Koffie drinken kan de ontwikkeling van Alzheimer vertragen!

Koffie drinken kan de ontwikkeling van Alzheimer vertragen! Het drinken van koffie stimuleert lichaam en geest zodanig dat de hersenen er wakker van worden. Cafeïne is voor velen in de ochtend de motor om de dag goed door te komen. Toch heeft koffie ook geweldige resultaten indien men een milde cognitieve achteruitgang bemerkt, omdat er een duidelijke koffie Alzheimer relatie bestaat. Drink koffie om zo de opbouw van beta-amyloid in de hersenen te voorkomen, zodat een verslechtering van de Alzheimer of dementie wordt voorkomen.

Koffie Alzheimer

Tragere ontwikkeling

Het drinken van drie koppen koffie per dag kan het tij keren bij de ontwikkeling van Alzheimer. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat koffie helpt bij ouderen met geheugenproblemen. Mensen ouder dan 65 jaar met een hogere concentratie cafeïne in het bloed ontwikkelen normaal twee tot vier jaar later vergelijkbare Alzheimer als mensen met een lagere concentratie. Doe ook uw voordeel door meer koffie te drinken om de effecten van Alzheimer te verminderen.

Wat houdt de ziekte in?

Alzheimer is het meest voorkomende type van dementie, waarbij de symptomen de volgende kunnen zijn:
  • aanzienlijk geheugenverlies en het niet meer kunnen herkennen van plaats, familie;
  • verwarring omdat men niet meer weet waar en waarom men ergens aanwezig is;
  • afwisseling van verschillende stemmingen.

Deze symptomen ontwikkelen en verslechteren met de tijd. Een herstel treedt daarbij niet op.

Studie naar de relatie koffie Alzheimer

Een nieuw onderzoek is gedaan bij 124 mensen in de leeftijdsgroep 65 tot 88 jaar met milde cognitieve achteruitgang (mild cognitive impairment MCI) om de invloed van koffie op Alzheimer te onderzoeken. Ongeveer 15 procent van de mensen met MCI krijgen een compleet ontwikkelde Alzheimer. Bij het onderzoek is de bloedsamenstelling onderzocht, waarbij is gebleken dat 50 procent van de mensen die Alzheimer ontwikkelden een veel lager cafeïnegehalte hadden in vergelijking met de mensen die niet verslechterden. Koffie was daarbij de enige manier voor de mensen om cafeïne binnen te krijgen.

Initieel cafeïnegehalte

Mensen die aan het onderzoek hebben meegedaan konden in twee groepen worden onderscheiden:
  • mensen met een initieel cafeïnegehalte van minder dan 1.200 ng/ml, dit is gelijk aan één tot twee koppen koffie per dag;
  • mensen met een initieel cafeïnegehalte van meer dan 1.200 ng/ml, equivalent aan drie tot vier koppen koffie per dag.

De personen met MCI die geen verslechtering van de Alzheimer lieten zien, zaten allemaal in de laatste groep. Oftewel dit betekent dat koffie goed is om effecten van Alzheimer tegen te gaan. Belangrijk om te vermelden is dat deze groep mensen altijd meerdere koppen koffie per dag hebben gedronken, waardoor het cafeïnegehalte altijd redelijk hoog is geweest. De onderzoeker Chuanhai Cao PhD van de Universiteit van South Florida’s College of Pharmacy and Byrd Alzheimers Instituut te Tampa reageert daarop: “Blijf koffie drinken, er is geen reden om te stoppen met koffie als u geheugen problemen ondervindt. Het is om meerdere redenen eveneens goed dat mensen tussen de dertig en veertig jaar beginnen met het drinken van koffie. Daarbij is een gemiddelde van drie koppen per dag bijvoorbeeld in de ochtend na het eten van het ontbijt een goed uitgangspunt”.

Koffie kan risico’s bij Alzheimer verkleinen

Het is tot dusver onbekend hoe koffie helpt om verslechtering van Alzheimer tegen te gaan. Een theorie achter de positieve werking van cafeïne is de volgende. Van nature heeft iedere beta-amyloid in de hersenen. Dit is een proteïne welke verhoogd voorkomt bij Alzheimer patiënten. Mensen die daarentegen koffie drinken verhinderen de aanmaak van dit proteïne juist omdat de beschikbare proteïne wordt gemetaboliseerd en verteerd. Er vormt daarmee geen overmatige ophoping van dit proteïne, waardoor de verslechtering van Alzheimer kan uitblijven. Daarnaast reduceert koffie het risico op Parkinson, beroerte, type 2 diabetes en borstkanker.

Koffie verscherpt de geest

Normaal drinken we koffie omdat we daarmee wakker worden en de geest helder is. Aandacht aan het brein zorgt ervoor dat het brein actief is en blijft. Een geregelde kop koffie helpt ons, maar ook specifiek de persoon met verschijnselen van milde cognitieve achteruitgang. Begin dan ook tijdig in uw leven met het drinken van koffie zodat de opbouw van beta-amyloid in de hersenen beperkt blijft. Koffie, de start motor van iedere dag kan uitkomst bieden om de consequenties van Alzheimer minimaal te houden.

Let wel dit artikel is gebaseerd op een vooronderzoek met positieve resultaten, echter de wetenschappelijke relatie tussen cafeïne in het lichaam en de positieve reacties bij Alzheimer zijn nog niet wetenschappelijk aangetoond.

Lees verder

© 2012 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Alzheimer en Cafeïne: preventief en genezend koffie drinken?Alzheimer en Cafeïne: preventief en genezend koffie drinken?Volgens het boek ‘100 eenvoudige manieren om Alzheimer te voorkomen’ van auteur Jean Carper, kan het gebruiken van cafeï…
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
De voordelen van het drinken van koffieDe voordelen van het drinken van koffieVele Nederlanders hebben als ochtend ritueel het drinken van een kop koffie voordat ze beginnen met hun dag. Velen geven…
Ziekte van AlzheimerZiekte van AlzheimerGewone dementie komt voor vanaf een leeftijd van zestig jaar. Alzheimer ontwikkelt zich meestal tussen de 40 en 60 jaar.…
Hoe praat u met uw kinderen over Multiple Sclerose?Hoe praat u met uw kinderen over Multiple Sclerose?De chronische ziekte Multiple Sclerose heeft grote invloed op het leven van de zieke, maar ook de direct betrokkenen. De…
Bronnen en referenties
  • http://www.webmd.com/alzheimers/news/20120607/coffee-may-help-turn-tide-on-alzheimers-disease
Geinformeerd (1.160 artikelen)
Laatste update: 05-05-2020
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!