InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > De elementen in de Astrologie: Het waterelement

De elementen in de Astrologie: Het waterelement

De elementen in de Astrologie: Het waterelement Een horoscoop bestaat uit 12 dierenriemtekens maar ook uit 4 elementen n.l. vuur, aarde, lucht en water. Elk dierenriemteken behoort tot 1 van die 4 elementen. Watertekens zijn: Kreeft, Schorpioen, Vissen. Watertekens waarderen van het leven de gevoelens en stemmingen het meest.

Watertekens

Watertekens zijn emotionele tekens die op hun gevoel leven. Gaat het bij de luchttekens om het denken en feiten verbinden bij de watermens gaat het om wat voor gevoelens iemand of iets bij hen oproept. Vanuit het gevoel wordt alles en iedereen beoordeeld. De watertekens temperen met hun gevoeligheid de ideeën van de luchttekens, de fantasieloze realiteitszin van de aarde tekens en de argeloze energie van de vuurtekens.

Mystiek

Met hun dromen en fantasie schenken zij de mens het mystieke leven. De watermens verwacht dat zijn gevoel steeds wordt gespaard en hij kan zeer haatdragend en wraakzuchtig zijn tegen over die mensen die hem of haar ooit hebben gekwetst.
Maar de mooiste kant van de watermens is zijn vermogen tot een alles omvattende liefde en als de watermens zijn dwangmatige bezig zijn met zijn eigen gevoelsleven en eigen angsten overwonnen heeft, is hij in staat een rijk innerlijk leven te bereiken, met een diepe verbeeldingskracht.

Nadruk op water

Valt in een horoscoop de nadruk op het waterelement dan komt dat tot uiting als een grote gevoeligheid, terughoudendheid en meelevendheid. Voor de water tekens speelt de logische samenhang, die voor lucht zo belangrijk is, geen directe rol, water mensen kunnen dingen heel goed aanvoelen, hier gaat het om gevoelswaarden, waaruit alles wordt beoordeeld.
Dit gevoelstype is heel goed instaat tot denken,( een lucht kwaliteit ) alleen geeft men daar niet zoveel om, men hecht er gewoon niet zoveel waarde aan. Omgekeerd is de lucht mens wel instaat tot emoties, alleen beheerst men het voelen niet maar emoties overvallen hen vanuit hun onderbewustzijn. Water heeft geen vaste of eigen vorm en voelt zich daarom vaak tot de aarde tekens aangetrokken, aarde immers geeft vorm. Aarde en water kunnen samen dus heel vruchtbaar zijn.

Weinig water

Ontbreekt er in de horoscoop het waterelement dan ontstaat er moeite met de emotionele, de gevoelskant in het leven.

Water is net als aarde een passieve en introverte energie, vuur en lucht zijn de actieve en extroverte elementen. De natuur zoekt altijd naar evenwicht zo ook in de astrologie, ontbreekt er een bepaald element in jouw horoscoop dan trek je automatisch altijd mensen aan die een sterke bezetting hebben van juist dat ontbrekende element.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De elementen in de Astrologie: Het waterelement"

Infoteur: Elisabeth2
Gepubliceerd: 19-09-2007
Subrubriek: Astrologie
Schrijf mee!