InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Koninginnegelei (royal jelly): rijk aan voedingsstoffen

Koninginnegelei (royal jelly): rijk aan voedingsstoffen

Koninginnegelei (royal jelly): rijk aan voedingsstoffen Koninginnegelei of royal jelly is een geleiachtig mengsel dat wordt aangemaakt in de kaakklieren van werkbijen en waarmee de koningin van de kolonie gevoed wordt. Koninginnegelei wordt ook gewonnen om gebruikt te worden in supplementen voor menselijke consumptie. Het zeer voedingsrijke product vindt zijn toepassing bij mensen die onder meer last hebben van bloedarmoede, vermoeidheid, stress, overspannenheid, depressiviteit, de ziekte van Pfeiffer, klachten van de menopauze of moeilijk helende wonden. Het is zowel verkrijgbaar in capsules als drinkampullen.

Koninginnegelei

Wat is koninginnegelei of royal jelly?

Koninginnegelei is bekend onder verschillende namen waaronder royal jelly, gelee royal, koninginnebrij, koninginnemelk en koninginnebrood. Het gaat om een geleiachtig mengsel dat wordt aangemaakt in de kaakklieren van jonge werkbijen. Het wordt ook wel beschouwd als een van meeste rijke voedingsmiddelen uit de natuur en zelfs als 'product van alchemie tussen het planten- en dierenrijk'. Koninginnegelei - dat naast de nectar uit de kaakklieren van de werkbijen bestaat uit stuifmeelpollen en honing - bevat namelijk enorm veel belangrijke vitaminen, mineralen, aminozuren, vetzuren en enzymen.

Voor bijen is koninginnegelei zeer van belang. Bij de geboorte van een bij is er geen verschil tussen bijen die uiteindelijk koningin (het vruchtbare vrouwtje in de kolonie) of werkbij worden. Dat een larfje uiteindelijk uitgroeit tot een koningin wordt bepaald door de voeding met koninginnegelei. Doordat de werkbijen de koningin van hun kolonie blijven voeden met deze gelei bouwt de koningin een enorme weerstand op. Ze leeft ook veel langer dan de rest van de bijen in haar kolonie. Het geeft haar bovendien de energie om gedurende haar vruchtbare periode meer dan haar eigen lichaamsgewicht in eitjes te produceren.

Bestanddelen

Koninginnegelei heeft de volgende bestanddelen:
  • Eiwitten (apisimin, apalbumin, royalisin, peptiden en aminozuren)
  • Suikers (fructose, glucose en sacherose)
  • Vetzuren
  • Mineralen en spoorelementen
  • Hydroxydecanoïnezuur uit de kaakklieren van werkbijen
  • Vitaminen (A, B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12, C en E)
  • Sterine
  • Gamma globuline
  • Biopterine
  • Water

Waar wordt koninginnegelei voor gebruikt?

Zoals gezegd is koninginnegelei of royal jelly voor bijen van enorm groot belang. Dit zeer krachtige mengsel, rijk aan bouwstoffen, wordt echter ook door mensen gebruikt en geroemd om haar vele toepassingen. Konginnegelei wordt als voedingssupplement gebruikt bij onder meer de volgende gezondheidsklachten:
  • Bloedarmoede
  • Vermoeidheid
  • Vatbaarheid voor verkoudheid en griep
  • Lusteloosheid
  • Overspannenheid
  • Depressiviteit
  • Moeilijk herstellen van fysieke inspanningen
  • Ziekte van Pfeiffer
  • Klachten van de menopauze
  • Wonden die moeilijk genezen

Alhoewel er anno 2018 nog relatief weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de werkzaamheid van koninginnegelei zijn er wel degelijk veelbelovende resultaten geboekt. Zo bleek uit Japans onderzoek uit 2012 dat de psychische gezondheid van gezonde proefpersonen na zes maanden gebruik van royal jelly significant was verbeterd (Morita, H., et al, 2012). Over dit onderzoek werd gepubliceerd in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Nutrition Journal. Japans onderzoek uit 2018 constateerde bovendien goede resultaten op het gebied van de bestrijding van klachten als gevolg van de menopauze, waaronder stress, vermoeidheid en lage rugklachten (Asama, T. et al, 2018).

Gebruik bij een dieet

Koninginnegelei wordt ook wel gebruikt door mensen die een dieet volgen en daardoor een sterk verminderde voedingsinname hebben. De reden hiervoor is dat koninginnegelei laag in calorieën is maar wel veel essentiële voedingsstoffen bevat.

Niet geschikt voor zuigelingen

Koninginnegelei is - net zoals veel andere bijenproducten - niet geschikt voor zuigelingen. De darmflora van kinderen onder de leeftijd van 1 jaar is nog niet zover ontwikkeld dat deze honing of koninginnegelei goed kan verwerken. Zij lopen hierdoor het risico een voedselvergiftiging of zelfs botulisme op te lopen. Omdat dit zeer ernstige gevolgen kan hebben wordt sterk afgeraden kleine kinderen koninginnegelei of honing te geven.

Verkrijgbaarheid

Koninginnegelei of royal jelly kan als supplement worden ingenomen in de vorm van capsules of drinkampullen. In capsulevorm is het onder meer verkrijgbaar van de merken Lucovitaal, Manuka, Arkocaps, Michel Merlet, SNP, Lizareal, Orthovitaal en Mattisson. Drinkampullen zijn verkrijgbaar van de merken Arkopharma, Arko Royal en Herborist. Koninginnegelei is daarnaast ook verkrijgbaar gecombineerd met andere producten zoals propolis of ginseng.
Gerelateerde artikelen
Royal Jelly, een biologisch medicijnRoyal Jelly, of ook wel Koninginnegelei genoemd, is een waardevol biologisch product dat gebruikt kan worden als alterna…
Koninginnegelei, een jeugdelixir?Koninginnegelei, een jeugdelixir?Gelée royal, het voedsel voor de koningin, geen kruid maar wel een natuurproduct geproduceerd door de bijen, dat in alle…
Fytotherapie, geneeskunde met plantenFytotherapie is de behandeling van klachten en ziektes met natuurlijke geneesmiddelen. Deze zijn afkomstig van planten.…
Goedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen naar Marokko is tegenwoordig geen kunst meer. Het land vormt zo'n belangrijke vakantiebestemming voor v…
Wat is gezond eten? SuperfoodWat is gezond eten? SuperfoodGezond eten kan op verschillende manieren. Superfood is een term die is komen overwaaien vanuit Amerika. Wat is superfoo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dmohanna, Pixabay
  • http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Koninginnengelei
  • https://www.debijenhof.nl/koninginnegelei-royal-jelly/
  • https://www.flevohoning.nl/koninginnegelei/informatie-over-koninginnegelei.html
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3499288/ (Morita, 2012)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5949161/ (Asama, 2018)

Reageer op het artikel "Koninginnegelei (royal jelly): rijk aan voedingsstoffen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-08-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!