InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Foundation: welke is geschikt voor jou?

Foundation: welke is geschikt voor jou?

Foundations. Je hebt ze dekkend, luchtig, glanzend, mat, goedkoop, duur en in kleuren die geschikt zijn voor elke huid. Maar welke is geschikt voor jouw huid? Dit artikel helpt jou bij het uitkiezen van de juiste soort foundation als je weet welke huidtype je hebt. Lees welke soorten foundation er zijn.

Foundation

Allereerst: wat is een foundation? Vrouwen denken soms dat foundation is bedoeld om het gezicht een lekker kleurtje te geven. Fout! Foundation is om de huid te egaliseren. Het egaliseren kent verschillende doeleinden zoals plekjes of puistjes verdoezelen of het gelaat op te helderen, zodat je er fris en wakker uitziet. Heb je last van rode vlekjes? Een foundation helpt om het geheel egaal te maken.

Is een foundation slecht voor je? Vroeger was dat misschien zo. Tegenwoordig doen ze veel onderzoeken en werken ze met goede ingrediënten. Het kan voorkomen dat jouw huid niet goed reageert op bepaalde ingrediënten in een foundation. Maar als je aan het eind van de dag jouw gezicht goed reinigt, is er niet veel aan de hand. Als je merkt dat jouw huid niet goed reageert op een foundation is het aan te raden om een andere foundation te proberen.

Foundations zijn grofweg in te delen in drie categorieën:

  • Vloeibaar
  • Mousse
  • Poeder

Vloeibaar

De bekendste soort foundation is vloeibaar. Vloeibare foundation is geschikt voor zowel een droge, normale, gecombineerde als vette huid. Op een gecombineerde of vette huid is de kans groter dat de foundation gaat glijden en verdwijnt van de huid. Daarom is het aan te raden om het geheel af te poederen met een losse of vaste poeder. Vloeibare foundation is makkelijk aan te brengen met een kwast, spons of gewoon met de vingers.

Let op:

Als je foundation aanbrengt met een spons is het verstandig om de spons eerst nat te maken onder de kraan. Sponsjes staan bekend om het feit dat ze 1/3e deel van een fles foundation opzuigen.

Mousse

Een mousse foundation is een minder bekende variant. Recent bracht Maybelline een nieuwe mousse foundation op de markt. Een mousse foundation is meer geschikt voor een normale tot vette huid. Een foundation zoals deze zorgt er namelijk voor dat droge plekjes op de huid opvallen. Als je last hebt van een vette(re) huid gedurende dag is dit juist wel fijn omdat het de talgproductie een beetje onder controle houdt. Op een droge huid zie je een mousse foundation op de huid liggen. Een mousse foundation is prima aan te brengen met de vingers of een kwast.

Poeder

Poeder is fijn om een foundation op zijn plaats te houden gedurende dag. Maar er zijn ook poeders die dekken als een foundation. Ze worden ook wel compact powders genoemd of gewoon poeder foundation. Poeder valt op als je een droge huid hebt. Daarom is poeder vooral geschikt voor mensen met een vettere huid. De poeder houdt de talgproductie de hele dag onder controle. Poeder foundations dekken over het algemeen goed.

Onder poeder foundations vallen twee soorten:

  • Pressed powders
  • Loose powders

Pressed is een vaste (compact) vorm. Dit wordt vaak meegenomen in de handtas. Een loose powder is een poeder voor thuis. Er zijn veel minerale (losse) poeders op de markt verkrijgbaar. Of een vaste of losse poeder fijner is hangt af van jouw persoonlijke keuze en ervaring. Een poeder foundation is alleen te gebruiken met een kwast (bijvoorbeeld een kabuki) of een spons/puff (vaak bijgeleverd bij de poeder).
© 2012 - 2019 Renee93, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zon huid aanbrengt…
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Foundation; welke past bij jou?Foundation heb je in verschillende soorten. Leer er hieronder meer over en ontdek welke foundation bij jou past.
BB crème, het geheim voor een mooie huidBB crème, het geheim voor een mooie huidIn Azië is het al jaren een van de best verkochte beautyproducten en sinds kort is het ook in Nederland verkrijgbaar: BB…

Reageer op het artikel "Foundation: welke is geschikt voor jou?"

Reactie

Miranda Disco, 14-07-2017 00:14 #1
Goedenavond,

Ik heb een vraag over foundation: Op mijn onderbenen vormen zich onderhuidse spataderen.
Nu heb ik gelezen dat ik deze o.a. kan camoufleren met compacte foundation. Kunt u mij op weg helpen welk(e) merk(en) effectief is(zijn)? En hoe ik dat dan het beste kan gaan gebruiken? Dan rest nog de vraag welke kleur ik moet aanschaffen, aangezien ik al een beetje gekleurd ben door de zon Het moet als het kan waterproof zijn

Graag hoor ik een reactie van u.

Infoteur: Renee93
Gepubliceerd: 10-07-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!