InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Koffie verkleint de kans op borstkanker en prostaatkanker

Koffie verkleint de kans op borstkanker en prostaatkanker

Recent onderzoek toont aan dat het drinken van koffie het risico op bepaalde soorten kanker kan verkleinen. Mannen hebben minder kans op het krijgen van prostaatkanker en vrouwen op één type borstkanker. Eerder onderzoek toonde nog geen positieve of negatieve relatie tussen het drinken van koffie en borst- of prostaatkanker.

Onderzoek invloed koffie en ontwikkelen borstkanker

Onderzoekers in Breastcancer Research uit Zweden vergeleken de leefstijlfactoren en de consumptie van koffie tussen vrouwen met borstkanker en vrouwen in dezelfde leeftijd zonder. Koffiedrinkers bleken een lagere kans te hebben op borstkanker dan vrouwen die zelden tot nooit koffie dronken. Wel zijn andere leefstijlfactoren mede van invloed, zoals gewicht, lichaamsbeweging, onderwijs, de leeftijd tijdens de menopauze en erfelijkheid. Zodra de onderzoekers hun gegevens aanpasten en rekening hielden met deze factoren, bleek dat het beschermende effect van koffie alleen meetbaar was voor oestrogeenreceptor-negatieve borstkanker.

De manier waarop koffie wordt bereidt of het type boon kan ook invloed hebben. Hoewel het duidelijk is dat koffie positieve effecten kan hebben om vrouwen te beschermen voor oestrogeenreceptor-negatieve borstkanker, is het nog niet duidelijk waar het precies aan ligt en daarbij kan de soort koffie ook een rol spelen.

Volgens het onderzoek blijkt dat vrouwen die 5 kopjes koffie per dag drinken 50% minder kans hebben op het ontwikkelen van borstkanker na hun 50e levensjaar dan vrouwen die niet of zelden koffie drinken. Dit gaat dus alleen op voor de zeldzamere en moeilijke te behandelen variant van borstkanker.

Koffie en risico op prostaatkanker

Mannen die koffie drinken lopen minder kans op het krijgen van prostaatkanker dan niet-koffiedrinkers. Bij het onderzoek aan de Harvard School of Public Health in Boston waren 47.911 mensen betrokken waarbij de inname van koffie en cafeïnevrije koffie werd bijgehouden om de vier jaar vanaf 1986 tot 2006. Bij 5035 patiënten werd prostaatkanker vastgesteld waarvan 642 patiënten met een dodelijke vorm. Er werd gekeken naar het verband tussen koffie en prostaatkanker waarbij rekening werd gehouden met factoren als roken, overgewicht en andere leefstijlfactoren.

Het onderzoek toont aan dat mannen die 6 of meer kopjes koffie per dag drinken gemiddeld 18% minder risico hebben op het krijgen van prostaatkanker dan degenen die geen koffie drinken. Ze lopen zelfs tot 60% minder kans op het ontwikkelen van een zeer agressieve vorm van prostaatkanker. Ook als mannen 3 kopjes koffie per dag drinken, wordt de kans op een dodelijke vorm van prostaatkanker met 30% verkleind.

De cafeïne en fenolzuren in koffie hebben een krachtige anti-oxidant werking en kunnen het glucose-metabolisme en de geslachtshormonen beïnvloeden. Hierdoor kan koffie geassocieerd worden met een verlaagd risico op prostaatkanker.

Antioxidanten in koffie

Het is nog niet geheel duidelijk waarom koffie het risico op het krijgen van deze vormen van kanker verkleint. Bepaalde stoffen in de koffie kunnen een rol spelen, zowel de cafeïne als de antioxidanten (die ook in cafeïnevrije koffie zitten) kunnen een beschermend effect geven. In het lichaam komen 'vrije radicalen' voor die door antioxidanten worden geneutraliseerd. Hierdoor wordt 'radicaalschade' voorkomen of beperkt. Vrije radicalen worden gevormd bij de ademhaling en de spijsvertering, maar ook door roken, stress en luchtvervuiling. Deze radicalen kunnen cellen, weefsels en organen beschadigen en kunnen een rol spelen bij hart- en vaatziekten, kanker en veroudering. Volgens een onderzoek naar antioxidanten in verschillende dranken, waaronder ook groene thee, rode wijn en citrussappen, bezit koffie de sterkste antioxidantwerking.
© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De voordelen van het drinken van koffieDe voordelen van het drinken van koffieVele Nederlanders hebben als ochtend ritueel het drinken van een kop koffie voordat ze beginnen met hun dag. Velen geven…
Blue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbrekenBlue Ribbon, wil het taboe rondom prostaatkanker verbrekenPink Ribbon is de organisatie die zich in zet om aandacht te krijgen voor borstkanker, maar weet jij ook waar Blue Ribbo…
Koffie is gezond!Koffie is gezond!Koffie is één van de meest geliefde dranken in Nederland. Lange tijd werd gezegd dat koffie ongezond is, omdat het de bl…
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
Koffie drinken: Voordelen en nadelenKoffie drinken: Voordelen en nadelenHeel wat mensen starten de dag met een kop koffie. Sommigen drinken daarna nog een of meerdere koppen, om verschillende…
Bronnen en referenties
  • http://jnci.oxfordjournals.org
  • www.sciencedaily.com
  • www.gezondheid.be
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koffie
  • www.morguefile.com

Reageer op het artikel "Koffie verkleint de kans op borstkanker en prostaatkanker"

Infoteur: Emi1
Gepubliceerd: 29-07-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!