3)
  • Nicotamide (vitamine B5)
  • Pyridoxine (vitamine B6)
  • Inositol (vitamine B7)
  • Biotine (vitamine B8)
  • Folisch zuur (vitamine B9)
  • Cobalamine (vitamine B12)
  • Vitamine C
  • 30 Aminozuren (waarvan Arginine),
  • IJzer, Chroom, Mangaan, Nikkel, Calcium, Koper, Fosfor en Silicium.
  • Verder bevat Royal Jelly 2,84% nog niet geidentificeerde stoffen.

De "kracht" van Royal Jelly

Royal Jelly moet niet gezien worden als een "onmisbaar" voedingsstof, maar het is bewezen dat het re-vitaliserend werkt op het menselijk lichaam. Het verbetert het metabolisme. Royal Jelly wordt al eeuwen gebruikt als intelligente "energiebom".

Zowel ouderen als jongeren kunnen baat hebben bij het gebruik van Royal Jelly als voedingssupplement.

Royal Jelly wordt aanbevolen bij:

  • Tekorten in het lichaam van vitaminen, aminozuren en mineralen
  • Zwangere vrouwen (vooral in de eerste maanden v.d. zwangerschap)
  • Tijdelijke (over)vermoeidheid
  • Zware geestelijke of lichamelijke inspanning
  • Sportieve prestaties
  • Maag-,lever- en spijsverteringsstoringen
  • Concentratiestoornissen
  • Stress
  • Slapeloosheid
  • Depressies
  • Ouderdomskwalen, zoals geheugenzwakte
  • Verminderde eetlust
  • Ontregeling van het gewicht
  • bepaalde huidproblemen
  • lichte bloedarmoede

Ook heeft het een stimulerende werking op:
  • De stofwisseling
  • Sexuele functies
  • Bescherming tegen infecties, door de antibiotische werking
  • Een gezonde huid (doorbloeding v.d. huid, celvernieuwing en versteviging)
  • Haargroei

Het verkrijgen van Royal Jelly

Er bestaan speciale imkerijen voor het verkrijgen van Royal Jelly. Niet in Nederland, want zoveel zon uren zijn hier niet. Wel in Thailand en Birma.

De productie is minimaal. Royal Jelly wordt met de hand gewonnen uit de korf. Per korf of kast met 40 - 100.000 werkbijen levert per dag maar 1/8 ste theelepeltje Royal Jelly op. Het is daarom een zeer kostbaar product.

Royal Jelly is vaak te koop in tabletvorm bij de drogist en in reformhuizen
© 2007 - 2019 Elmas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Koninginnegelei, een jeugdelixir?Koninginnegelei, een jeugdelixir?Gelée royal, het voedsel voor de koningin, geen kruid maar wel een natuurproduct geproduceerd door de bijen, dat in alle…
Bean Boozled: 'lekker' spel met jelly beansBean Boozled: 'lekker' spel met jelly beansDurf jij het aan? Hoe vies het ook is, je moet het eigenlijk gewoon hebben gespeeld! Bean Boozled is een spel waarbij er…
Fytotherapie, geneeskunde met plantenFytotherapie is de behandeling van klachten en ziektes met natuurlijke geneesmiddelen. Deze zijn afkomstig van planten.…
Albert Heijn BiologischAlbert Heijn BiologischBiologisch en verantwoord eten is een hedendaagse trend. Steeds meer supermarkten komen dan ook met een biologisch assor…
Goedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen naar Marokko is tegenwoordig geen kunst meer. Het land vormt zo'n belangrijke vakantiebestemming voor v…

Reageer op het artikel "Royal Jelly, een biologisch medicijn"

Reacties

Marthe Machielsen, 27-01-2017 14:23 #3
Graag wil ik weten of er een reactie kan zijn, zoals jeuk op rug en schouders. Allergie?

Groetjes en dank.
Marthe

Eva, 02-06-2013 09:49 #2
Ik gebruik Royal Jelly sinds een maand of twee, ik had meestal na de middag totaal geen energie meer dan was ik op.
ook was ik begonnen met shakes te gebruiken om af te vallen, eerst heb ik 10 dagen de vloeibare vorm van Royal Jelly gebruikt, het geeft je echt een boost en ik heb energie voor 10, ik gebruik nu de capsules en merk ook dat ik niet meer de shakes hoef te gebruiken, mijn gewicht gaat langzaam omlaag ik vermoed door de energie die ik heb gekregen, ik voel me goed en ben er blij mee. ik ben 65 jaar maar uiterlijk heb ik nog en mooie gave huid zonder rimpels, een aanrader.

Jenny Ramos, 09-06-2009 09:56 #1
Ik gebruik Royal Jelly vloeibaar. Is dat ook goed of moet dat specilaal in tabletvorm. Reactie infoteur, 16-08-2009
Beste Jenny,
In mijn artikel heb ik "vaak in tabletvorm" geschreven. Dat zegt al dat het ook in andere vormen voor kan komen. Vloeibaar zou dus ook niet uitmaken. Hopelijk heeft u baat bij het gebruik van Royal Jelly.
M.v.g.

Infoteur: Elmas
Gepubliceerd: 01-10-2007
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!