InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Broze en afbrokkelende nagels

Beauty: Broze en afbrokkelende nagels

Beauty: Broze en afbrokkelende nagels Relatief veel mensen hebben last van problemen met de nagels. Broze of afbrokkelende nagels komen het vaakst voor, maar zolang je de nagels kort houdt is er nog niet zoveel aan de hand. Het wordt pas lastig als je de nagels wat langer wilt hebben. Inscheuren, laagjes die loslaten of nagels die (ogenschijnlijk) spontaan afbreken. Je komt bij broze nagels van alles tegen. Sommige mensen hebben alles al geprobeerd van paraffinebaden tot niet knippen maar met beleid vijlen, speciale crème of nagellak, nagelverharder (in alle kleuren, geuren en smaken), vitamine B of blanke nagellak. Dan nog helpt het bij sommige mensen niet en kan erg frustrerend zijn. Temeer een iets aangegroeide nagel die afscheurt, ook pijnlijk kan inscheuren tot aan de huid van de vinger. Soms zelfs met een ontsteking tot gevolg.

Van binnenuit

Voor sommige mensen kunnen de hulpmiddelen van buitenaf wel voldoende voor ze doen. Maar strikt genomen hebben de nagels, net als de haren en de huid, te maken met het keratinegehalte in het lichaam. Een te laag keratinegehalte of beschadigde zwavelbruggen kan voor ondermeer afbrokkelende nagels zorgen. Het ontbreekt op dat moment aan de benodigde bouwstoffen voor keratine en zwavelbruggen. Van binnenuit (kiezelzuur, zwavel) proberen het probleem op te lossen, is dus het beste. Denk hierbij aan:
  • citrusfruit (niet persen, het benodigde kiezelzuur zit in de schilletjes)
  • Haver
  • Knoflook
  • Prei

Vrije radicalen kunnen ook van invloed zijn en hier kan je mee te maken krijgen door zonlicht (ook de zonnebank). Vitamines A en C, zink of caroteen zin de antioxidanten die dit proces aan kunnen pakken. Verwacht bij het van binnenuit aanpakken niet binnen een week resultaat. De ene nagel groeit harder dan de ander, maar je bent altijd een aantal weken verder om ook maar iets te merken.

Van buitenaf

Gelnagellak

Zolang je nagels snel afbrokkelen heeft het weinig zin om de nagels te laten groeien, pijnlijk afscheurende nagels kan het gevolg zijn. Wel zijn er beschermende nagellakgels die de nagel af kunnen schermen. Dit is wel een dure oplossing, want deze speciale gelnagellak moet je met een speciale uv-lamp uitharden. De professionele nagelsalon kan deze techniek ook in huis hebben.
Je kunt dan de nagels laten “lakken” op deze manier en langzaam groeit de nagel door zonder te scheuren, er moet dan wel iedere keer opnieuw gelnagellak opgebracht worden om het afbrokkelen te voorkomen. Ook de nagelsalon zal dus geen goedkope oplossing zijn.

Nagelverharder

De verharder werkt voor sommige mensen echt niet, maar bij veel mensen gaat het mis omdat de verharder niet goed wordt toegepast. Nagelverharder is een soort kuur die volgens de regels verwerkt moet worden. De duur van de kuur én de manier van opbrengen en verwijderen is belangrijk om te komen tot succes.

Verder is het ook een verharder in de vorm van een crème te koop en ook daar zijn resultaten wisselend. Deze crème moet goed in de nagels doordringen en dat kost tijd. Neem dus even een moment voor jezelf om dit in alle rust te doen.

Tot slot

Van binnenuit is altijd het beste, maar helaas lukt ook dat niet altijd. In dat geval kunnen de nagels nog steeds mooi zijn, maar dan gewoon kort. Een verzorgde nagel lang of kort kan altijd voorzien worden van een mooi kleurtje, nagelpaint of gewoon een parelmoerglans.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Onderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptOnderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptBroze nagels. Het kan een schoonheidsprobleem zijn, waarbij je gek wordt van je snel brekende, onregelmatige, splijtende…
Broze nagels, hoe krijg je ze sterker?Broze nagels, hoe krijg je ze sterker?Vervelend is het wanneer je broze nagels hebt die bij het minste of geringste afbreken. Wat kun je eraan doen om je nage…
Mooie handen, hoe doe je dat?Mooie handen, hoe doe je dat?Waarom is goede huidverzorging noodzakelijk voor mooie handen? Hoe kan je de gezondheid van de nagels bevorderen? Zijn m…
Misvormde of broze nagelverzorgingMisvormde of broze nagelverzorgingWanneer men last heeft van broze nagels betekent dit dat de nagels te uitgedroogd zijn door teveel in het water te hebbe…
Beauty: Gelnagellak, mooi en dé oplossing voor broze nagelsBeauty: Gelnagellak, mooi en dé oplossing voor broze nagelsMaar gelnagellak werkt ook prima tegen bladderende nagellak. Het is een nagellak die vaak in de salon gebruikt wordt, ma…

Reageer op het artikel "Beauty: Broze en afbrokkelende nagels"

Reactie

Anja, 24-08-2014 12:55 #1
Hallo,

Ik gebruik nu reeds een tijd een gelnagellak die ik bestel bij Femcolor.
Mijn nagels zien er weer gezond en sterk uit. Echt een aanrader met probleem nagels.
De complete set is niet duur en is makkelijk zelf aan te brengen.
Ze hebben zelfs een gelnagellak verharder wanneer je gewoon een transparante kleur wil.
De ideale oplossing voor mij!

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-07-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Handen en voeten
Reacties: 1
Schrijf mee!